През 2023 година Турция е спестила към 2 млрд. долара, купувайки евтиния руски петрол, сочат изчисленията на Ройтерс. През ноември турски компании са купили рекордни количества сорт "Уралс" (400 хил. барела дневно), а вносът на дизел и други горива от Русия в периода януари-ноември се повишава с 200%, сочат още данните.
По данни на Fuelo от началото на декември средната цена на дизела на бензиностанцииите в Турция достига 35 лири (около 2,15 лева) за литър.
Турция е най-големият европейски пазар за руския петрол и горива. Страната отказа да се присъедини към санкциите на Запада, макар че подкрепи Украйна, предоставяйки ѝ дронове Bayraktar в първите седмици от началото на пълномащабната война в страната.
Индия и Китай са другите две страни, купуващи големи количества руски петрол. Турция обаче е по-близка дестинация за руските танкери и това означава, че печели повече от останалите, допълва Ройтерс.
Очакванията са доставките на руски петрол за Турция да продължат да се увеличават през следващите месеци, след като "Лукойл" подписа договор с азербайджанската Socar за преработката на до 200 хил. барела на ден в турската рафинерия на компанията.
В периода януари-ноември Русия е доставила 13 млн. тона петролен дестилат, включително и ултралек дизел. През 2022 година доставките са били 4,3 млн. тона. Според източници на Ройтерс това е ставало с отстъпка между 25 и 150 долара за тон (3,30-20 долара за барел). Със спестените средства Анкара е успяла да намали търговския дефицит, а съответно и натиска върху националната си валута.
Данните сочат и ръст на износа на горива от Турция със 120% през първите 11 месеца на годината - до 6,03 млн. тона. Заради тези данни Анкара получава критики, че помага на Русия да заобиколи санкциите на Запада, наложени заради военната инвазия на Москва в Украйна.
Турция официално отрича тези обвинения, обяснявайки, че изнася горива, произведени от петрол, пристигнал от различни дестинации.
Турция не е единствената, която се възползва от евтиния руски петрол. Индия също увеличава вноса със 77% и на базата на изчисленията на Ройтерс е спестила 2,7 млрд. долара.
Според търговци разходите за доставка на един танкер с петрол до Турция са около 6 млн. долара, а до Индия - към 9 млрд. долара.
преди 1 година До: andy Заключение - Капитализмът не е за холивудизирани баламурници! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 година Всички купуват, "освещават" и после препродават енергоносители на вакуумници като нас Българите. Но евроатланските българи с евроатланските ценности са толкова умни, че аха за малко да го схванат, но все не им се получава. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 година До: khao, предпоследно налято, с личната кола. Жената натъпка багажника с некви прахове, омирисаха ми главата. Отделно горивото. Последно бехме с автобус, шоферо натъпка догоре с нафта :) Каов, а ти кога беше в TR?.. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 година До: doba но за последно мина през 95та :D:D отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 година До: doba ... обичам ви всички , кой от кой по-заможен и имотен , но под всяка новина за разлика в тунджата или точеца или лебеца сме първи ... :))) ... как така има място по света и около нас , с по-ниски цени ... а "наш'те" , каквото и да се крие зад тази дума , печелбаре ни крадат и обират ... мдаа ... колко тона тунджа харчиш на година , чисто любопитство , правил ли си сметка ?! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 година До: zelka007, Зелков, като минавам оттам пълна догоре :) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 година До: doba ... винаги си свободен да идеш в турско да живееш ... :))) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 година Ердоганя кешира, а нашите искат да махат дерогацията. Баламурници... отговор Сигнализирай за неуместен коментар