IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Задават се големи разходи за емисии за корабите, плаващи в Европа

Допълнителните разходи обаче не са достатъчен стимул за преминаване към по-екологични горива

21:05 | 18.09.23 г. 5
Снимка: Bloomberg LP
Снимка: Bloomberg LP

Корабите съвсем скоро ще бъдат изправени пред сериозни сметки заради вредните емисии. Морската индустрия ще се присъедини към системата за търговия с емисии на Европейския съюз (ЕС) през януари. Това означава, че големите кораби ще започнат да плащат за въглеродни емисии.

Някои големи фирми за превоз на товари – като MSC Mediterranean Shipping Company SA и A.P. Moller-Maersk A/S, ще трябва да се подготвят за разходи за стотици милиони долари, пише Bloomberg.

Плавателните съдове са отговорни за около 80% от световната търговия и са голям източник на емисии. През 2018 г. те са отделили около 1 млрд. тона въглероден диоксид в атмосферата.

Системата за емисиите е първата в света широкомащабна въглеродна такса за международното корабоплаване и част от усилията на ЕС да се справи с изменението на климата. Макар и да са значителни обаче, таксите едва ли ще бъдат достатъчно високи, за да наложат незабавно преминаване към по-чисти корабни горива.

Торе Лонгва, директор по декарбонизацията в обществото за класификация на кораби DNV признава, че системата ще повиши тарифите за товарите. Търсенето и предлагането на кораби обаче вероятно ще окажат по-голямо влияние върху цените, допълва той.

За един контейнеровоз, който плава между Европа и Азия, цената на емисиите може да възлезе на около 810 хил. евро през следващата година, ако се приеме, че пазарната цена на въглеродните емисии е 90 евро на тон, според DNV.

Фирмите ще трябва да покрият по-голям дял от емисиите през следващите две години, което означава, че разходите ще се увеличават след този период.

Плавателен съд, който превозва 5000 контейнера със стандартни размери между ЕС и Азия за една година генерира около 40 хил. т въглероден диоксид. Таксите за емисиите ще покриват само пътуването в Европа. Това означава поемане на разходи за около 20 хил. тона въглероден диоксид, плюс допълнителни 2500 тона, докато корабът е в европейските пристанища.

През първата година 40% от квалифицираните емисии се таксуват, така че разходите ще са за 9 хил. тона въглероден диоксид. Ако приемем, че въглеродната цена е 90 евро на тон, това е 810 хил. евро.

Разходите ще достигнат 1,4 млн. евро през 2025 г,. когато 70% от емисиите трябва да бъдат покрити, и до 2 млн. евро пред 2026 г., когато ще се таксуват всички емисии. Изчисленията се основават на цена от 90 евро за тон емисии на въглероден диоксид.

Регламентът обхваща кораби с бруто тонаж над 5000, които влизат и излизат от пристанища на ЕС и Европейското икономическо пространство.

Ще отнеме известно време програмата наистина да намали емисиите. При цена на въглерода от около 90 евро, все още би било по-евтино да се използват замърсяващи горива на основата на петрол и да се плащат емисиите, вместо да се използват по-скъпи морски биогорива.

Допълнителните разходи наистина са съществени, но спедиторите са се сблъсквали с по-сериозни колебания в цените на горивата през последните години, които далеч надминават задаващите се въглеродни такси. Например цена на въглерода от 90 евро би се равнявала на такса от по-малко от 300 евро за всеки тон изгорено гориво на петролна основа.

Цената на мазута с много ниско съдържание на сяра в Ротердам скочи с около 850 долара за тон за по-малко от две години до началото на 2022 г.

Системата ще насърчи корабните компании да бъдат по-ефективни с горивата. Тъй като броят на наличните квоти за покриване на емисиите намалява, това трябва да повиши цените на въглерода и да направи системата по-ефективна.

Емисиите на метан и азотен оксид от корабоплаването също ще бъдат включени през следващите години.

ЕС също така има отделен регламент, който влиза в сила през 2025 г., наречен FuelEU Maritime, който цели да насочи спедиторите към по-чисти горива. Той определя максимални граници за годишния интензитет на парниковите газове на енергията, използвана от корабите, като целите ще стават все по-строги с течение на времето.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 21:06 | 18.09.23 г.
Най-четени новини
Още от Екология и ESG виж още

Коментари

4
rate up comment 3 rate down comment 3
zelka007
преди 1 година
До: Моабет да става ... теб ветроходите и водородните двигатели с какво те притесняват ?!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
3
rate up comment 4 rate down comment 4
zelka007
преди 1 година
До: cyclop ... хех ... електрически самальоти вече фъркат и се използват от поне 2 години , само ще се увеличават ... :))) ... електрически кораби плават от поне 5-6 години и само ще се увеличават ... по света извън ЕС има доста по-сериозни данъци за въглеродно и азотно замърсяване , в това число и в любимата ти поднебесна кинкалерия ...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 1 rate down comment 5
Моабет да става
преди 1 година
Явно са опитват да насочат корабите с товарите към други части на света. Така ще вдигнат цената и на втечненият газ. Той също идва с танкери. Към Европа ще плават кораби които са преоборудвани на газ на метанол на амоняк на водород и разбира се ветроходи. Да не забравяме параходи на пелети. Пелетите са екологични. Друг вариант контейнеровозите да пътуват до Мала Азия и оттам с влакове. Логистиката е сложна.И никой не споменава СМП където корабите потребяват 40% по-малко гориво. Ще се сетят.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 13 rate down comment 7
cyclop
преди 1 година
Така, така. Хапвайте го клаймътченча. След година-три-пет ще има сериозни разходи за емисии на хората за дишане, за отделяне на газове. Ако не усещате накъде духха вятъра на булшита, жалко за вас. А ако не сте прочели АДЖЕНДАТА, която се движи в момента - за НУЛА полети със самолети и НУЛА корабен транспорт до еди-кога-си - срам за вас
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още