България не е получавала петрол от края на 2023 година, сочат обобщените данни на Bloomberg за януари. Така Турция остава единствената "къса" дистанция за доставките на руските производители, допълва агенцията. Анализите се базират на движението на танкери от руските петролни терминали на седмична база, но доставките се усредняват на четириседмична база. По тази причина и в седмичните статистики на Bloomberg през януари се отчитаха доставки към страната, макар и силно редуцирани.
Сега обобщените данни за януари, които се засичат и с публикации на други анализатори като Kpler и Vortexa, показват вече реалната картина.
Народното събрание забрани износа на горива, произведени от руски петрол, от 1 януари 2024 година, след като стана ясно, че чрез българската рафинерия собственикът "Лукойл" е заобикалял санкциите, наложени от Запада срещу Русия. От 1 март 2024 г. предсрочно отпада и дерогацията, която България използва за вноса на руския петрол.
Според данни на Ройтерс България заменя руския петрол с доставки от Казахстан, Тунис и Ирак.
Данните от седмицата 29 януари - 4 февруари показват рязко повишение на износа на петрол от руските пристанища. След бурите в предходните две седмици се възстановяват доставките на сорта "ЕПСО" от пристанището в Козмино (в залива Находка в Японско море), както и тези от Уст-Луга, които за кратко бяха спрени след удари от дронове. Доставките от пристанището в Приморск запазват рекордно високото си ниво от миналата седмица.
Така към 4 февруари доставките на руски петрол вече достигат 3,19 млн. барела средно за последните четири седмици. В рамките на седмица руските петролни компании са добавили 800 хил. барела дневно, което е с 400 хил. барела над ангажимента към ОПЕК+ за намаляване на износа спрямо нивата от май-юни 2023 г.
Русия обеща да намали износа на петрол и петролни продукти с общо 500 хил. барела на ден от началото на 2024 г. Вероятно Москва ще претендира, че изпълнява ангажимента си, свивайки износа на горива, след като дронове поразиха няколко големи рафинерии в страната и вероятно ремонтните дейности ще продължат около месец.
Данните на Bloomberg сочат, че през последната седмица на Русия се налага да разчита все повече на своята "тайна" флотилия от танкери, след като гръцки корабособственици вече се отказват да пренасят руския петрол. Руските танкери обаче са едни от малкото, които продължават да се движат през Червено море на фона на атаките на хутите в региона.
Статистиката отчита продължаващи проблеми пред Русия за реализацията на сорта "Сокол" (купуван основно от индийски рафинерии). Има 16 танкера, превозващи общо 11 млн. барела от този сорт, които изчакват купувач. Някои от чакащите танкери бяха насочени към Китай в последните дни.
Основните купувачи на руския петрол остават Китай и Индия, като доставките за Азия са в обем на 2,89 млн. барела на ден. Има регистрирани и доставки към Гана, но до рафинерия на китайски собственик, посочва още Bloomberg. Китай купува 1,1 млн. барела на ден руски петрол през морски терминали и около 800 хил. барела на ден през петролопровод.
Доставките за Турция остават без промяна - 260 хил. барела на ден средно за четирите седмици до 4 февруари.
Заради рязкото увеличение на доставените количества приходите от търговия с петрол се повишават до 1,79 млрд. долара в седмицата 29 януари - 4 февруари. Това е най-високото ниво за последните три месеца. В предходната седмица приходите достигнаха 1,32 млрд. долара.
преди 10 месеца То като гледам на Дарданелите и Босфора опашка от танкери има. И всички за БГ чекат... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 месеца И??? По бензиностанциите,цените пак са високи.Пак някой посредник дебелее от народа. отговор Сигнализирай за неуместен коментар