IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Електромобилните мечти на Калифорния се сблъскват с реалността

Проблемите на щата подчертават нуждата от механизми, вариращи от търгове до директни субсидии, за да се гарантира, че енергийната система ще продължи да функционира

17:59 | 28.08.24 г. 8
Снимка: Bloomberg L.P.
Снимка: Bloomberg L.P.

Калифорния иска да се застрахова срещу скок на цените на горивата. Но тъй като щатът предлага петролните компании да държат минимални запаси от горива, той търси застраховка срещу усложненията в рамките на собствената си енергийна политика. В стремежа си да намали търсенето на бензин, като същевременно гарантира, че доставчиците ще останат ангажирани за години напред, щатът е изправен пред едно от основните предизвикателства на енергийния преход, пише Bloomberg.

Предисторията тук засяга цените на бензина в Калифорния, скочили до над 6 долара за галон (3,8 литра) през 2022 г. и 2023 г. Още по-лошо - докато цялата страна се сблъска с по-високи цени на бензиностанциите след 2021 г., в Калифорния те бяха значително по-високи и по-волатилни, което предизвика обвинения от губернатора Гавин Нюсъм срещу петролната индустрия.

Но има предистория на предисторията. Пазарът на бензин в Калифорния е изолиран от по-широкия американски пазар, без своя мрежа от тръбопроводи, което прави транспортирането на барели по вода скъпо начинание. Както при всеки изолиран пазар, прекъсванията на доставките могат да причинят големи скокове в цените на жизненоважни стоки – което се случи с бензина през 2022 г. и 2023 г., тъй като неочакваните прекъсвания на рафинериите намалиха доставките.

Калифорния също е изолирана по желание. Щатът изисква бензинова смес за намаляване на смога, която се различава от бензина в други щати. В допълнение, той облага бензина с по-високи данъци, като различни такси добавят повече от един долар на галон към текущите цени (заедно с федералния данък от 18 цента на галон). Освен това щатът е водещ в електрификацията на превозните средства, като продажбите на нови модели с двигатели с вътрешно горене трябва да приключат до 2035 г.

Съществува напрежение между зелените стремежи на Калифорния и настоящата реалност.

Акцентът на Калифорния върху електрическите превозни средства изпраща сигнал към петролните рафинерии, че времето им е ограничено, но и че щатът също се нуждае от тях. Рафиниращият капацитет на Калифорния е намалял с около 12% през последните пет години. Зависимостта от внос се е удвоила спрямо средното ниво през петте години преди пандемията, което представлява около 9% от търсенето през първите пет месеца на тази година. Индустрията също е станала по-концентрирана: в щата има 14 работещи рафинерии в началото на годината, което е спад спрямо 21 преди десетилетие. Това прави Калифорния по-уязвима, ако някоя рафинерия спре неочаквано.

Компоненти на цената на бензина в САЩ. Графика: Bloomberg Компоненти на цената на бензина в САЩ. Графика: Bloomberg

На теория определянето на изискване за минимални запаси за рафинериите и дистрибуторите смекчава тази уязвимост, като предоставя по-голям буфер срещу неочакваното; нещо като Стратегическия петролен резерв. Разликата с този резерв, който се финансира от федералното правителство, е, че изискването за минимално складиране тук ще бъде финансирано от индустрията.

Каква ще бъде тази цена не е ясно, въпреки че бензинът е по-скъп за съхранение от суровия петрол, защото се разгражда с времето.

За щатските рафинерии допълнителните запаси биха наложили текущи разходи, които със сигурност ще бъдат прехвърлени на потребителите. В допълнение, наличието на такива резерви би потиснало нарастването на цените като цяло - в крайна сметка това е смисълът - като по този начин се намали стимула за инвестиране в нов или в поддържане на настоящия капацитет.

Колкото и да изглежда като безплатна застраховка за потребителите, това няма да е така.

„Колкото повече добавяте към разходите, в един момент бизнесът казва: „Не искам да работя повече тук“, коментира Остин Лин, анализатор в консултантската фирма Wood Mackenzie.

Шофьорите в Калифорния плащат повече за бензин от своите колеги в останалите щати. Графика: Bloomberg Шофьорите в Калифорния плащат повече за бензин от своите колеги в останалите щати. Графика: Bloomberg

В съчетание с политическата цел за намаляване на търсенето на бензин, това повишава възможността повече рафинерии да бъдат затворени по-рано от очакваното. Това би изострило предизвикателствата на несъответстващото търсене и предлагане и концентрацията на капацитет в по-малко обекти, което прави пазара уязвим на ценови скокове.

