IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Десетки петролни танкери от "тъмната флотилия" чакат някой да купи товара им

Търсенето е ограничено от слабите заявки от Китай и пренасищането на пазара в Азия

16:39 | 22.07.24 г. 3
Снимка: Jeremy Suyker/ Bloomberg
Снимка: Jeremy Suyker/ Bloomberg

Десетки петролни танкери от "тъмната флотилия" стоят на котва край Малайзия в очакване на купувачи. Техният престой може да се окаже сериозен проблем по един от най-натоварените пътища за петролната търговия в Азия, пише Bloomberg.

Става въпрос за танкерите, с които държави като Иран, Русия и Венецуела избягват санкциите на Запада - стари кораби, често без застраховки и пътуващи с изключени транспондери. В края на миналата седмица два от тях - плаващият под флага на Сао Томе и Принсипи Ceres I и Hafnia Nile, плаващ под сингапурски флаг, се сблъскаха край бреговете на Сингапур, в претоварените води на Малакския пролив.

След инцидентът Ceres I се опита да избяга с помощта на два влекача, но беше задържан край Малайзия, посочва още Bloomberg.

За щастие, щетите от сблъсъка са ограничени и екипажите на двата танкера са в безопасност, но това показва колко рискова е станала търговията в региона и не само заради липсата на застраховки, които да покрият щети от разлив, но и заради фактът, че криейки се от властите, тези кораби не включват своите транспондери. Това е голямо предизвикателство за корабоплаването, особено в натоварените морски пътища.

В момента около бреговете на Малайзия има около 30 стари танкера, повечето от които не могат да влязат в пристанища, защото вече не отговарят на екологичните изисквания. За повечето няма и данни за сключена застраховка в морските регистри. Те стоят натоварени с петрол в очакване на купувачи и ако такива се появят, се извършва рисковото прехвърляне на товара в открити води. По този начин източникът на петрола се проследява трудно.

Някои от изчакващите танкери са от най-големия клас - VLCC, и видимо пълни, съдейки по дълбочината на газене, отбелязва още Bloomberg. В последните седмици слабото търсене на петрол от Китай, както и пренасищането на азиатския пазар с петрол, остави тези кораби без клиенти.

Край Малайзия, освен старите 30 танкера на котва, стоят и кораби, построени през това столетие, но отново без индикация за изрядна документация - например без застрахователи. По този начин например се избягват санкциите на Запада срещу Русия - застрахователите трябва да удостоверят, че цената по сделката по продажбата на руския петрол не надхвръля 60 долара за барел.

След началото на войната в Украйна основен пазар за руския петрол станаха Китай и Индия. Един от малкото европейски купувачи и единствен през морски терминали е Турция.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 16:39 | 22.07.24 г.
Специални проекти виж още
Още от Енергетика виж още

Коментари

3
rate up comment 0 rate down comment 0
xapoznai
преди 7 минути
Такова корабче сигурно издръжката му е 10-20к на ден, как излиза сметката не е много ясно, а още по-неясно става като го умножиш по 100 танкерчета примерно. Вероятно скоро ще направят и беля щом карат с изключени транспондери и тогава кой ще плаща не знам! Дано до го закара петното в някоя "приятелска" страна и да реализира няколко милиарда разходи!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 1 rate down comment 1
Tikva007
преди 47 минути
*Десетки петролни танкери от "тъмната флотилия" чакат някой да купи товара им* - Дали пък да вземат и да не дочакат? Да вземе да остане нефт непродаден, а? Празник за ESG-льохманите и зелените хунвейбини! Може, ама надали! Зелен ток излишен има колкото искаш, но нефт непродаден скоро няма да дочакат празноглавите цъкачки-писачки.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 6 rate down comment 1
zelka007
преди 1 час
ами май не е слабото търсене в Поднебесната , онова дето ги държи пълни ... :))) ... СА намали цените за клиенти от Азия ... все пак северно нигерийците се опитват да продават на пазар , дето не са кой знае колко желани , нито от продавачи нито от купувачи ... мдааа , поприключва меденият месец в опецитеплюс ... добре , че санкциите не работят ... смятай какво щеше да е ако работеха ...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още