На Русия не ѝ достигат технически възможности, за да се включи в новото газово направление - доставките на втечнен газ, коментират участници в Пербургския международен газов форум, който се проведе в края на миналата седмица. Информация за дискусиите за втечнения газ бяха публикувани днес (16 октомври) на официалния сайт на събитието.
По време на дискусиите във форума консултантската компания Kept отбелязва, че втечненият газ е един от най-динамично развиващия се енергиен сектор. В периода 2010-2023 година потреблението се увеличава с 80% спрямо 27% за тръбния газ в същия период. На Русия обаче не ѝ достигат технически възможности за развитие на сектора заради западните санкции.
Трябва или да преодолеем тези санкции, или сами да изминем пътя, който отне 20-30 години на другите страни, коментира Сергей Романов, един от директорите в Министерството на енергетиката, цитиран от организаторите. Той отбелязва, че подкрепа може да окаже развитието на вътрешния пазар.
Пазарът на втечнен газ се ръководи от компании, не от държави, отбелязва от своя страна чл.кор. на Руската академия на науките (РАН) Станислав Жуков. Според него решения ще бъдат намерени, макар и да е нужно време, а всяко забавяне допълнително затруднява излизането на пазара, допълни още той.
Възможностите на руския втечнен газ да излезе на световните пазари са две - по морски път или по континентален, отчитат още от Kept. Морският сценарий е почти невъзможен заради конкуренцията, а континенталният разчита на търсенето в Евразия.
По време на форума стана ясно още, че Русия обмисля иновация, която може да направи конкурентен втечнения газ на пазарите. Тя разчита на преноса през Северния морски път, което съкращава значително времето за доставка до основния останал пазар на руския газ - Китай.
Санкциите на САЩ обаче спират идеята - плановете преди войната в Украйна бяха доставките да бъдат със специални танкери ледоходи, които "Новатек" поръча. Доставките обаче бяха отказани, а САЩ и ЕС наложиха още санкции около втечнения газ от Русия, които всъщност спират технологиите, нужни на сектора.
По предложение на технологичния "Корчатовски институт" втечненият газ от проекта на "Новатек" - "Арктик СПГ 2", може да бъде превозван с атомни подводници, пише Ройтерс.
Ръководител на института е Михаил Ковалчук. Неговият брат Юрий, известен с прозвището "личния банкер на Владимир Путин", е член на Съвета на директорите на банка "Русия", базирана в Санкт Петербург.
"Става въпрос за създаването на фундаментално нов клас водни съдове, които да бъдат алтернатива на традиционните газови такери, които не могат да преминават през цялата година през Северния морски път заради условията в Арктическо море", се казва в публикация, която дава светлина по предложението, на сайта на Offshore Marintec Russia 2024.
Според информацията идеята се е зародила още в началото на века и е представена пред руския президент Владимир Путин през септември 2024 година. Сега "Корчатовският институт" и "Газпром" заедно работят по този проект.
Според достъпната информация атомните подводници ще бъдат с дължина от 360 м и ширина не повече от 70 м и ще бъдат задвижвани от двигателите "РИТМ - 200", използвани за руските ледоразбивачи.
Някои експерти обаче са скептични, че тази идея ще проработи - според тях Русия няма капацитета да построи такава подводница.
преди 1 месец Местните пенкелери ще сдъвчат всичко, що им сложиш в устата. Бравос! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 месец Може и с дирижабли, километър на пет с еко бонус - сянката ще намаля глобалното затопляне! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 месец До: Achtung: Да, но всеки влак си има пътници - виж как сериозно са я коментирали сериозните коментатори тук - едната( #1) верно е изплискала легена. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 месец тия съвсем изплискаха лигеня отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 месец Доста несериозна статия в жанр фантастика. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 месец *Става въпрос за създаването на фундаментално нов клас водни съдове, които да бъдат алтернатива на традиционните газови такери, които не могат да преминават през цялата година през Северния морски път заради условията в Арктическо море* - Нещо не става ясно - затоплянето на планетата и топенето на ледовете в Арктика отлага ли се? Доста сериозни държави се канеха да пълнят гушите от новите, освободени от ледовете северни морски маршрути? Или климатът се променя само за дране на въглеродни квоти? отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 месец 360 метрова атомна подводница пълна с втечнен газ може бая проблеми да създаде ако гръмне в някое пристанище :D отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 месец Аххахаххаххаххаа-аххаххаххххахаххааа-аххаххахаххххааа ... да превозват втечнен газ с атомни подводници ... аххахахаххахаа-ххохоохоохохххх ... и тези ги броите, че са велика сила ?! Те немат канализация по градовете си ?! Спират си военните атомни подводници щото не могат да ги поддържат !! Една атомна подводница - разходите й на ден плаване са м/у $9 и $20млн !! НА ДЕН !! А кой ще застрахова подводен ядрен титаник пълен с втечнен газ ?! Пълен шшиитт !! Да мучат копейкопоклонниците в екстаз !! отговор Сигнализирай за неуместен коментар