Все повече потребители и инвеститори държат да насочват капиталови потоци или да закупуват стоки и услуги от компании, които имат по-добро представяне по определени социални и екологични фактори. Те предпочитат да инвестират в дейности, които се квалифицират според новата рамка като устойчиви. Това каза Надя Елчинова, автор в Климатека и адвокат в адвокатско дружество „Делойт Лигъл“, в предаването Made in Green на Bloomberg TV Bulgaria.
Устойчивото финансиране представлява опитът на ЕС да отговори на ангажиментите, поети със Зелената сделка и Парижкото споразумение, вследствие на което създава регулаторна рамка, целяща насочването на частни финансови потоци към устойчиви дейности, обясни тя.
„Част от регулаторната рамка, създадена по повод устойчивото финансиране, изисква от много компании – финансови и нефинансови, да оповестяват ежегодно т. нар. нефинансова информация. С тези отчети се цели постигане на прозрачност, за да може предприятията да демонстрират начина, по който оперират и да покажат напредък към трансформация на техния бизнес модел към по-устойчив“, обясни Елчинова.
Едно от предизвикателствата пред компаниите ще бъде това да събират голям масив от информация, която може би към момента не е събрана на едно място, каза още тя. От тази гледна точка ще бъде предизвикателство и реформирането на вътрешните процеси, за да се събира тази информация.
По повод ESG отчитането Елчинова припомня, че част от първия комплект стандарти за докладване на големите предприятия бяха окончателно приети през лятото на 2023 г. Те ясно открояват какво следва да се докладва по трите теми – околна среда, социален аспект и управление. Що се касае до малките и средни предприятия, които се търгуват на фондова борса – при тях се предвижда изготвяне на отделни стандарти за докладване.
Участниците на финансовите пазари също имат задължението да докладват в какви точно дейности инвестират финанси и те също ще се стремят към насочването на капитали към устойчиви дейности, каза Надя Елчинова.
„Зеленото финансиране отива при тези компании, които се представят добре във връзка с устойчивостта и демонстрират напредък по отношение на трансформация на техния бизнес модел. Всъщност това е целта - тези финансови потоци да се насочат към устойчиви дейности“, каза още тя.
Целия коментар гледайте във видеото на Bloomberg TV Bulgaria.
Всички гости на предаването Made in Green може да намерите тук.