IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Как бизнесът може по най-ефективния начин да внедри ESG политиките?

Всичко зависи от компаниите – ресурси има, капацитет има, категоричен е Бойко Таков от ИАНМСП

16:27 | 29.03.24 г.
Снимка: Димитър Кьосемарлиев, Investor Media Group
Снимка: Димитър Кьосемарлиев, Investor Media Group

След като бяха обсъдени регулациите на българския пазар на електроенергия, неговата постепенна либерализация, производството на възобновяема енергия и технологиите за енергийна ефективност, в четвъртия панел от събитието Energy of Tomorrow на Investor.bg участниците обсъдиха заедно с модератора доц. Марина Стефанова актуалните ESG политики и регулации, както и различните бизнес стратегии в тази връзка, акцентирайки върху добрите практики и усилията на корпоративните ръководства да засилят ангажимента си относно устойчивостта.

Според Бойко Таков, изпълнителен директор на Изпълнителна агенция за насърчаване на малките и средните предприятия (ИАНМСП), затруднението пред компаниите по отношение на ESG идва от факта, че ще има промени в настъпващите нормативни изисквания по повод отчитането на споменатите стратегии. От 2028 г. то ще стане задължително за малките и средни предприятия (MСП).

Таков добави, че оперативните програми имат огромни ресурси в помощ на предприятията. Съществуват и процедури и ресурси за компаниите, които да посрещат тези нужди и тенденции.

Той наблегна на работата на ИАНМСП по Националния иновационен фонд. Технологичните решения в бизнеса не костват огромни ресурси, защото чрез оперативните програми средствата много бързо се възстановяват.

Таков акцентира на усилената работа за изработване на платформа, която да улесни компаниите в тяхната ориентация по отношения корпоративния им профил в рамките въвеждането на ESG стратегиите. Предприятията от много време са задължени да спазват посочените мерки и ангажименти, за да заемат своето подобаващо място на външните пазари, а не да отпаднат от икономическия живот.

„Всичко зависи от компаниите – ресурси има, капацитет има“, категоричен е Таков.

Бойко Таков - Изпълнителен директор на Изпълнителна агенция за насърчаване на малките и средните предприятия. Снимка: Investor.bg Бойко Таков - Изпълнителен директор на Изпълнителна агенция за насърчаване на малките и средните предприятия. Снимка: Investor.bg

В дискусията се включи и Петя Манастирска, мениджър "Устойчиво развитие и качество в "Девин ЕАД, изтъквайки постиженията на своята компания по отношение на ESG критериите.

Тя е категорична, че подобни ангажименти зависят изцяло от ръководството на дадена компания. В България от 2017 г. „Девин“ активно работи по изграждането и разработването на ESG политика.

Според нея декарбонизацията стои в основата на тази политика, въпреки че не е единственият критерий.

„Всяка една компания трябва да знае какво генерира като емисии и да предприеме действия за намаляване на въглеродния си отпечатък“, подчерта Манастирска. Всяка година „Девин“ развива капиталови проекти за намаляване разходите на електроенергия, добави тя.

По думите ѝ от 2019 г. компанията купува 100% зелена енергия, разчитайки на гаранции за произход, които се признават, когато дружеството кандидатства на международно ниво за различни партньорски проекти.

Петя Манастирска, мениджър “Устойчиво развитие и качество” в Девин ЕАД. Снимка: Investor.bg Петя Манастирска, мениджър “Устойчиво развитие и качество” в Девин ЕАД. Снимка: Investor.bg

„От 2019 г. проучваме възможността за изграждане на собствени мощности за производство на възобновяема енергия. Тъй като за момента не е възможно да направим това поради размера на нашите обекти, преминахме към покупка на зелена енергия и сключихме дългосрочни договори с производители на такава“, изтъкна Манастирска и добави: „Не изключваме възможността за собствени инсталации за производство на зелена енергия, но това ще стане в момент, когато е възможно осъществяването им“.

Според Катерина Кирова-Миланова, мениджър "Корпоративни комуникации и устойчиво развитие в „Загорка“ АД, това, което отличава компанията от останалите е, че още преди ESG разпоредбите нейната компания майка, Heineken, започва още през 2015 г. да проследява своите емисии.

„За 2023 г. сме 100% зелени“, посочи Кирова-Миланова.

Тя посочи, че емисиите от Обхват 3 представляват сериозно предизвикателство, тъй като много партньори на компанията са замесени тук. „Избираме партньорите си по начин, по който те да припознават в нас своите цели и амбиции“, изтъкна тя.

Катерина Кирова-Миланова, мениджър „Корпоративни комуникации и устойчиво развитие“ в ЗАГОРКА АД. Снимка: Investor.bg Катерина Кирова-Миланова, мениджър „Корпоративни комуникации и устойчиво развитие“ в ЗАГОРКА АД. Снимка: Investor.bg

В разговора се включи и Гергана Георгиева, мениджър "Корпоративни комуникации в MFG, която сподели, че въглеродният отпечатък в нейната компания е свързан основно с офисите, които служителите ѝ използват. „Основното предизвикателство пред нас в тази връзка е да намерим помещения и сгради, които да бъдат енергийно ефективни. Така се роди и идеята да изградим собствена сграда с висок клас на енергийна ефективност“, допълни Георгиева.

По линия на рекламната ни комуникация тя заяви, че тук също се генерира значителен ресурс – както дигитален, така и офлайн – като MFG инвестира в това да създава такова съдържание, което да достига таргет групите без да създава излишен трафик.

„Всяка компания трябва да знае къде се намира и как може да допринесе за общото ни развитие“, категорична е Георгиева.

Генерален партньор на Energy of Tomorrow е ACT. Основни партньори са КЕР ТОКИ ПАУЪР, Електрохолд, SUNOTEC, Аурубис България, А1 България, Главболгарстрой и Shelly Group.

Събитието се организира с подкрепата на Индустриален Холдинг България, МЕТ Енерджи Трейдинг България, АмонРа Енерджи АД, „Рашев и Ко“, Електроенергийния системен оператор, Евклипс Енерджи, Devin, LATE CAFÉ & ROASTERY, Винарна Ловико Сухиндол, White Bite Catering и J Point Group.

Институционални партньори са Българската стартъп асоциация (BESCO), Българска финтех асоциация, Френско-българската търговска и индустриална камара, Българската асоциация по информационни технологии (БАИТ) и Висшето училище по застраховане и финанси (ВУЗФ).

Медийни партньори на Energy of Tomorrow са Bloomberg TV Bulgaria, Dnes.bg, сп. BusinessGlobal, Money.bg и HiComm.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 16:28 | 29.03.24 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Екология и ESG виж още

Коментари

Финанси виж още