Глобалните емисии на въглероден диоксид в енергетиката достигнаха рекордно високо ниво миналата година, стимулирани отчасти от увеличеното използване на изкопаеми горива в страни, където сушите възпрепятстваха производството на водноелектрическа енергия, изтъква Международната агенция по енергетика (МАЕ), цитирана от Ройтерс.
През следващите години ще са необходими резки съкращения на емисиите, главно при изгарянето на изкопаеми горива, ако светът иска да постигне целите за ограничаване на глобалното повишаване на температурите и предотвратяването на щетите от изменение на климата, предупреждават учени.
„Далеч от бързо намаляване – както се изисква за постигане на глобалните климатични цели, определени в Парижкото споразумение – емисиите на въглероден диоксид достигнаха нов рекорд“, се изтъква в доклад на МАЕ.
Глобалните емисии от енергетиката са се увеличили с 410 милиона тона, или с 1,1%, през 2023 г. до 37,4 млрд. тона, добавя агенцията.
Междувременно разширяването на капацитета на зелени технологии като вятърни и слънчеви паркове и електрически превозни средства помогна за ограничаване на растежа на емисиите, достига темп от 1,3% през 2022 г. Но повторното отваряне на китайската икономика, увеличеното използване на изкопаеми горива в страни с ниско производство на хидроенергия и възстановяването на авиационния сектор доведе до цялостно покачване на емисиите, изтъква МАЕ.
Мерките за заместване на загубеното водноелектрическо производство поради екстремни метеорологични условия представляват около 40% от увеличението на емисиите, или 170 милиона тона въглероден диоксид.
„Без този ефект емисиите от глобалния електроенергиен сектор щяха да намалеят през 2023 г.“, подчертава МАЕ.
Свързаните с енергията емисии в САЩ са намалели с 4,1%, като по-голямата част от свиването идва от електроенергийния сектор, се посочва доклада.
В Европейския съюз (ЕС) емисиите в енергетиката са намалели с почти 9% миналата година, водени от скока в производството на възобновяеми източници и от спада в производството както на въглища, така и на газ.
В Китай емисиите от сектора са се увеличили с 5,2%, като търсенето на енергия нараства, докато страната се възстановява от свързаните с COVID-19 блокировки.
Междувременно Китай също е допринесъл с около 60% от глобалните добавки на слънчева, вятърна енергия и електрически превозни средства през 2023 г., посочва МАЕ.
Електрическите превозни средства в световен мащаб представляват всяка пета продажба при новите автомобили през 2023 г., достигайки 14 млн. броя - с 35% повече спрямо нивото от 2022 г.
преди 8 месеца *** цензура! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 месеца ОНЕ ама щотака нали минахме колите на батерийки и отоплението на ток, апа ся се ползва повече ток? ЩОТАКА? Още зелен хайвер сипвай! отговор Сигнализирай за неуместен коментар