В ход е извънреден ремонт на тръба на газова платформа в Норвегия. Събитието послужи като мрачно напомняне, че малки прекъсвания могат да доведат до скок на цените на газа в Европа.
Хеликоптери с оборудване и инженери пристигнаха на платформата Sleipner, на 250 километра от бреговете на Норвегия, за да поправят малка пукнатина в тръбопровод с ширината на топка за голф. Платформата е ключова точка за свързване на добиваното гориво към европейската газова мрежа, пише Bloomberg.
Цените скочиха до най-високите си стойности за тази година, тъй като Европа рискува да загуби 20% от своя норвежки внос на газ и търговците започнаха да задават въпроси относно оскъдната налична информация за степента на проблема и колко дълго ще продължи ремонтът.
Фактът, че проблем с такъв малък тръбопровод може да причини толкова голямо смущение, подчертава влиянието, което Норвегия има върху енергийната сигурност на Европа. Страната се разглежда като стабилен търговски партньор с дълга история на доставка на енергия за региона, но нейната система за износ на газ попада под светлината на прожекторите както никога досега. На пазара се въртят въпроси за това дали възрастта на една платформа може да удължи ремонтите, как предпазливата култура на безопасност може да повлияе на прекъсванията и защо няма повече заобикалящи решения за справяне с подобни проблеми.
„Като се има предвид разширената зависимост на Европа от Норвегия, всяко смущение вероятно ще има извънредно голямо въздействие върху цените“, смята Аднан Данани, анализатор в RBC Europe Ltd.
Платформата Sleipner R, която е в центъра на прекъсването тази седмица и която е управлявана от Equinor ASA, се намира на място, където 627-километровата тръба Langeled North се среща с дългата 523 километра тръба Langeled South. Заедно те свързват съоръжението за преработка на газ Nyhamna в Централна Норвегия с терминала Easington близо до Хъл, Великобритания, входната точка за една трета от общите доставки на Обединеното кралство.
С други думи, за да се избегне натрупване на налягане, което може да причини инциденти като експлозии, операциите бяха спрени, така че газът да не може да се обработва в единия край или да се доставя в другия.
Говорител на Gassco AS, операторът на най-голямата газова мрежа в Европа, не отговори на молбата за коментар.
„Заедно с нашите партньори и Gassco сме инвестирали в продължение на десетилетия, за да поддържаме и надграждаме нашата инфраструктура“, казва говорителят на Equinor Гисле Ледел Йоханесен. „Нашите данни показват дългосрочни положителни тенденции по отношение на техническото състояние, редовността и капацитета за износ на нашата управлявана инфраструктура на норвежкия континентален шелф, независимо от възрастта ѝ“.
Цените на газа се повишиха с цели 13% на 3 юни, но след това се понижиха, след като стана ясно, че ремонтът може да бъде извършен бързо - подчертавайки екстремните движения на газовите пазари в Европа.
„Видът ценова волатилност, която видяхме въпреки сезонните рекордни нива на съхранение, служи като страхотен анекдот за това колко по-затегнати са доставките в Европа“, коментира Кристофър Куплент, ръководител на отдела за европейско енергийно изследване в Bank of America Corp. „Преди просто не беше така, когато „Северен поток“ и още няколко тръбопровода от Русия все още действаха“, добавя той.
Фокусът върху безопасността е неразделна част от културата на Норвегия. Срутването на платформата Alexander Kielland в петролното находище Ekofisk през 1980 г. - инцидент, в който загиват 123 души - все още живее в спомените на много норвежци.
Непланираните ремонтни дейности на норвежката газова инфраструктура нарушават потоците от прирден газ. Графика: Bloomberg
„Безопасни и ефективни операции“ е фраза, често повтаряна от вицепрезидента на Equinor по производството Кетил Хоув.
Възрастта на петролната и газовата инфраструктура на Норвегия е различна. Находища, открити в началото на петролната и газовата история на страната в края на 60-те години, като Balder и Ekofisk, все още произвеждат въглеводороди. Щрангът Sleipner, свързан с дълга тръба към основната платформа, влиза в употреба през 1993 г. и има проектен живот, който продължава до 2043 г.
„Когато съоръженията се доближат до своя проектен живот, те ще изискват повече внимание“, казва Алиреза Нахви, газов анализатор в BloombergNEF. „Остаряващата инфраструктура в Норвегия е истински проблем и това, което видяхме в понеделник, ще се случва все по-често, увеличаването на необходимата поддръжка и неочакваните прекъсвания ще зачестят“.
Все пак, от над 90 находища в експлоатация днес нагоре и надолу по норвежкия континентален шелф, повече от половината са пуснати в експлоатация след 2000 г. Всички съоръжения са в добро състояние и отговарят на строгите стандарти за безопасност, изтъква Gassco.
„Фактът, че Норвегия работи с изключително високи темпове по време на енергийната криза, за да предложи на Европа възможно най-много газ, вероятно е увеличил напрежението върху инфраструктурата“, смята Саманта Дарт, ръководител на изследванията върху природния газ в Goldman Sachs Group Inc. „Част от това напрежение вероятно е смекчено или решено от големи събития по поддръжката през миналата година, но неотдавнашните непланирани прекъсвания предполагат, че остава известна уязвимост на инфраструктурата“, добавя Дарт.