Председателят на ЕК Урсула фон дер Лайен коментира преди време, че зависимостта на Европа от руския петрол е вече "история". Според много анализатори и украински чиновници обаче тази глава в европейската история още се пише.
Значителни количества изкопаеми горива от Русия, особено петрол, още текат в страните от ЕС, коментират те, цитирани от Politico. Пред европейското издание икономическият съветник на украинския президент Олег Устенко отбелязва, че трябва да бъдат ограничени всички "дупки" в санкциите срещу Русия, за да спрат потоците от "кървави пари", които Москва използва, за да финансира войната си в Украйна.
Много е трудно да бъде проследен петролът на международните пазари, сочи още Politico. Той може да бъде смесван с други доставки, да преминава през транзитни страни и там да бъде допълнително блендиран, а произходът му - трудно проследен. При рафинирането на петрола също се премахват всякакви следи, оказващи произхода му.
Пазарът на петрол е глобален, а миксирането на сортовете - редовна практика и до преди войната в Украйна и санкциите срещу Русия. "Резултатите от ембаргото са значителното увеличение на транспортните разходи за Русия, преразпределението на приходите между посредниците и някои допълнителни отстъпки заради свиването на купувачите", коментира Михаил Ходорковски, един от критиците на руския президент Владимир Путин и бивш изпълнителен директор на петролната компания "Юкос".
Петролът носи повече приходи в руския бюджет, отколкото природния газ. На този етап, въпреки ембаргото на Запада, Русия все още продава големи количества петрол на световните пазари, което кара много анализатори да смятат, че той все пак "се промъква" и в Европа през задните вратички.
Според данните на търговската компания Trafigura износът на руския петрол остава до голяма степен стабилен след 5 декември, когато влязоха в сила санкциите на ЕС. Затова и е възможно руски петрол все още да се продава в ЕС чрез посредници. Един от вероятните пътища е Азербайджан, който е съседен на Русия и откъдето започва петролопровода "Баку- Тбилиси - Джейхан", управляван от BP.
Пристанището в Джейхан е основен хъб за доставки на петрол за Европа - през него се търгува и петрол от Ирак.
Данните показват, че през лятото на 2022 година Азербайджан намалява добивите на петрол, но в същото време износът се увеличава.
От ЕК заявяват пред Politico, че работят за отстраняване на пропуски в санкциите срещу Русия. За целта е назначен бившият посланик на ЕС в САЩ Дейвид О`Съливан, който да следи за възможни "дупки" в режима. От Брюксел знаят за увеличеният износ, но това е станало преди да влезе в сила ембаргото на общността и не може да се говори за пропуск на санкциите.
В Азербайджан са категорични, че не изнасят руски петрол през "Баку - Тбилиси - Джейхан". Страната изнася всякакви налични количества петрол от държави, които не попадат под санкции, допълва говорител на външното министерство на страната.
Самата Турция обаче отказва да се присъедини към санкциите на Запада и е удвоила вноса си на руски петрол през 2022 година. За анализаторите от Центъра за изследване на енергията и чистия въздух (CREA) това също е вероятен маршрут за Русия към ЕС. В случая обаче става дума за горива - Турция преработва руския петрол и продава горивата като свои в европейските страни. Това не попада под санкциите на ЕС, сочат от центъра.
"Имаме достатъчно доказателства, че някои международни компании купуват петролни продукти от руски петрол и ги продават в Европа", коментира и Устенко и допълва, че това е напълно законно, но и напълно неморално.
преди 1 година Колко пък незаконно е Лукойл да преработва и продава продукти от руски нефт, но като се смесват и минават през посредници не е незаконно и за някои може, а за други не... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 година Не е продадено https://***.rbc.ru/business/25/02/2022/6218c1209a7947a60fa841deдаже второ находище са получили: https://tass.ru/ekonomika/17205073Роснефт уж бяха обявили че напускат Венецуела заради санкциите, а после се похвалиха че всъщност са прехвърлили тайно всички активи на дъщерна компания. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 година До: Кисимов... копаеш дъното изрожденче ... х'асфалта не се произвежда от нефт ... битум баце , или естествен х'асфалт ... германците внасят от Тринидат и Тобаго , УСАто , Швейцария , Полша , Нидерландия ... нефелната 1/8 от земната суша ВЪОБЩЕ НЕ ПРИСЪСТВА в списъка на вноса ... :))) ... ЛУК си продадоха правата от находището в Ирак още по-миналата година , както м/у другото направийха и с други находища извън рассийката в рамките на една година преди СВОто ... подозрително ?! едва ли ... :))) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 година Германците се отказвали от аутобаните - без руски нефт няма асфалт. Но Лукойл може да си внася от Ирак, където разработва също находища. Иракския нефт е със сходни характеристики. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 година Investor. Commentators. For Dummies. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 година след разпада голяма част от петрола вече няма да е руски... ами примерно бурятски или дегестански петрол... а за тях санкции няма! :):) отговор Сигнализирай за неуместен коментар