Поне 19 танкера с петрол чакат разрешение да преминат през Босфора и Дарданелите, пише Financial Times, позовавайки се на корабни брокери и сателитни изображения. Причината за това задръстване е ново изискване за застраховките, въведено от турските власти, споделят източници на изданието.
От турското Министерство на транспорта обаче отказват коментар на информацията.
От 5 декември страните от ЕС, Г-7 и Австралия въведоха таван на цената на руския петрол. Механизмът не позволява на корабособственици, застрахователи и финансови институции да предоставят услуги за превоз на суровината, чиято цена е над 60 долара за барел. Босфора и Дарданелите са двете възможности на руския петрол да напусне Черно море и да се отправи към световните петролни пазари.
Според FT първият танкер на опашката е пристигнал още на 29 ноември, тоест преди влизането в сила на ограниченията, и чака вече седмица, за да бъдат обработени документите му.
Повечето от танкерите превозват петрол от Казахстан, който не попада под режима на санкциите, но турските власти очакват и от тях писма от корабособствениците, че имат застраховка. Според представители на застрахователните компании турските власти в момента изискват много повече информация за товарите и документите, отколкото е нормалната практика.
Източник на FT заявява, че толкова стриктно се проверяват единствено товари, застраховани от западни компании, не и тези с полици от руски застрахователи.
Изданието посочва още, че задръстването е първият сигнал, че таванът за цената на руския петрол може да има отражение върху световните пазари. В момента цената на суровината действително се повишава, но в рамките на под 1%. Американският сорт лек суров петрол WTI се търгува за малко под 78 долара за барел в сутрешната търговия, а европейският Брент достига цена от малко над 83 долара за барел.
Русия се опитва да избегне санкцията, осигурявайки си танкери от т.нар. "флотилия в сянка", коментира преди ден The Wall Street Journal. По данни на изданието много от корабите, които доскоро се занимаваха с превоза на петрол от Иран и Венецуела, които са под санкции, сега се насочват към руските петролни терминали.
Освен това се очаква и руският президент Владимир Путин да подпише указ, забраняващ търговията с петрол със страни, които налагат таван на цената. В Кремъл от месеци предупреждават за тази реакция, но досега самият нормативен акт не е факт. Говорителят на Путин Дмитрий Песков коментира , че в момента точните параметри на механизма се анализират внимателно.
преди 1 година До: zelka00: А, на мен всичко ми е ясно. Не стана ясно от начина на поднасяне на информацията в статията, защо едни танкери чакат от 28.11. и май ще чакат още дълго, а други минават през Босфора без никакви проблеми. Да, някак странно се получава, че танкерите на наказаните вървят, а тези на наказващите чакат пролетната миграция на пелагичните морски видове. Но ти прекрасно всичко си обяснил. Имаш благодарността на любознателната част от публиката. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 година До: Tikva007 не, не ми е това работата. Нали ти казах кво работя, не съм плъъв като теб да се крия .. разбира се че е с отвръщение, как се четът чисти лъжи? С възхищение ли искаш да ти четем глууупстите? .. ае бъди малко по сериозен! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 година До: khao: Та да кажем така: четете ги с отвращение, но по задължение. Нали това ви е работата? отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 година До: khao: Не знам дали забеляза, че вчера направих бърза инвентаризация на пишещите тук и резултатът ми е поразително близък до твоя! Аз преброих общо 10 постоянно пищещи тук и още 4-5, които се изявяват по-рядко. Тези, които постоянно ме четат и коментират, както и ти отбеляза, са платените троллове - ти, Дърдорино, Пурко - Императорът за един ден, скъсаният каскет и евлоги. Тези, които ви опонират, заедно с мен са също 4-5 абонати, но ние не сме екип в един офис като вас. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 година До: Tikva007 абе това вече ми го каза един път и тогава го преместих пак!... измисли нещо ново, да те ееааа в тъъъпанарина, като няма какво да каже, започва с есетата! :D:D:D да, виждам тъпанарррр (като теб), затапвам го (както всички други правят с теб!)... и това не е рефлекс! ... и бъди сериозен, четем те само за забавление... кой нормален ще ти чете глупоститееее? само платените *** и още 2-3 пенсионери са в агитката ти на читатели! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 година До: khao: Вече нямам съмнение, че цялото ти участие тук е на нивото на придобити рефлекси, или казано по-разбираемо за публиката - *Кучето на Павлов*. Имаш ясно изразени компоненти като безусловен стимул (мой коментар), последван от безусловен отговор (жлъчоотделяне в писмена форма). В коментар #3 ясно се вижда, че нито си прочел статията, нито моите коментари, но си излял жлъчка в абсолютно неразбираем и без връзка с темата отговор на нещо, което не е ясно какво е. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 година До: Tikva007 че вие нападнахте украйна с измислен предлог, сега това стана проблем... аме не може само когато ти изнася... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 година *Източник на FT заявява, че толкова стриктно се проверяват единствено товари, застраховани от западни компании, не и тези с полици от руски застрахователи.* Само някой любител на теориите за конспирациите да не започне да търси някакъв коварен заговор на азиатски диктатори. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 година Много интересна ситуация. От 19 танкера 17 са по сделки с дестинация ЕС, които са натоварени и застраховани преди 28.11., когато внезапно Турция спира да пуска през Босфора танкери с руски нефт под някакъв измислен предлог. Държи ги до вчера, когато застраховките им в европейски компании вече са незаконни, а от днес вече не ги пуска поради липса на валидна застраховка. В същото време Анкара е лицензирала руски застрахователи и от вчера през Босфора минават танкери с руски застраховки. отговор Сигнализирай за неуместен коментар