IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

БТПП: По-малко фирми ще зарадват с коледни бонуси служителите си тази година

Увеличава се обаче делът на работодателите, които дават допълнителните възнаграждения, за да мотивират и запазят персонала

12:24 | 22.12.23 г.
Автор - снимка
Редактор
Снимка: Димитър Кьосемарлиев, Investor Media Group
Снимка: Димитър Кьосемарлиев, Investor Media Group

По-малко фирми ще зарадват с коледни бонуси служителите си тази година, но се увеличава процентът на работодателите, които дават допълнителните възнаграждения, за да мотивират и запазят своите служители. Това показва проучване, проведено от Българската търговско-промишлена палата (БТПП) в периода 15-18 декември 2023 г.

Все пак делът на фирмите, които ще раздадат коледни бонуси, е съществено по-голям от тези, които ще се въздържат, а и бонусите ще са по-високи от миналогодишните, сочи анкетата на БТПП тази година.

От проучването става ясно, че 73% от компаниите предвиждат да дадат бонуси за Коледа. Планиращите да дадат бонуси тази година намаляват с 11,5% в сравнение с миналата 2022 година. 17% от фирмите не планират коледни бонуси, а 10%  все още не са взели решение.

Мениджърите посочват като основни причини за отказа предстоящото увеличение на минималната работна заплата от януари 2024 г. - 4,3% от фирмите са посочили като причина да се въздържат от коледен бонус именно очакваното повишаване на заплатите. Нараства и процентът на компаниите, чието финансово състояние не позволява бонуси и това е и водещата причина да се въздържат. Делът на компаниите, чието финансово състояние позволява раздаването на бонуси, спада от 33,7% през 2022 г. на 29,6% през 2023 г.

Източник: БТПП Източник: БТПП

Наред с тези фактори някои фирми вече са повишили заплатите на своите служители през текущата година, което изглежда е намалило потребността или желанието им да предоставят допълнителни коледни бонуси.

В същото време се увеличава процентът на работодателите, които дават бонуси, за да мотивират и запазят своите служители – от 43,4% на 51,8%, а не само за коледните празници. 

В контекста на текущите икономически предизвикателства бизнесът осъзнава значението на бонусите като инструмент за провеждане на мотивационна политика за задържане на кадри, отчитат авторите на проучването.

По отношение на начина на определяне на бонусите проучването открива, че работодателите са разделени почти поравно между тези, които предоставят еднакви бонуси за всички служители (49,6%) и тези, които определят бонусите индивидуално, в зависимост от представянето на служителя (39,7%). При малък процент (10,6%) от фирмите бонусът се определят според йерархията и длъжността в компанията.

Източник: БТПП Източник: БТПП

Относно размера на предвижданите от бизнеса бонуси най-голям дял заемат тези до 200 лв. (34%), но се забелязва и увеличение на фирмите, които ще дадат бонуси от 200 до 500 лв. - от 25% на 29% за 2023 г. В същото време спад се наблюдава при планиране на по-големите бонуси над 1000 лв., които от 14% през 2022 г. спадат на 12% през 2023 г.

Участвали са 162 организации и предприятия от различни сектори като услугите, строителството, търговията, машини и оборудване, храни и напитки и други, предоставяйки задълбочен поглед върху динамиката на мотивационната политика в страната, като сравнено с предходното проучване през 2022 г се наблюдава ръст от 76% на участвалите в анкетата мениджъри.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 12:25 | 22.12.23 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Пазар на труда виж още

Коментари

Финанси виж още