IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Ползи или щети ни носи дерогацията за руския петрол?

Цените на горивата у нас са сред най-ниските в ЕС, но и акцизите са сред най-ниските

11:52 | 14.12.23 г. 1
Снимка: Bloomberg LP
Снимка: Bloomberg LP

В периода август - октомври България е внасяла руския петрол на цена, която е близка до пазарната, купувани и преработвани са по 4 млн. барела на месец, а печалбата от продажбата на горивата е отивала в руския бюджет. Това стана ясно след последните разкрития на европейското издание Politico относно дерогацията, която има България за вноса на руския сорт петрол "Уралс".

Страната ни е единствената в Европейския съюз, която има право да купува руски петрол през морските терминали. Доставките на руския петрол през петролопроводи не е под санкции до края на следващата година и Унгария, Чехия и Словакия все още купуват през тръбопровода "Дружба", тъй като нямат излаз на море и на този етап - алтернативи за доставки.

След публикацията в Politico от Европейската комисия признаха, че таванът върху цената на руския петрол не важи за България и тя има право да купува "Уралс" на цена над 60 долара за барел, което се е и случвало. Според разследването на изданието и на базата на данни от Агенция "Митници" в тези три месеца цената се е движила между 69 и 89 долара за барел.

Пред bTV министърът на икономиката и индустрията Богдан Богданов не потвърди тези данни и посочи, че в момента тече проверка, за да бъдат установени плащанията. Богданов посочи, че в момента рафинерията работи с петролен микс, в който руският сорт има дял от 75%, но не знае на каква цена е купен. Информацията се събира от Националната агенция за приходите и Агенция "Митници", а не от икономическото министерство, заяви той.

За Богданов е важно, че в крайна сметка цените на горивата в България са сред най-ниските в ЕС, макар че реално причината за това е съществено по-ниският размер на акциза за страната ни. По данни от индустрията цената на петрола формира само около 40% от цената на горивата - всичко друго са такси, акцизи и данъци. Или с други думи - причината за ниската цена на горивата у нас не е дерогацията за руския петрол, защото той вече не е толкова евтин.

Според Богданов при цените на автомобилните горива в България вече се усеща и намаляването на цената на петрола под 80 долара на световните пазари.

В края на октомври депутатите от ГЕРБ-СДС Делян Добрев и от ДПС Делян Пеевски изчислиха, че "Лукойл" дължи 1 млрд. лева данъци на базата на предположението, че компанията купува петрола на цена до 60 долара за барел и разликата с реалните пазарни цени към момента доближаваше 30 долара. От компанията обаче уточниха, че вече са внесли авансово данъци и на този етап не дължат нищо на хазната.

При положение, че реално цената на сорта "Уралс" се доближава до тази на референтния сорт "Брент" на световните пазари, може да се окаже в края на финансовата година, че държавата трябва да върне авансово внесения от "Лукойл" данък "свръхпечалба", тоест 70% върху маржа между цената на двата сорта, коментира пред БНТ анализаторът от Центъра за изследване на демокрацията Мартин Владимиров.

"Нарушаването на тавана на цената на руския петрол е световен проблем и Русия се възползва максимално", допълни още той. В последните седмици руският петрол отново се връща към нива, по-близки до ограничението на Запада, но заради по-стриктния контрол дали корабособствениците спазват правилата, както и заради срива на цената на петрола на световните пазари.

Русия успява и да маскира крайните дестинации за своя петрол, прехвърляйки го от един кораб на друг в Средиземно море (край бреговете на Малта, Италия и Испания). От тази практика се е възползвала и "Лукойл", изнасяйки горива от "Нефтохим", показа предишно разследване на Politico.

Една трета от цялата продукция горива в периода януари - октомври 2023 година (3,3 млн. барела) са били изнесени с крайна дестинация "открито море", сочат данните на ЦИД.

На заседание на енергийната комисия в Народното събрание късно снощи (13 декември) беше взето решение дерогацията за вноса на петрол от Русия да отпадне от 1 март 2024 година, а дерогацията за износа на горива - още от 1 януари 2024 година.

Мартин Владимиров уточни, че се готвят и допълнителни промени в законодателството, които да забранят вноса на руски петрол в нарушение на тавана на Запада, както и данък от 100% върху свръхпечалбите на опериращите с руски петрол компании в страната.

"От изключително важно значение е стратегически инвеститор, с голям опит в петролния сектор, да купи рафинерията на "Лукойл", допълни още експертът по повод предупрежденията на руската копания, че смята да се откаже от българските си активи. Нужен е акционер, който наистина иска да развива бизнеса, а не "да храни олигархични мрежи", каза още Владимиров.

След публикациите на Politico въпреки че технически няма нарушения, България вече има славата на място, където се проявяват всички "дупки" в европейските санкции. Темата вероятно ще бъде разгледана днес (14 декември) на Европейския съвет в Брюксел. Според анализатори обаче 12-ият пакет със санкции, който готви Брюксел, няма капацитета да ограничи възможностите за заобикаляне на санкциите.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 11:52 | 14.12.23 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Енергетика виж още

Коментари

1
rate up comment 9 rate down comment 15
zelka007
преди 11 месеца
хубаво е да се знае , колко много е дундуркана ЛУК в България , и защо махнаха Вдянков и Трайчо ... :))) ... щото посегнаха на безотчетният и безконтролен бизнес на ЛУК ... не рафинерията е виновна !! вдигнете килима , под него е ЛИТАСКО !! нашата рафинерiя , преди да я купят рашибозуците е работила с 50% urals и 50% sahara blend ... :))) ... държавата и в частност българските потребители , само могат да спечелят в средносрочен и дългосрочен план от пълният отказ от рассийски енергоресурси !!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още