Растежът на търсенето на петрол в световен мащаб се забавя рязко, тъй като икономиката на Китай се охлажда. Това тласка цените до тригодишно дъно, отчита Международната агенция по енергетика (МАЕ).
Световното потребление се е увеличило с 800 хил. барела на ден през първата половина на годината, едва една трета от увеличението през същия период на 2023 г., според доклада на агенцията, цитиран от Bloomberg. Това е най-слабият растеж, откакто търсенето на петрол се срина по време на пандемията през 2020 г.
„Китайският икономически растеж се забавя и навлизането на електрическите автомобили в транспортната система върви с много силни темпове“, казва Фатих Бирол, изпълнителен директор на агенцията, в интервю от Париж.
Цените на петрола паднаха под 70 долара за барел в Лондон в сряда за първи път от края на 2021 г. поради загриженост относно данните както от Китай, така и от САЩ, двата най-големи потребители на петрол в света. Голямото прекъсване на добива в Либия и продължителното ограничаване на доставките от алианса ОПЕК+ не направиха много за спиране на спада.
Перспективите са още по-слаби за следващата година, когато ще има излишък всяко тримесечие, дори ако ОПЕК+, която се ръководи от Саудитска Арабия и Русия, се откаже от плановете си постепенно да възстанови спрените доставки, според МАЕ.
Агенцията прогнозира, че търсенето на петрол в световен мащаб ще спре да расте преди края на десетилетието. Забавянето в момента потвърждава очакванията на агенцията, че „пикът може да настъпи“, казва Бирол.
Търсенето на петрол от Китай се сви през юли за четвърти пореден месец, а потреблението на гориво на други места е „в най-добрия случай хладно“, казва се в доклада. Вносът на петрол от Пекин е намалял до най-ниско ниво от почти две години на фона на икономическото забавяне, белязано от слабото доверие на потребителите.
През юли потреблението на петрол от Китай е спаднало с 280 хил. барела на ден в сравнение с увеличение от около 1 млн. барела на ден през предходните 12 месеца. За годината като цяло потреблението се очаква да се увеличи със 180 хил. барела на ден, според доклада.
МАЕ запазва прогнозите за глобалното търсене на петрол като цяло непроменени. Агенцията очаква ръст от 900 хил. барела дневно тази година и 950 хил. барела през 2025 г., или по-малко от 1%. Прогнозата е по-песимистична в сравнение с очакванията на JPMorgan Chase & Co. и Citigroup Inc.
Мрачната оценка на МАЕ за китайското потребление на петрол обаче се споделя широко. Потреблението на бензин в страната може да спре да расте тази или следващата година, тъй като нейният автомобилен парк „бавно се променя към електрически превозни средства“, коментира тази седмица Ръсел Харди, главен изпълнителен директор на търговския гигант Vitol Group.
Слабото търсене представлява предизвикателство за Организацията на страните износителки на петрол и нейните съюзници. Групата от 23 държави планираше да започне бавно да съживява неактивния добив, но засега отложи намеренията си.
Конкурентните производители, които се облагодетелстваха от усилията на ОПЕК+ да поддържа цените, могат да представляват още по-голяма заплаха за картела. Добивът извън ОПЕК+ ще се увеличи с 1,5 млн. барела на ден през тази и следващата година, което надвишава ръста на световното търсене на петрол с повече от 50%, според МАЕ. Тенденцията се определя основно от САЩ, Бразилия, Канада и Гвиана.
Дори ако ОПЕК+ напълно отмени плана за постепенно увеличаване на добивите през следващата година, това няма да предотврати появата на пренасищане, според МАЕ. ОПЕК+ може да очаква значителен излишък, дори ако допълнителните ограничения останат в сила, смятат от агенцията.
преди 1 месец брех, тая статия как е успяла да се промъкне измежду пропагандните... нали уж електричките не се продават :D отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 месец Електрификацията на транспорта се развива добре, автомобили, зверски ръст на електрически камиони и търговски ванове, силно подценяваният фериботен транспорт от форумните отрицатели, термопомпите, ... доста са нещата. За любопитните, това е корабният регистър на корабите захранвани с батерии. Хаха, а 2017 как се упражнявахте само в/у първият електрически кораб Ampera, а? https://***.maritimebatteryforum.com/general-information отговор Сигнализирай за неуместен коментар