Икономиката на пълна защита на Русия се оказа забележително устойчива на атаката на западните санкции. Две години след нахлуването на Кремъл в Украйна тя продължава да финансира скъпоструваща война и да подкрепя президента Владимир Путин.
Но има поне едно място, където болката е много реална, пише Bloomberg TV Bulgaria.
Ръководеното от Novatek съоръжение Arctic LNG 2 в леденото Карско море е ключова част от плановете на Москва за увеличаване на износа и попълване на хазната. От месеци то е готово да доставя втечнен природен газ на нови пазари, алтернативи на доходоносната някога европейска търговия с тръбопроводи.
И все пак огромното ново съоръжение на стойност 25 милиарда долара стои на практика неизползваемо - първата част от енергийния производствен комплекс на Русия, която е ефективно ограничена от санкциите на САЩ.
Русия отдавна се стреми да увеличи дела си на световния пазар на втечнен природен газ, но войната и последвалият рязък спад на сухопътния износ за Европа засилиха важността на тези амбиции. Москва иска да увеличи производството на втечнен природен газ (LNG) три пъти до 2030 г., добавяйки поне 35 милиарда долара годишни приходи.
Благодарение на по-стари операции Русия в момента е четвъртият по големина износител на втечнен природен газ в световен мащаб, но мерките срещу водещия Arctic LNG 2 ограничават стремежите ѝ да отиде по-далеч. По-притеснителното за Москва е, че те предоставиха план за бъдещи усилия на Запада да овладее приходите от газ на Кремъл, като санкционира операции като Ямал или Сахалин II в Далечния изток – все още доставящи на клиенти в Европа и Азия.
„Санкциите на САЩ работят изненадващо добре“, каза Малте Хъмпърт, основател на Арктическия институт, който наблюдава експанзията на Русия в региона повече от десетилетие. „Тук те наистина изпреварват тенденцията. Те блокираха Arctic LNG 2, преди дори да започне производство, блокираха корабите, преди да могат да бъдат доставени. С всичко останало, като петрола или сенчестата флота, те винаги бяха реагиращи“, посочва той.
Откакто администрацията на Байдън наложи санкции на съоръжението Arctic LNG 2 миналата година, купувачите в Китай и Индия – места, които са купували и търгували с руски петрол, заобикаляйки съществуващите ограничения – отказват да купуват дори евтин LNG. Адвокатите в Сингапур и Лондон междувременно се отказаха от участие в проекта.
Дори корабостроителите бяха намесени в ограниченията, като кораби на стойност стотици милиони долари в момента стоят на сухи докове в Южна Корея. Никой не може да ги купи или вземе на лизинг. Междувременно газът остава в съоръжението.
За разлика от износа на петрол, който продължава да тече въпреки тавана на цените и други ограничения с помощта на огромен „сенчест флот“, LNG е по-трудно да продължи да се движи, до голяма степен поради по-сложната технология, необходима за товарене и транспортиране на супер-охладеното гориво.
Сега Европейският съюз, който все още разчита на руския LNG и не е склонен да ограничи вноса, се готви да въведе някои свои собствени мерки. Европа не забранява директно горивото, но дискусиите в блока сигнализират, че забрана на газът вече не е тема табу, докато войната навлиза в трета година.
Предстои дебат за план за забрана на използването на пристанища на ЕС за реекспорт на руски доставки, предназначени за трети страни. Това има значение, тъй като руските заводи за втечнен природен газ в Арктическия регион са изключително отдалечени, така че горивото обикновено първо се доставя до Белгия или Франция за реекспорт в Азия или друго европейско пристанище. Ограничаването на тази практика ще разтегне флота на Русия до срив.
Според хора, запознати със стратегията, Съветът за национална сигурност на Белия дом започна да насочва вниманието си към парализиране на руските планове за разширяване на LNG през 2023 г., около година след началото на войната. Длъжностни лица там се обединиха с Държавния департамент на САЩ и Министерството на отбраната, за да изберат цел, като в крайна сметка се насочиха към проекта Arctic LNG 2. След това представиха плана си на Министерството на финансите.
Сега, като част от по-широк план за спиране на Русия от разработването на нови енергийни проекти, които биха могли да допринесат значителни приходи, САЩ искат да гарантират, че арктическият проект е „мъртъв“, както Джефри Паят, помощник-държавен секретар по енергийните ресурси, каза на конференция миналия месец.
Има основателни причини служителите на Белия дом да се насочат към съоръжението, което е съвместна собственост на японското правителство, китайските държавни петролни компании и френската TotalEnergies. Въпреки че със сигурност дразни важни съюзници, замразяването на Arctic LNG 2 има предимството да навреди на Москва, като същевременно причинява само ограничени вълни на световните пазари на природен газ. Не по-малко важно за администрацията на Байдън, тъй като изборите наближават, последиците за потребителите в САЩ са ограничени.
Има и други предимства за Вашингтон. Търговията с LNG изисква скъпи специализирани кораби, които могат да бъдат проследявани със сателитни данни, което прави създаването на алтернативен флот почти невъзможно. Въпреки че днес има приблизително 7500 петролни танкера с различни размери, цялата индустрия за LNG е по-близо до 700.
Продължението на материала четете на сайта на Bloomberg TV Bulgaria.