Русия още не може да възстанови напълно работата на част от рафинериите, които бяха поразени с дронове от началото на годината, но това насърчава износа на петрол, сочат данните на Bloomberg. Агенцията анализира движението на танкерите от петролните терминали на Русия и ги съпоставя с данните на енергийния търговец Vortexa и анализаторите от Kpler.
Според тях в седмицата 29 април - 5 май се увеличава износът на руски петрол през пристанищата Козмина, на тихоокеанското крайбрежие и Мурманск. Износът на горива обаче намалява до най-ниското ниво от 2021 година насам, след като атаките с дронове продължават.
От началото на май износът на руски петрол е със 170 хил. барела на ден над целта, поставена от ОПЕК+ за този месец. Данните показват ръст от 250 хил. барела през миналата седмица до 3,68 млн. барела дневно. В четирите седмици, приключили на 5 май, доставките достигат 3,65 млн. барела на ден, което е с около 70 хил. барела повече спрямо аналогичния период, приключил на 28 април.
Основните дестинации на руския петрол са Китай, Индия и Турция. За Азия пътуват по 3,32 млн. барела на ден, докато за Турция, която е единствената близа дистанция за руските петролни компании, са изнасяни по 335 хил. барела на ден в четирите седмици до 5 май.
В първите дни на май Русия отчете и известно повишение на приходите от продажбата на петрол - до 1,85 млрд. долара, спрямо 1,8 млрд. долара в предходната седмица. Увеличеният износ доведе до удвояване на приходите от продажбата на петрол на годишна база през април. Сравнението обаче е доста условно, защото в началото на 2023 година Русия още нямаше противодействие на тавана на цената на петрола, въведен от Г-7.
Bloomberg следи и пътя на един от санкционираните танкери на "Софкомфлот" - "Приморие". Корабът е натоварен с петрол и в момента минава през Червено море. От агенцията отбелязват, че много вероятно крайната цел да се окаже някое китайско пристанище, където са по-склонни да приемат подобни товари. Ако танкерът бъде разтоварен, това ще отвори пътя и на другите санкционирани кораби на руската държавна компания.
През есента на 2023 година Министерството на финансите на САЩ въведе вторични санкции - ограничения за компании, които извършват сделки и имат отношения със санкционирани компании. Досега Китай - например банките в страната, внимателно проверяваше сделките и не търгуваше с компании и лица, които са в списъците на САЩ.
Данните показват още, че танкерите, натоварени със сорт "Сокол" и стоящи около бреговете на Индия от есента на 2023 година вече са напълно "изчистени". Към 9 млн. барела от тях отидоха в Китай, 7 млн. барела - вероятно все пак са приети от индийските рафинерии, а два танкера са разтоварени в Египет.