Развитието на батериите изпреварва всяка друга зелена технология през 2023 година, сочи пъвият цялостен анализ на Международната агенция за енергетика (МАЕ), посветен на батериите. През последната година има бум при батерийните инсталации, които са от съществено значение за постигането на зелените цели към 2030 година.
Това привлича инвестиции, а напредъкът по отношение на иновациите започва вече да се отразява в намаляване на разходите за инсталирането.
За по-малко от 15 години разходите за изграждане на батерийни мощности са се свили с 90%. По данни на МАЕ литиево-йонни батерии с капацитет за съхранение на 1 киловатчас са стрували 1400 долара, а през 2023 година цената вече е 140 долара. Това е един от най-бързите спадове, наблюдавани при технологиите за чиста енергия.
Батериите се смятат за една от основните технологии, които ще донесат баланс на зелените производствени мощности. Развитието на батериите подкрепя и декарбонизацията на автомобилния сектор, въпреки че енергийният сектор отговаря за над 90% от общото търсене на батерии през 2023 година, пише още МАЕ.
През миналата година изграждането на батерийни паркове за нуждите на електроенергийния сектор се увеличава със 130 на сто. Това е добавило 42 гигавата мощности към електроенергийните системи по света. В транспортния сектор има съществен ръст на производството на батерии за електромобили - с 40% през 2023 година. Така продажбите на електромобили се увеличават от 3 млн. към 2020 година до почти 14 млн. през миналата година.
Това означава, че през 2023 година по пътищата вече се движат 45 млн. електрически превозни средства - автомобили, камиони и автобуси. Капацитетът за съхранение на електроенергия достига 85 гигаватчаса.
Транспортът и енергетиката са двата ключови сектора, които могат да осигурят достатъчно бързо намаляване на въглеродните емисии и постигането на зелените цели - недопускане на ръста на глобалните температури със средно над 1,5°С до края на това столетие, отбелязват от МАЕ.
Затова и въпреки същественото повишение през последните години е необходимо допълнително ускоряване на изграждането на батерийни паркове и развитие на електромобилността. По отношение на електроенергийния сектор мощностите за съхранение на енергия трябва да се повишат шест пъти до 2030 година, като 90% от този ръст трябва да бъде осигурен от батерии, а останалите - от помпено-акумулативни централи. За да бъде изпълнена тази цел, е необходимо допълнително намаление на разходите за батерии, но без това да се отрази върху качеството им.
Производството на батерии се увеличава три пъти в последните три години, като основен производител е Китай. Но и 40% от плановете за изграждането на нови мощности са от западни държави - САЩ и ЕС. Вероятно тези нови производствени мощности ще бъдат достатъчни на тези държави да задоволят собствените си нужди от батерии до 2030 година.
преди 6 месеца Съпрyгът ми и аз свaлиxме излишнитe килoгpами бeз диeтa и cпopт и самo за две сeдмици. Най-ефeктивното лeкаpcтвo, което помогна на милиoни и ще ви пoмогнe:---- https://shorter.me/keto отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 6 месеца Статийката смущава: Още малко, и ще са решили всичките проблеми на света. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 6 месеца До: Tikva007 ... нежен ... в ККП са на петилетни планове , тук сме на 7 годишни , и преизпълнението не се толерира , защото означава , че някой е подал грешна информация или лъже нагло ... :))) ... ай научете го ве ... въпрос с понижена трудност , къде има инсталирани у нас мега батерии ... ?! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 6 месеца До: Tikva007 хахаха! От както станахте фашисти, много го намразихте тоя комунизъм! :D:D отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 6 месеца *По отношение на електроенергийния сектор мощностите за съхранение на енергия трябва да се повишат шест пъти до 2030 година, като 90% от този ръст трябва да бъде осигурен от батерии* - На ударен комунистически труд, другари! Петилетката за 3 години! И както винаги се е случвало, след всяко *юруш!* следва *вай, яваш, че бююк беля гелди!* отговор Сигнализирай за неуместен коментар