IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Китай започва да спира санкционираните от САЩ петролни танкери

Очакванията на местните власти са, че мярката няма да има сериозен ефект върху независимите рафинерии

12:49 | 08.01.25 г.
Снимка: Bloomberg LP
Снимка: Bloomberg LP

Пристанище в източната китайска провинция Шандун, входна точка за петрол от дестинации под санкции, спира да приема танкери, вписани в "черните списъци" на САЩ, съобщават източници на Ройтерс. В тази провинция са разположени множество независими рафинерии и всеки ден през 2024 година са пристигали по 1,74 млн. барела петрол от Иран, Венецуела и Русия. Това е към 17% от вноса на петрол в Китай, изчислява анализаторската компания Kpler.

Китай купува петрол на много изгодни цени и от трите дестинации, поставени под ембарго от Запада. Мярката сега обещава повишаване на разходите на рафинериите, а съответно - и на цените на горивата за местните жители.

В края на 2023 г. Вашингтон наложи още санкции срещу т.нар. "тъмен флот" на Русия, с който се прекарва петролът, поставен под санкции. Основните купувачи на руския петрол в момента са Китай, Индия и Турция. Очакванията са, че новоизбраният президент Доналд Тръмп може да засили санкциите на Вашингтон срещу Иран, каквато беше политиката в първия му мандат.

Източници на Ройтерс отбелязват още, че Техеран е поискал от Китай да позволи продажбата на 25 млн. барела петрол, които са блокирани в китайски пристанища от шест години именно заради санкциите на САЩ, наложени тогава. По сегашните цени сумата от продажбата им е около 1,7 млрд. долара и Иран се надява да успее да реализира продажбите преди встъпването в длъжност на Доналд Тръмп.

Китай не се съобразява със западната политика по отношение на петрола и купува от държави под ембарго, възползвайки се от големите отстъпки. По данни на анализатори Пекин купува към 90% от иранския петрол на пазара.

Иран, Венецуела и Русия използват за превоза танкери, обикновено стари и често движещи се в нарушение на правилата - с изключени транспондери, за да не бъдат проследени, без валидни застраховки и т.н. Някои от тях извършват и рискови операции по претоварване в открити води, за да не бъдат проследени източниците на петрола. По тази причина и САЩ, Великобритания и ЕС наложиха санкции срещу "тъмната флотилия" и вписват в "черни списъци" кораби, които нарушават тези мерки. Корабите от тези списъци не са допускани до западните пристанища, а САЩ налагат и вторични санкции за компании, които не се съобразяват със санкциите.

Според данни на анализатори, базирани на документацията на Lloyd`s, един от най-големите застрахователи на кораби, флотилията, ползвана от държавите под санкции, е съставена от поне 670 кораба. Около 250-300 от тях се използват от Русия.

Администрацията на Джо Байдън затегна мерките срещу танкерите в опит най-вече да ограничи приходите от петрол за Русия, които тя използва за финансиране на войната в Украйна.

Според пристанищните власти в Шандун забраната за обслужването на санкционираните танкери ще има ограничен ефект, сочат документи, до които Ройтерс има достъп. В тях се казва, че повечето рафинерии получават петрол от кораби, които спазват правилата. В началото на януари обаче на пристанището е влязъл танкерът Eliza II, който е под санкции, заради което е въведена и цялостната забрана за допускане на такива кораби.

Като цяло през 2024 година Китай намали вноса на петрол, което се свързва както с по-бавното от очакваното възстановяване на икономиката след пандемията от коронавируса, така и с навлизането на електромобилите и камионите, използващи природен газ, което намалява търсенето на горива на вътрешния пазар.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 12:49 | 08.01.25 г.
Най-четени новини
Още от Енергетика виж още

Коментари

Финанси виж още