Преработката на петрол в Русия достигна най-ниските си нива от май 2023 година насам, след като рафинериите в страната все още не могат да се възстановят от ударите с дронове. Допълнително и наводненията затвориха и рафинерията в Орск, пише Bloomberg.
Заради излишните количества петрол износът остава висок в четирите седмици до 21 април. Приходите обаче намаляват съществено - до 1,84 млрд. долара в седмицата 15-21 април спрямо 2,15 млрд. долара в предишната седмица (8-14 април). Това означава, че Русия се отдалечава от рекордните от началото на войната 2,17 млрд. долара, записани в средата на юни 2022 година, но приходите са и двойно повече от дъното от 930 млн. долара, записани в началото на декември 2022 година, когато влязоха в сила санкциите на Европейския съюз (ЕС) и Г-7.
По данни на Bloomberg през анализирания период Русия е изнасяла през морските си терминали по 3,45 млн. барела на ден, което представлява лек спад в размер на 500 хил. барела на ден, но количествата все още са едни от най-високите за последните месеци. Причината за намалението е ограниченият износ от пристанището в Новоросийск, което ограничи износа на товари с 60% през последните седмици.
Износът на руски петрол е със 135 хил. барела по-нисък спрямо средното през май и юни 2023 година, или с 15 хил. барела под целите за април, произтичащи от ангажиментите на Русия пред ОПЕК+. За първото тримесечие страната превиши ограничението само с 16 хил. барела на ден.
Bloomberg базира анализите си на данни за движението на петролни танкери, като ги съпоставя с информация от търговеца Vortexa и анализаторската компания Kpler.
Основните пазари на руския петрол остават без промяна - Китай и Индия. Към Азия са поели към 3,33 млн. барела на ден в четирите седмици до 21 април. Данните на митническите власти в Китай показват и рекорден внос през март - 10,8 млн. тона, или 2,56 млн. барела на ден, но не всички доставки са през морските терминали.
Износът на петрол за Турция остава без промяна - 323 хил. барела на ден. Страната е единствената "къса" дистанция за танкерите, натоварени с руски петрол.
Данните на Bloomberg показват, че Китай е купил и част от сорта "Сокол", който стоеше натоварен в танкери в открито море, след като Индия отказа доставки. В крайна сметка и индийските рафинерии са купили част от този петрол (към 7 млн. барела), а останалите малко над 9 млн. барела са изпратени към китайски купувачи.