"Продължаваме промяната" - "Демократична България" (ПП-ДБ) внесе в Народното събрание решение за прекратяване на концесията на пристанище "Росенец", което в момента се оперира от руската петролна компания "Лукойл". Мотивът е неизпълнение на ангажименти и подозрения, изказани от депутата Атанас Атанасов, че този терминал се използва за избягване на санкциите срещу Русия, наложени заради войната в Украйна.
Приходите, които реализират концесионерите, отиват за подпомагане на военните действия на Москва, смята още Атанасов.
От петролния гигант обаче отговориха, че спазват всички свои задължения и за 20-тината години на пазара у нас са инвестирали 4,1 млрд. долара. "Държавните органи редовно извършват контрол и проверки на пристанищен терминал "Росенец". Не са констатирани никакви нарушения или отклонения от условията на концесията или нормативните изисквания, което се потвърждава от съответните протоколи", пише в позиция до медиите на "Лукойл".
Цялото отчитане на входящите и изходящите количества петрол на всички етапи е автоматизирано, а системите са свързани и в реално време предават данни на митническите власти, казват още компанията.
Колкото до твърденията на Атанасов за контрабанда на петрол, от "Лукойл" смятат, че те уронват престижа им и ще потърсят правата си в съда.
С изменения в Закона за корпоративното подоходно облагане в края на миналата година "Лукойл" трябва да внася разликата между цената на европейския сорт Брент и руския сорт Уралс във Фонд "Сигурност на електроенергийната система". По този начин компанията ще внася в бюджета своята "свръхпечалба", натрупана като резултат от енергийната криза, а средствата ще се използват подкрепа на потребителите заради високите енергийни цени.
По данни на Министерството на финансите на Русия средната цена на сорта Уралс през първото полугодие на 2023 година е 52,17 долара за барел. Цената на сорта Брент в същото време беше над 70 долара за барел.
Дали обаче руската компания внася тази разлика, каквото е изискването на закона, министърът на икономиката Богдан Богданов отказа да коментира. Пред медии той каза, че се прави проверка и ще съобщи официално резултатите от нея на по-късен етап. Не може да се каже и дали таксата, която "Лукойл" ще плаща, за да ползва пристанищния терминал, ще се отрази върху цената на горивата на пазара.
Богданов не отговори и на въпрос на Investor.bg дали вече имат информация за плановете за отказ от руския петрол в "Лукойл", нито какъв е процентът на руската суровина в микса днес. В началото на юли премиерът акад. Николай Денков съобщи, че очакват от компанията плана за действие в посока отказ от руски петрол.
В края на миналата година директорът на Агенция "Митници" Павел Геренски каза пред депутатите от енергийната комисия, че преди войната "Лукойл" е използвал около 50% руски газ в микса си, а в периода 1 януари 2022 г. - 30 ноември 2022 г. делът е вече почи 90%. Това е лесно обяснимо - заради наложените санкции цената на руския петрол намаля съществено, а България има право да купува руски петрол до края на 2024 година.
Богданов каза още, че в момента не стои на дневен ред търсенето на нов инвеститор за "Лукойл". Ако има нарушения, държавата има ход с назначаването на особен управител на дружеството, както и да се възползва от факта, че притежава "златна акция", смята пък депутатът Владислав Панев, зам.-председател на групата ПП-ДБ в Народното събрание.
Той отказа да коментира конфликтът, който се заформя между "Лукойл" и депутатът от неговата партия Атанас Атанасов, с думите, че не е запознат нито с позицията на "Лукойл", нито с коментара на Атанасов, но преди ден беше категоричен пред БНТ, че на практика Митница "Росенец" не съществува.
Официалните данни на Националния статистически институт (НСИ) показват намаление на вноса на петрол от началото на годината от 637 хил. тона през януари до 360 хил. тона през април. Каква част от него обаче е руски и каква алтернативен - не е ясно.
От февруари влезе в сила забраната за износ на горива, произведени с руски петрол. Според европейските санкции единственият възможен пазар на бензини от "Лукойл", в които има руски петрол, в момента е Украйна. Причината е именно да бъде избегнат дъмпинга - от началото на декември 2022 година ЕС наложи ембарго на руския петрол. Статистиката у нас отчита и рязко намаляване на износа на горива - от 195 хил. тона през януари до 63 хил. тона през април.