България вече е осъдена за неспазване на нормите за фини прахови частици още преди пет години. След като приключи втори етап на процедурата, ще плащаме финансови наказателни санкции. Това опасение споделиха Ивайло Хлебаров и Ивайло Попов от екологично сдружение "За Земята" - екип "Въздух", в интервю за Bloomberg TV Bulgaria.
"Това ще е първата наказателна процедура срещу България, при която ние ще плащаме, тъй като условието да не платим, е да покриваме нормите, а ние продължаваме да не ги покриваме“, посочват еколозите.
„Това е единственият критерий, от който се интересува съдът. След като ние не покриваме нормите, очакваме в края на тази година или може би следващата, да излезе първото осъдително решение, след което ще плащаме финансови санкции, докато не постигнем нормата", е мнението на експертите.
Според тях се чакат нови наказателни процедури, тъй като множество градове в страната все още не покриват нормите за фини прахови частици. През 2021 година средногодишната норма за фини прахови частици не е превишена в нито един град, което е чудесно, но броят дни с превишение е все още над 35, а това са градове като Пловдив, Силистра, Видин, Русе, подчертаха събеседниците.
Основните източници на замърсяване са битовото отопление, което замърсява с най-фините прахови частици, които са и най-вредни за здравето. Замърсява се и с полиароматни въглеводороди. В България има масов проблем с този замърсител, който е канцероген. Автомобилният трафик, особено в големи градове, като София и Пловдив, е много сериозен замърсител - отново с фини прахови частици, но и с азотен диоксид. А в някои градове, като Пловдив, имаме официално установено замърсяване с азотен диоксид, казаха гостите.
"Друг проблем, който е по-скоро регионален, са серните оксиди, свързани с изгарянето на въглища, казват гостите.
Мерките, които трябва да се предприемат за подобряване на въздуха, трябва да бъдат комплексни, подчертаха еколозите. "Няма как само с един тип мярка или мерки, касаещи само един сектор, който е виновен за замърсяване, да се постигнат сериозни резултати".
Част от санкциите, които спомагат и за изчистване на въздуха, е въвеждането на Зони с ниски емисии по отношение на транспорта, като такава се планира в София, заявиха Хлебаров и Попов.
Вижте целия коментар във видеото на Bloomberg TV Bulgaria.