АЕЦ "Козлодуй" води разговори с Westinghouse за гориво и за VІ блок, съобщи по време на брифинг в Агенцията за ядрено регулиране (АЯР) директорът на централата Валентин Николов. Той уточни, че френската Framatome е поискала преразглеждане на договора, защото се преразглежда производствената база - от Германия във Франция, както и срокът на доставка. Според подписания през декември 2022 г. договор френската компания трябваше да достави гориво за VІ блок на централата в края на 2025 година. Сега този срок вероятно ще се удължи, прогнозира още Николов.
По време на брифинга беше представено новото гориво на Westinghouse, с което ще бъде презареден V блок за новата кампания. То беше одобрено от АЯР в началото на миналата седмица. Реакторът ще бъде изведен извън паралел за планов ремонт на 7 май, а след средата на месеца ще бъдат сложени и 42 касети от новото гориво.
То е по-ефективно и по-устойчиво - в презарядката досега се използваха 48 касети, обясни Красимир Каменов, началник отдел "Ядрено гориво" в АЕЦ "Козлодуй". В новите касетки има по-малко цирконий и повече уран, което прави горивото с по-добри характеристики от досегашните за този блок, но близки на тези в VІ блок.
Председателят на АЯР Цанко Бачийски уточни, че за четвърти път агенцията извършва процедурата за смяна на гориво за някой от реакторите на централата. "Имаме достатъчно опит и знания", категоричен беше той и допълни, че при работата си инспекторите са взели предвид всички данни от използването на горивото на Westinghouse в реактори от типа ВВЕР досега, включително и неуспешните опити в АЕЦ "Темелин" и проблемите при въвеждането му в реакторите в Украйна.
От години седем украински реактора работят с американското гориво и има натрупан достатъчен експлоатационен опит. Държим на това, а не нашите реактори да бъдат експериментална площадка, категоричен беше още Бачийски.
Westinghouse е отчела всички възникнали проблеми - касетките са съвсем различни, механичната им здравина е променена, посочиха и от АЕЦ "Козлодуй".
Експертите разказаха, че реално процесът по диверсификация е започнал през 2019 г. и приключил към края на 2020 г. с избора на конкретните касети. От централата са анализирали различни касети и различни производствени цикли и са избрали този тип, който пасва на реактора и е най-близо по характеристики с горивото на ТВЕЛ. Целта е не просто промяна на доставчика, а се търси по-ефективната и сигурна работа, каза още Каменов.
От централата проучват и въпроса за отработеното ядрено гориво, което по договор не се извозва от Westinghouse. Водят се преговори и се правят проучвания с компании като EDF и Framatome, съобщи Валентин Николов. Той отбеляза, че от началото на войната в Украйна не е имало доставки на отработено ядрено гориво към Русия. Причините са няколко - руската компания "Маяк" е с отнет от руските власти лиценз, логистиката е затруднена (обикновено маршрутите бяха през Украйна, където се водят активни военни действия) и застрахователните компании отказват да предоставят услугите си за тези товари.
Към момента отработеното ядрено гориво се съхранява без проблеми на площадката на ядрената централа.
преди 7 месеца Росатом няма причина да разрешава по-нататъшна експлоатация с непредвидено и неодобрено от производителя на реакторите гориво. Могат да продължат на своя глава, но МААЕ следва да вземе отношение към нарушенията на праилата на организацията. Политически решения нямат място в сигурността на АЕЦ. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 7 месеца Някой знае ли чия собственост не тази WH? След N на брой фалити и прехвърляния, намери будали за будалкане. В Щатите WH изостави АЕЦ с 2 блока, която се довършва от самите поръчители. Не от великия фалитаджия. Чехите ги изгониха с тяхното велико гориво, щото не щат нов Чернобил. отговор Сигнализирай за неуместен коментар