АЕЦ "Козлодуй" води разговори с Westinghouse за гориво и за VІ блок, съобщи по време на брифинг в Агенцията за ядрено регулиране (АЯР) директорът на централата Валентин Николов. Той уточни, че френската Framatome е поискала преразглеждане на договора, защото се преразглежда производствената база - от Германия във Франция, както и срокът на доставка. Според подписания през декември 2022 г. договор френската компания трябваше да достави гориво за VІ блок на централата в края на 2025 година. Сега този срок вероятно ще се удължи, прогнозира още Николов.
По време на брифинга беше представено новото гориво на Westinghouse, с което ще бъде презареден V блок за новата кампания. То беше одобрено от АЯР в началото на миналата седмица. Реакторът ще бъде изведен извън паралел за планов ремонт на 7 май, а след средата на месеца ще бъдат сложени и 42 касети от новото гориво.
То е по-ефективно и по-устойчиво - в презарядката досега се използваха 48 касети, обясни Красимир Каменов, началник отдел "Ядрено гориво" в АЕЦ "Козлодуй". В новите касетки има по-малко цирконий и повече уран, което прави горивото с по-добри характеристики от досегашните за този блок, но близки на тези в VІ блок.
Председателят на АЯР Цанко Бачийски уточни, че за четвърти път агенцията извършва процедурата за смяна на гориво за някой от реакторите на централата. "Имаме достатъчно опит и знания", категоричен беше той и допълни, че при работата си инспекторите са взели предвид всички данни от използването на горивото на Westinghouse в реактори от типа ВВЕР досега, включително и неуспешните опити в АЕЦ "Темелин" и проблемите при въвеждането му в реакторите в Украйна.
От години седем украински реактора работят с американското гориво и има натрупан достатъчен експлоатационен опит. Държим на това, а не нашите реактори да бъдат експериментална площадка, категоричен беше още Бачийски.
Westinghouse е отчела всички възникнали проблеми - касетките са съвсем различни, механичната им здравина е променена, посочиха и от АЕЦ "Козлодуй".
Експертите разказаха, че реално процесът по диверсификация е започнал през 2019 г. и приключил към края на 2020 г. с избора на конкретните касети. От централата са анализирали различни касети и различни производствени цикли и са избрали този тип, който пасва на реактора и е най-близо по характеристики с горивото на ТВЕЛ. Целта е не просто промяна на доставчика, а се търси по-ефективната и сигурна работа, каза още Каменов.
От централата проучват и въпроса за отработеното ядрено гориво, което по договор не се извозва от Westinghouse. Водят се преговори и се правят проучвания с компании като EDF и Framatome, съобщи Валентин Николов. Той отбеляза, че от началото на войната в Украйна не е имало доставки на отработено ядрено гориво към Русия. Причините са няколко - руската компания "Маяк" е с отнет от руските власти лиценз, логистиката е затруднена (обикновено маршрутите бяха през Украйна, където се водят активни военни действия) и застрахователните компании отказват да предоставят услугите си за тези товари.
Към момента отработеното ядрено гориво се съхранява без проблеми на площадката на ядрената централа.
преди 10 месеца Росатом няма причина да разрешава по-нататъшна експлоатация с непредвидено и неодобрено от производителя на реакторите гориво. Могат да продължат на своя глава, но МААЕ следва да вземе отношение към нарушенията на праилата на организацията. Политически решения нямат място в сигурността на АЕЦ. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 месеца Някой знае ли чия собственост не тази WH? След N на брой фалити и прехвърляния, намери будали за будалкане. В Щатите WH изостави АЕЦ с 2 блока, която се довършва от самите поръчители. Не от великия фалитаджия. Чехите ги изгониха с тяхното велико гориво, щото не щат нов Чернобил. отговор Сигнализирай за неуместен коментар