И тази година делът на фирмите в България, които ще дадат коледни бонуси на служителите си, е съществено по-голям от тези, които ще се въздържат. Наблюдава се леко увеличение на компаниите, които ще мотивират коледно своите служители в сравнение с 2023 г., но пък бонусите, които ще се дадат, ще са по-скоро същите като размер.
Това показва традиционното проучване, проведено от Българската търговско-промишлена палата (БТПП) в периода 9-13 декември 2024 г. за практиките на българските фирми по отношение на допълнителните възнаграждения (бонуси) около Коледа. Участвали са 236 организации и предприятия от различни сектори - производство, услуги, търговия, машини и оборудване, храни и напитки и други, предоставяйки задълбочен поглед върху динамиката на мотивационната политика в страната. В сравнение с предходното проучване през 2023 г. се наблюдава ръст от 46% на участвалите в анкетата мениджъри.
Две трети (73,7%) от фирмите предвиждат да дадат бонуси. Забелязва се обаче промяна в мотивацията за това. Делът на компаниите, които са мотивирани основно от подобрено финансово състояние, спада от 29,6% през 2023 на 19,5% през 2024 г.
Проучването за 2024 година отчита задържане и съвсем лек ръст на дела на фирмите, които планират коледните бонуси да бъдат част от тяхната мотивационна политика, а делът на фирмите, планиращи да не дадат бонуси, е почти 14% на фона на 17% през 2023 г. Наблюдава се обаче увеличаване на дела на фирмите, които все още не са взели решение и изчакват последните работни дни преди празниците, като този дял за 2024 г. е 12% на фона на почти 10% през 2023 г., което е една по-трайна тенденция на несигурна икономическа ситуация и липса на предвидимост за бизнеса.
Източник: БТПП
Почти двойно скача делът на фирмите (10,6% за 2024 г.), които посочват като водеща причина да се въздържат от бонуси финансовото състояние на предприятието, 2% от компаниите са посочили именно очакваното повишаване на заплатите на персонала като причина да се въздържат от коледен бонус. Други вече са повишили заплатите на своите служители през текущата година или дават текущо през годината други видове бонуси, което е намалило потребността или желанието им да предоставят допълнително и коледни бонуси.
По отношение на начина на определяне на бонусите, проучването показва, че голям процент от работодателите предоставят еднакви бонуси за всички служители (50%), а тези, които определят бонусите индивидуално, в зависимост от представянето на служителя, са 34,13%. Не е малък процентът на фирмите (15,8%), които определят бонуса според йерархията и длъжността в компанията.
Относно размера на предвижданите от работодателите бонуси най-голям дял заемат тези, които ще определят сума в рамките 200-500 лв. (31,63%). Забелязва се спад в процента на фирмите, които ще дадат бонуси само до 200 лв. - от 34% през 2023 г. на 24% за тази година. В същото време се наблюдава и леко увеличение на по-големите бонуси над 1000 лв. (дори могат да се дефинират и в диапазона на 13-та заплата), които от 12% през 2023 г. се покачват до 12,56% през 2024 г.
Проучването показва, че 48% от фирмите запазват същия размер на бонусите си в сравнение с миналата година, докато 38% са увеличили размера на своите бонуси. Само 13,3% планират да предоставят по-ниски бонуси.