Западният петролен гамбит, насочен към Русия, изглежда работи.
През последните месеци Групата на седемте богати държави (Г7) наложи нов ценови таван върху глобалната продажба на руски суров петрол и рафинирани продукти, а Европейският съюз забрани вноса на повечето руски петрол. Двата съгласувани хода имаха за цел да ограничат енергийните приходи на Москва, без да прекъснат световните доставки и това да предизвика скок на цените.
Засега първите данни за руския енергиен износ и цени показват, че двете мерки поддържат петролния поток и стабилните световни цени, като същевременно ограничават попълването на хазната на Москва, пише в свой анализ The Wall Street Journal.
По-рано този месец Русия заяви, че ще намали производството с около 5% през март в отговор на санкциите. Анализаторите се раздвояват по въпроса дали целта на този ход е да се подпомогнат цените, или това е признание, че Москва се затруднява да намери купувачи.
Това, което беше най-важно за западните официални лица и експертите на петролния пазар: Това не беше достатъчно голям удар, за да повиши световните цени на петрола.
„Можете да критикувате западните санкции като цяло доста лесно", казва Хенинг Глойстейн, директор по енергийните въпроси в консултантската компания Eurasia Group. „Но петролните санкции имаха за цел както да ограничат руските приходи, така и да не нарушат пазара. Досега това сработва“.
Ценовият таван действа, като забранява на западните застрахователи, финансисти и спедитори, които са в основата на голяма част от световната търговия с петрол, да обработват руски нефт по море - освен ако той не се продава под 60 долара за барел. Експерименталната санкция е резултат от месеци на пазарлъци между американски и европейски дипломати. Тя се сблъска със сериозен скептицизъм от страна на анализатори и мениджъри в петролната индустрия относно това как ще действа на практика.
Много неща все още могат да се объркат. В последно време световните цени на петрола се понижиха поради опасенията за икономическия растеж в Европа и САЩ, но и в двете страни се появяват признаци, че ситуацията все пак може да не е толкова лоша. Междувременно Китай отмени повечето от ограниченията си за Covid-19, което може да даде тласък на собствената му икономика и да увеличи търсенето на суров петрол.
А руският добив също може да започне да намалява по-бързо, отколкото Западът планираше, което би оказало натиск върху цените. Според анализатори отделни санкции върху вноса на технологии възпрепятстват добива и поддръжката на находищата. Русия се зарече да не продава петрол на купувачи, които спазват ценовия таван.
Засега обаче износът на руски суров петрол се запазва. По данни на Международната агенция по енергетика през януари той е нараснал до 5,1 млн. барела дневно в сравнение с 4,8 млн. барела дневно през декември. Публикуван тази седмица доклад на група икономисти, занимаващи се с Русия, който анализира митнически данни, установи, че Москва е успяла да пренасочи износа на суров петрол от Европа към алтернативни пазари.
Изследователите установяват също, че приходите от износ са били значително ограничени, въпреки че поставят под въпрос дали руският петрол се е търгувал толкова евтино, колкото мнозина смятат.
Миналата година неочакваните приходи от износа на енергия с високи цени смекчиха икономическия удар от други санкции, наложени на Москва след нахлуването ѝ в Украйна. Тази година започва по различен начин.
Приходите от руския петрол и природен газ са намалели с 46% през януари спрямо същия месец на миналата година, сочат данни на руското Министерство на финансите, публикувани по-рано този месец. Същевременно държавните разходи, задвижвани от военните покупки, са се ускорили с 59% спрямо януари миналата година.
Неотдавна Западът наложи подобен набор от ценови ограничения и общоевропейско ембарго върху руските рафинирани петролни продукти. Високостойностните продукти като дизеловото гориво са ограничени до цена от 100 долара за барел, а по-евтините като мазута - до 45 долара за барел. Този механизъм, който не е в сила толкова дълго, колкото санкциите за суров петрол, все пак може да пресуши пазарите по-бързо, отколкото западните официални лица желаят, заплашвайки с резки колебания на цените на тези горива в световен мащаб.
Миналата година цените на дизеловото гориво в Европа достигнаха рекордно високи стойности поради опасения от потенциален недостиг. Но напоследък те се понижиха, след като търговците се запасиха с горивото.
Ливия Галарати, старши анализатор в Energy Aspects, заяви, че по предварителни данни производството на рафинирани продукти в Русия е намаляло до 5,5 млн. барела на ден през първата половина на февруари, което е с около 200 000 барела на ден по-малко в сравнение с януари. Тя очаква Русия да се затрудни с намирането на нови купувачи за една трета от дизеловото гориво, което изнасяше за ЕС.
Русия е успяла да пренасочи част от износа си на продукти към Турция, Северна Африка и Латинска Америка. В същото време европейските купувачи са предплатили покупките на руски петролни продукти, създавайки значителен буфер, като същевременно преминаха към алтернативни доставчици от Близкия изток и от САЩ.
„Досега мерките не са предизвикали значителни смущения в потоците на суров петрол или продукти, които могат да предизвикат екстремни ръстове на цените или дори регионален недостиг на горива", заявява Глойстейн от Eurasia Group.
Очаква се през следващия месец западни официални лица да обсъдят дали да намалят тавана на цените на суровия петрол от 60 долара за барел.
Като цяло САЩ са възприели сравнително облекчен подход към активното прилагане на ценовия таван, който важи само за доставките на руски петрол, които разчитат на западни морски услуги. Голяма част от руската търговия с петрол след инвазията сега се осъществява чрез т.нар. флот в сянка, който не разчита на такива услуги и на практика е извън юрисдикцията на САЩ и техните съюзници.
Някои критици на ограничението на цените на петрола казват, че сенчестият флот, който се е развил до голяма степен, за да подкопае санкциите, представлява нов риск. Според някои корабни брокери и търговци на петрол пренасянето на толкова много руски петрол с по-стари танкери с незападни застраховки може да увеличи опасността от инциденти или разливи. Непрозрачната собственост и контрол на такива танкери затрудняват анализаторите и длъжностните лица да проследят колко пари се връщат в Москва.
Представители на САЩ заявиха, че не се притесняват от търговията със сенчестия флот, като твърдят, че пазарната динамика, създадена от техните санкции, вече значително е понижила цените в Русия. Те отбелязват, че Москва е принудена да изразходва допълнителни ресурси за създаване на нови застрахователни и транспортни системи, за да улесни износа на повече от своя петрол без помощта на Запада.
„От моя гледна точка това работи много добре за западния свят", каза Дейвид Уеч, главен икономист във фирмата за суровинни данни Vortexa. „Мисля, че по принцип това, което бе заложено като цел, е постигнато“.
преди 1 година До: data... на мен ми е интересно , ще успеем ли да увеличим добивът извън рассия достатъчно бързо и в необходимият обем , който окончателно ще направи белият свят независим от рассияните и саудитците ... аз залагам на Венецуела , Канада , Ирак , ОАЕ и Либия ... може би Алжир , Нигерия , Бразилия , Ангола ... хммм ... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 година Проработили отново старата схема на Рейган от 80-те ? Или май е по зле ,защото интензитета на конфликта в Украйна е далеч по голям от този в Афганистан , както и днешна Русия няма как да се сравнява с могъщият СССР отговор Сигнализирай за неуместен коментар