Представители на Европейския съюз (ЕС) са обсъдили диверсификацията на петролните запаси и създаването на буфер от дизелово гориво и газьол (гориво за отопление, бел. ред.). Това се е случило по време на спешна среща на т. нар. Координационна група за петрола и нефтопродуктите на ЕС, съобщил е един от участниците в срещата за Ройтерс.
Еврокомисарят по енергетиката Кадри Симсон е свикала срещата, за да се оценят потенциалните рискове за доставките, в случай че конфликтът между Израел и "Хамас" се разрасне.
"Петролът е важен. Недостигът на дизелово гориво може да доведе до стачки. Не искаме камионите ни да се редят на опашка за дизел", посочил е източникът на агенцията, след което е припомнил ситуацията на петролния пазар от 1973 г.
Този месец конфликтът в Газа съживи спомените за петролната криза от 1973 г., по време на войната Йом Кипур, когато Организацията на страните износителки на петрол (ОПЕК) наложи петролно ембарго на страните поддръжници на Израел. Това предизвика повсеместен недостиг на горива.
Координационната група на ЕС е заключила, че сега рисковете са много по-ниски, отколкото преди 50 години, тъй като Европа разчита на петрол само за около 30 процента от своя енергиен микс, въпреки че Саудитска Арабия е един от трите най-големи доставчици, казал е източникът на Ройтерс.
Според него "евентуална криза би имала незабавно въздействие върху цените", но това не представлява сериозен риск за сигурността на доставките, въпреки че пазарът е много затегнат заради съкращенията на ОПЕК+.
"Близкоизточният маршрут все още е от голямо значение за Европа (...) 20 милиона барела на ден минават през Ормузкия проток (между Арабския полуостров и континенталната част на Западна Азия – бел. р.). Това е наистина възлова точка", обяснил е източникът.
По думите му, въпреки че петролните запаси в ЕС в момента отговарят на необходимия нетен внос за 90 дни, те са предимно непреработени. Европа е по-уязвима що се отнася до дизеловото гориво и газьола. Повече от 50 процента от превоза на стоки в Съюза разчита на камиони, задвижвани чрез дизел.
Съгласно директива на ЕС страните членки трябва да имат запаси от петрол, еквивалентни на 90 дни нетен внос или 61 дни потребление.
"Посланието (на срещата - бел. р.) беше за по-диверсифициран състав на запасите и буфер за дизелово гориво и газьол", обобщил е източникът на Ройтерс.
Израел междувременно обяви, че разширява сухопътната си операция в ивицата Газа. Прекъснати са комуникациите в района, а въздушните атаки на израелската армия са насочени към тунели на "Хамас" и други военни цели.
(БТА)