Европа продължава да разчита силно на Русия като източник на дизел, като остават по-малко от десет седмици до пълното блокиране на търговията заради наложените санкции – силно напомняне за работата, която все още трябва да се свърши, за да се намерят нови доставки.
Европейският съюз и Великобритания получават почти половината от пренасяния по море внос на дизелово гориво от Русия през първите 24 дена на месеца, показват данни на Vortexa Ltd., събрани от Bloomberg. Нивото на зависимост скочи драстично от октомври, когато вносът за региона като цяло нараства, за да компенсира стачките, които ограничиха френския рафиниращ капацитет.
Като цяло танкерите са доставили средно 1,34 млн. барела на ден дизелово гориво за периода 1-24 ноември в ЕС и Великобритания, показват данните на Vortexa. Това е значително по-малко спрямо октомври, но остава над средното равнище за първите десет месеца на годината.
Ноемврийските доставки са напът да останат значително над средните стойности от началото на годината. Графика: Bloomberg
От 5 февруари европейските санкции ще блокират вноса на дизел и други рафинирани продукти, пренасяни по море, от Русия. Страната все още е най-големият единичен външен доставчик, което означава, че купувачите ще се изправят пред драстичен недостиг, ако не намерят нов източник на барели.
ЕС и Великобритания получават около 600 хил. барела на ден дизелово гориво от Русия чрез кораби в периода 1-24 ноември, което е 45% от цялото пристигнало количество. През октомври те са получили 34% от Русия, като средното равнище за първите десет месеца на годината е 51%.
Увеличение от Приморск
Износът от балтийското пристанище Приморск отбелязва значително възстановяване миналия месец и се очаква да има нов ръст следващия.
Значително количество от общия обем доставки от руския, пренасян по море продукт, отива в района на Амстердам-Ротердам-Антверп (АРА), петролния търговски център на Европа.
Доставките на дизел за района на Амстердам-Ротердам-Антверп са напът да запишат голям месечен скок. Графика: Bloomberg
Декември е последният месец, в който трейдърите на ICE Gasoil – основният европейски пазар за търговия на дизелови фючърси – ще могат да доставят физическо руско гориво за съхранение в обекти от региона на АРА чрез тези договори.
Това потенциално създава стимули за всеки, който иска да продава руски барели чрез тези фючърсни договори. През януари продуктът с произход от Русия ще бъде забранен за доставка на ICE Gasoil.
Други вносители на дизелови доставки от Русия са още Франция, Германия и Полша.
Руското снабдяване
Докато Европа е под натиск за намирането на алтернативни доставки, Русия също трябва да потърси пазари за износа си: през септември над половината от износа ѝ е отишъл в ЕС.
Турция също е значителен купувач, наред с Мароко и Тунис.
Русия изнася големи количества и от други петролни продукти. Общо доставките на петролни продукти от Русия този месец са напът да достигнат най-високото си равнище на ниво барел на ден от февруари насам, когато започна инвазията на Украйна.
Русия е водещ доставчик на петролни продукти. Графика: Bloomberg
Не цялото произведено в Русия гориво винаги се изнася от пристанищата в страната – част от него може да бъде доставено и чрез други страни и не влиза в статистиката, включена в тази статия.
преди 1 година Русия като водещ участник в ОПЕК+ предлага на участниците в картела ограничаване и спиране на доставките на нефт и нефтопродукти за тези, които въвеждат таван за руския нефт. Готино, нали? отговор Сигнализирай за неуместен коментар