След като бяха обсъдени регулациите на българския пазар на електроенергия, неговата постепенна либерализация, производството на възобновяема енергия и технологиите за енергийна ефективност, в четвъртия панел от събитието Energy of Tomorrow на Investor.bg участниците обсъдиха заедно с модератора доц. Марина Стефанова актуалните ESG политики и регулации, както и различните бизнес стратегии в тази връзка, акцентирайки върху добрите практики и усилията на корпоративните ръководства да засилят ангажимента си относно устойчивостта.
Според Бойко Таков, изпълнителен директор на Изпълнителна агенция за насърчаване на малките и средните предприятия (ИАНМСП), затруднението пред компаниите по отношение на ESG идва от факта, че ще има промени в настъпващите нормативни изисквания по повод отчитането на споменатите стратегии. От 2028 г. то ще стане задължително за малките и средни предприятия (MСП).
Таков добави, че оперативните програми имат огромни ресурси в помощ на предприятията. Съществуват и процедури и ресурси за компаниите, които да посрещат тези нужди и тенденции.
Той наблегна на работата на ИАНМСП по Националния иновационен фонд. Технологичните решения в бизнеса не костват огромни ресурси, защото чрез оперативните програми средствата много бързо се възстановяват.
Таков акцентира на усилената работа за изработване на платформа, която да улесни компаниите в тяхната ориентация по отношения корпоративния им профил в рамките въвеждането на ESG стратегиите. Предприятията от много време са задължени да спазват посочените мерки и ангажименти, за да заемат своето подобаващо място на външните пазари, а не да отпаднат от икономическия живот.
„Всичко зависи от компаниите – ресурси има, капацитет има“, категоричен е Таков.
Бойко Таков - Изпълнителен директор на Изпълнителна агенция за насърчаване на малките и средните предприятия. Снимка: Investor.bg
В дискусията се включи и Петя Манастирска, мениджър "Устойчиво развитие и качество в "Девин ЕАД, изтъквайки постиженията на своята компания по отношение на ESG критериите.
Тя е категорична, че подобни ангажименти зависят изцяло от ръководството на дадена компания. В България от 2017 г. „Девин“ активно работи по изграждането и разработването на ESG политика.
Според нея декарбонизацията стои в основата на тази политика, въпреки че не е единственият критерий.
„Всяка една компания трябва да знае какво генерира като емисии и да предприеме действия за намаляване на въглеродния си отпечатък“, подчерта Манастирска. Всяка година „Девин“ развива капиталови проекти за намаляване разходите на електроенергия, добави тя.
По думите ѝ от 2019 г. компанията купува 100% зелена енергия, разчитайки на гаранции за произход, които се признават, когато дружеството кандидатства на международно ниво за различни партньорски проекти.
Петя Манастирска, мениджър “Устойчиво развитие и качество” в Девин ЕАД. Снимка: Investor.bg
„От 2019 г. проучваме възможността за изграждане на собствени мощности за производство на възобновяема енергия. Тъй като за момента не е възможно да направим това поради размера на нашите обекти, преминахме към покупка на зелена енергия и сключихме дългосрочни договори с производители на такава“, изтъкна Манастирска и добави: „Не изключваме възможността за собствени инсталации за производство на зелена енергия, но това ще стане в момент, когато е възможно осъществяването им“.
Според Катерина Кирова-Миланова, мениджър "Корпоративни комуникации и устойчиво развитие в „Загорка“ АД, това, което отличава компанията от останалите е, че още преди ESG разпоредбите нейната компания майка, Heineken, започва още през 2015 г. да проследява своите емисии.
„За 2023 г. сме 100% зелени“, посочи Кирова-Миланова.
Тя посочи, че емисиите от Обхват 3 представляват сериозно предизвикателство, тъй като много партньори на компанията са замесени тук. „Избираме партньорите си по начин, по който те да припознават в нас своите цели и амбиции“, изтъкна тя.
Катерина Кирова-Миланова, мениджър „Корпоративни комуникации и устойчиво развитие“ в ЗАГОРКА АД. Снимка: Investor.bg
В разговора се включи и Гергана Георгиева, мениджър "Корпоративни комуникации в MFG, която сподели, че въглеродният отпечатък в нейната компания е свързан основно с офисите, които служителите ѝ използват. „Основното предизвикателство пред нас в тази връзка е да намерим помещения и сгради, които да бъдат енергийно ефективни. Така се роди и идеята да изградим собствена сграда с висок клас на енергийна ефективност“, допълни Георгиева.
По линия на рекламната ни комуникация тя заяви, че тук също се генерира значителен ресурс – както дигитален, така и офлайн – като MFG инвестира в това да създава такова съдържание, което да достига таргет групите без да създава излишен трафик.
„Всяка компания трябва да знае къде се намира и как може да допринесе за общото ни развитие“, категорична е Георгиева.
Генерален партньор на Energy of Tomorrow е ACT. Основни партньори са КЕР ТОКИ ПАУЪР, Електрохолд, SUNOTEC, Аурубис България, А1 България, Главболгарстрой и Shelly Group.
Събитието се организира с подкрепата на Индустриален Холдинг България, МЕТ Енерджи Трейдинг България, АмонРа Енерджи АД, „Рашев и Ко“, Електроенергийния системен оператор, Евклипс Енерджи, Devin, LATE CAFÉ & ROASTERY, Винарна Ловико Сухиндол, White Bite Catering и J Point Group.
Институционални партньори са Българската стартъп асоциация (BESCO), Българска финтех асоциация, Френско-българската търговска и индустриална камара, Българската асоциация по информационни технологии (БАИТ) и Висшето училище по застраховане и финанси (ВУЗФ).
Медийни партньори на Energy of Tomorrow са Bloomberg TV Bulgaria, Dnes.bg, сп. BusinessGlobal, Money.bg и HiComm.