Войната в Украйна начерта нови маршрути на петролните доставки - в търсене на нови пазари руските компании пренасочват доставките от Европа към Азия, но това увеличава разходите и удължава времето на пътуване на танкерите, пише в анализ The Wall Street Journal.
От пристанището Приморск, разположено в близост до Санкт Петербург, пътят до Ротердам е около четири дни. Днес обаче танкерите, превозващи руски петрол, го заобикалят, преминават през Средиземно море, Суецкия канал и докарват своя товар до бреговете на Индия. Този път отнема поне 26 дни, изчисляват транспортните компании.
За да заместят руския петрол, европейските потребители пък се обръщат към други производители, които също са на по-далечни дистанции - Близкия изток, САЩ или Южна Америка. Пътят на един танкер от Хюстън до Ротердам отнема 17 дни.
Анализаторите са категорични - много кораби превозват своите товари пет пъти по-дълго време спрямо времената преди конфликта. В резултат много по-малко танкери са налични, а шансовете за бързо увеличаване на световната флотилия са нищожни. Липсата естествено води и до поскъпване на услугата - например цената за големите танкери, които имат вместимост от около 2 млн. барела, се повиши до около 115 хил. долара на ден към 18 ноември. Това е към 11 пъти повече от цената за тази услуга година по-рано.
Но това няма сериозно отражение върху цените на петрола на този етап - например в обедната търговия днес (23 ноември) цената на сорта Брент достигна до малко над 85 долара за барел. Цените на петрола падат на фона на вълната от коронавирус в Китай и разговорите за таван на цената на руския петрол.
Подобно е положението и за корабите, превозващи втечнен газ, за разлика от цялата останала индустрия - товарите там намаляват заради свитите заявки на търговци и производители.
В петролния сектор ситуацията ще се затегне още повече, когато в началото на декември влезе в сила европейското ембарго за руския петрол. Тогава руските производители ще насочват петрола си на изток, а Европа ще купува още повече суровина от запад.
Корабостроителниците са затрупани с поръчки на контейнерни кораби, но производството им отнема години, отбелязва още WSJ. Според участници на пазара пазарът на употребявани кораби също може да се затегне съществено, ако руски компании започнат да ги изкупуват, за да избегнат отказ от превоз заради опасения за налагане на вторични санкции.
преди 2 години До: ratten ... Тва е ново , по-миналата седмица опорката беше , че вече се виели опашки по бензиностанциите в усато и давали купони за нафта ... и бият нeгрuте там , нали знаеш ?! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 2 години До: ratten това го плучи на лично от Бй пън, nali :D отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 2 години До: zelka007саш сматат, че ще имат дизел до преди коледа.после ще зареждат камионите със застраховки отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 2 години като им спрат застраховките на рaшистите и ще се освободят още танкери ... отговор Сигнализирай за неуместен коментар