Има нужда от информационна кампания от страна на Европейския съюз (ЕС) и България в помощ на малките предприятия по отношение на правилата за ESG отчитането. Това коментира Милена Ангелова, главен секретар на АИКБ, в предаването "Бизнес старт" по Bloomberg TV Bulgaria.
С приемането на директивата за нефинансово отчитане на предприятията корпоративната социална отговорност, която бе доброволно усилие на бизнеса, вече е законово задължение. Има 12 стандарта, обхващащи тази отговорност, по които компанията трябва да се движи и да постига устойчиво развитие. Дори и формално от догодина малките предприятия не са задължени на нефинансово отчитане, но ако участват във верига на доставки, в която има по-голяма компания, тя има право да изисква от всички по веригата на доставки такова отчитане.
От 1 януари 2024 г. нефинансовото отчитане влиза в сила за големите предприятия с над 500 служители, от 2025 г. влиза в сила за компании с над 250 служители, а от 2026 г. вече и за най-малките на фондовата борса предприятия.
„В случаи, в които малко предприятие откаже да даде такъв отчет, то лидерът по веригата на доставки може да изхвърли малкото предприятие. Ако малкото предприятие участва в повече от една верига за доставки, то ще се изисква повече от един такъв отчет, за които малкото предприятие няма финансовата възможност да предостави“, посочи Ангелова. Тя цитира изчисления, според които малките и средни предприятия трябва да инвестират над 260 млрд. евро за една година в рамките на ЕС, за да се отговори на изискванията за отчитане.
Гостът смята, че изискванията за малкия бизнес трябва да са същите като на ЕС и да не се налага фирмите да отделят много средства за одитиране.
“Има предложение за частична верификация на данните, което би улеснило процеса и намалило разходите около него, но това ще влезне в сила едва 2028 г. Но отново идва проблемът, че лидерът във веригата на доставките може да поиска по-скоро тази отчетност“, каза събеседникът.
Целия коментар гледайте във видеото на Bloomberg TV Bulgaria.