Този проблем възниква и на други пазари, обхванати от енергийния преход. Засилващото се навлизане на възобновяемата енергия в мрежите има тенденция да потиска цените на електроенергията на едро, обезсърчавайки инвестициите в традиционни електроцентрали, които, въпреки че са планирани да бъдат премахнати според целите за постигане на въглеродна неутралност, остават необходими днес. Това стимулира заобиколни решения като търгове за капацитет и, в случая с Калифорния, наливане на пари в газови електроцентрали, които да поддържат мрежата стабилна.

Въпросът тук не е да се изостави енергийният преход. Но тъй като икономиката на установената ни енергийна система се подкопава, се нуждаем от механизми, вариращи от търгове до директни субсидии, за да гарантираме, че тя продължава да функционира. Това идва на определена цена. Предложението на Калифорния за натрупване на запаси признава проблема и необходимостта от застраховка срещу него.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 17:59 | 28.08.24 г.
Най-четени новини
Още от Енергетика виж още

Коментари

8
rate up comment 4 rate down comment 1
0pk
преди 2 месеца
Брех какво нещо е глобализъма - цената на бензина в САШ скочи и се изравни с тази у нас. :D
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
7
rate up comment 7 rate down comment 3
Tikva007
преди 2 месеца
До: гъбко: Избуяла си тук като гъба на торище след дъжд. Инвестора подлага торчица, аз пръснах малко влага, всичко това в тъмните часове и виж резултата. Е, разтворът беше малко жълто-солен, но не ти е попречил да никнеш като гъба. Обаче пък помага срещу *** като хихи-михи, и дъжд от точки, скоби и тирета при вегетацията. Можем да отчетем, че маме правилната технология за гъбарник. Не съм опитал на вкус (прочел) резултата, но на вид, (като графика) е по-приемлив от разпасания зелев бостан.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
6
rate up comment 4 rate down comment 3
тошко_стоте_акаунта
преди 2 месеца
До: ЗеленясалатаГъбка, и да те попитам, като /ако/ разгромите оррките, коя ви е следващата цел? Войнолюбци ШШИбани!!!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
5
rate up comment 5 rate down comment 4
тошко_стоте_акаунта
преди 2 месеца
До: ЗеленясалатаГъбка, де го чукаш ' де се пука == само руските вати са му в кочана. Един коментар по темата, и два хаостни изтрела. Като толкова те влече войната, отивай там да защитаваш праведната вяра и да громиш ***. Тука няма смисъл, губиш си времето , че и нашето, за да ти отговаряме на глупостите.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
4
rate up comment 4 rate down comment 9
гъбко
преди 2 месеца
До: Tikva007 Смешен, знаеш ли каква ресурсна база стои зад производството на такава бойна платформа? Само за пример, могучая купува ирански дронове. Значи! Първо за да зададат курса цялата възможна територия подлежаща на обстрел е картографирана подробно с прецизни височини до няколко сантиметра. Всеки такъв възможен курс има м/у 30 и 100 контролни точки, през които минава ракетата. Схващаш ли мащабът на изчислителните центрове, стоящи зад определяне/задаване на цел-курс? Надявам се. Наздраве!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
3
rate up comment 4 rate down comment 9
гъбко
преди 2 месеца
До: Tikva007 Мyхъл, изпуснахте момента, когато щеше да излезете победители от баталията. Безвъзвратно! Отворил съм едно лежерно от гуава и си сръбвам. Има за какво. Размишлявам. Украинците са създали не реактивен дрон, а компактна далекобойна крилата ракета с автономна бордна система за насочване, която не използва GPS и може да коригира курса според метеорологичните условия. Мдааа, 750км обхват и дозвукова скорост от 0,5Мах, 20кг стандартна бойна глава, стелт силует.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 5 rate down comment 7
гъбко
преди 2 месеца
До: Tikva007 От 14млн регистрирани автомобила в Калифорния електрическите наближават 2млн. Нормално е да започнат да се затварят бензиностанции и рафинерии. Първи ще затворят тези с изплатените съоръжения и нееластичните разходи. Ще се насочат към нещо друго. В един момент електричките ще субсидират ДВГ, вероятно още тази петилетка. Защо не мучитe за Шанхай - от 5млн автомобила вече 1млн са електрички? Догодина ще станат 2млн. Там дали затварят рафинерии и бензиностанции или държат паметници?
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 13 rate down comment 6
Tikva007
преди 2 месеца
*Колкото повече добавяте към разходите, в един момент бизнесът казва: Не искам да работя повече тук*, коментира Остин Лин, анализатор в консултантската фирма Wood Mackenzie.* - *Още по-добре!*, би казала Ташка фон Мюнхаузен - Манатарката. *Бизнесът само цапа! Ще си останем само най-готините, да си цъкаме и да си играем на *Не се сърди човече!*. Ще се заградим с розова оградка и ще си пеем *What a Wonderful World*.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още