Неблагоприятни метеорологични условия и ремонти спряха износа на петрол в две от ключовите за Русия пристанища - Козмино и Приморск, и доставките се сринаха до 2,97 млн. барела на ден, или надолу със 730 хил. барела на ден, в седмицата между 11 и 17 март. Това показват изчисленията на Bloomberg на база на движението на танкерите, като данните са съпоставени и с други източници на информация, включително от Kpler и Vortexa.
През изминалата седмица 27 танкера са превозили 20,8 млн. барела руски петрол, което е с 5 млн. барела по-малко от седмицата 4-10 март.
Съответно през изминалата седмица и приходите от търговията намаляват до 1,48 млрд. долара, спрямо 1,89 млрд. долара през миналата седмица, което беше най-доброто постижение от октомври насам. Пикът на приходите от продажбата на руски петрол от началото на войната в Украйна беше през юни 2022 година, когато в бюджета за седмица влязоха 2,17 млрд. долара.
След това влязоха в сила редица санкции и ограничиха до доходите - до 930 млн. долара през декември 2022 година, но от есента Русия успя да намери начин да преодолее мерките (основно чрез свои танкери, които не използват западни застрахователни и други услуги) и през октомври 2023 година имаше седмица с около 2 млрд. долара приходи от търговия с петрол.
Средно износът за четирите седмици, приключили на 17 март, достига 3,28 млн. барела на ден. Това означава спад от 400 хил. барела на ден, т.е. Русия изпълнява своя ангажимент към ОПЕК+ за първото тримесечие на 2024 г.
Основните пазари на руския петрол остават в Азия - Китай и Индия. В същото време обаче два танкера, натоварени с водещия сорт "Уралс" стоят вече трета седмица край бреговете на Индия без индикации дали ще разтоварят. И двата танкера бяха натоварени от пристанището в Приморск през януари. Индия увеличава вноса на американски петрол, след като рафинериите в страната станаха внимателни при покупката на руски петрол на фона на опасността за вторични санкции.
Индия е основен потребител на сортовете "Сокол" и ЕПСО, но данните на Bloomberg показват, че досавките са почти преустановени - последната е през януари. По време на пика през миналата година страната купуваше по над 500 хил. барела на ден само от тези сортове руски петрол.
През последната седмиза доставките на руски петрол в Индия достигат 1,13 млн. барела на ден, а в Китай - 1,35 млн. барела на ден. Китай получава допълнително и по 800 хил. барела на ден през тръбопроводи. Част от танкерите без обявена дестинация също разтоварват в Индия или Китай. При някои има претоварване в открито море и някои в крайна сметка попадат и в Турция.
Турция остана единствената близка дестинация за руските петролни танкери, след като България спря да купува руски петрол. Доставките за четирите седмици, приключили на 17 март, достигат 365 хил. барела на ден, което е най-ниското ниво за последните пет седмици.
Според изчисления на анализатори атаките с дронове са съкратили капацитета за преработка на петрол в Русия с 600 хил. барела на ден. Очакванията са, че този петрол ще излезе съвсем скоро на пазара.
преди 8 месеца И сега в БГ откъде внасяме петрол за ЛулОйля ?.. И нали щяха да падат горивата с левче(според Делян Добрев)?.. АМИ - не виждам падане на цените, АМА никакво :) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 месеца странно, live котировки: 81 суров петрол, 86 - брент, 78 Urals, като YoY база, цената на Urals e с ръст малко над 62%, на седмична база с близо 5%. Т.е. ако има проблем с руският петрол и никой не го желае, не трябва ли цената да пада?! Питам, щот съм лаик :) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 месеца значи още две-три такива седмици и да очакваме светлина от тунела на нашата тиква (според другата статия) :D:D отговор Сигнализирай за неуместен коментар