IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Над 50% от децата у нас между 8-14 г. сами са спечелили пари през последната година

40% от поколението Алфа в световен план смятат, че AI, виртуалната реалност и интелигентните асистенти ще бъдат неразделна част от бъдещата им работа

13:40 | 21.12.23 г.
Автор - снимка
Редактор
Снимка: Pixabay
Снимка: Pixabay

88% от децата в България между 8 до 14 години (поколението Алфа) искат да притежават собствена компания, малък бизнес или да имат „странична работа“. Повече от половината български деца на тази възраст сами са спечелили пари през последната година, като използват социалните медии и онлайн стрийминг. Това показва глобално проучване на Visa, което включва и България.

Проучването потвърждава, че в България тенденциите не се различават от глобалните и обобщава, че поколението Алфа, родено между 2010 и 2025 г., има потенциала да придаде нов смисъл на местните общности и да повлияе значително на начина, по който функционират градовете, на подкрепата на правителствата за тях и на управлението на техните икономики.

Само след четири години „най-възрастните“ от поколението Алфа ще бъдат на пазара на труда. Докато поколение Z вече оказа дълбоко влияние върху начина, по който бизнесите функционират, следващото ще промени изцяло познатия начин на работа, отчитат авторите на проучването.

В България то е проведено онлайн от Opinium по поръчка на Visa сред 500 деца на възраст от 8 до 14 години в края на август 2023 г.

Нова ера на удобство

Българчетата затвърждават тенденцията на предпочитания към дигитализация при разплащанията и методите за печелене на пари, както и развитието на предприемачески дух.

Повече от половината български деца на възраст от 8 до 14 години (57%) сами са спечелили пари през последните 12 месеца. От тях малко под половината (48%) са използвали технология, за да им се помогне да направят пари, като социалните медии (37%) са най-разпространената технология за тази цел, следвана от онлайн стрийминг (14%).

Един от начините, по които децата печелят пари, е чрез продажба на стоки онлайн (9%). Това е особено разпространено сред 14-годишните (12%) в сравнение с 8-годишните (6%), където само малцинство използва тази платформа, за да печели пари.

Почти всяко пето (18%) дете предпочита да плаща за артикули с карта или мобилен портфейл. В същото време 6% от децата казват, че никога не са били обучавани как да се предпазят от финансови измами.

На 8-годишна възраст три от четири деца (75%) предпочитат да плащат в брой. Въпреки това, когато децата достигнат 14 години, моделите на плащане са се променили, като 19% предпочитат карта и 6% избират мобилен портфейл като любим метод на плащане.

Следващото поколение предприемачи

Мислейки за бъдещето си, 88% от децата в България искат или да притежават собствена компания, или малък бизнес, или да имат „странична работа“, в сравнение със само 4%, които биха искали да работят за някой друг. Интересното е, че желанието на децата сами да си бъдат началници е най-високо при 8-годишните (81%) и намалява, когато достигнат до средното училище.

Когато обмислят бъдещия си живот като възрастни, повече от една трета (35%) от децата казват, че ще спестят половината от спечелените си пари и ще похарчат другата половина. Почти всяко трето дете (30%) казва, че ще спести по-голямата част от парите си.

Определяне на творчески стандарти

Основен източник на вдъхновение и идеи са социалните мрежи и създателите на съдържание (59%), които задминават разговорите с приятели (50%) и рисуване или писане (48%).

Повече от половината (51%) смятат, че са по-креативни от родителите си, като над две пети (43%) използват въображението си, за да измислят ново вдъхновение и идеи.

Най-ценната техника за подсигуряване на мечтаната бъдеща работа са онлайн обучение/учене (39%) и социалните медии (37%), които са преди реалния работен опит (28%).

Над едно на всеки три деца (38%) вярва, че социалните мрежи ще бъдат част от бъдещата им работа, следвани от комуникационните технологии (36%) и креативния софтуер (30%). 18% от 8-годишните казват, че AI би бил съществена част от работата им, докато при 14-годишните една трета твърдят същото (33%).

Иновативните умове прибягват до роботите и AI за „най-доброто удобство“

Глобално следващо поколение има ясна визия за това как технологии като AI ще оформят бъдещето им. Роботите и машините, които се заемат с ежедневни задачи като почистване, ходене на работа и готвене, са водещата тенденция сред иновациите, които поколение Алфа предпочита, за да улесни живота си.

Сред иновациите са:

„Моя версия на робот, който да ходи на работа вместо мен, за да мога да остана вкъщи, да се отпусна и да се забавлявам.“

„AI технология, която ми позволява да чета мислите на хората.“

„Банкова карта, регистрирана на моя пръстов отпечатък.“

„VR слушалки, които мога да нося като полицай, за да получавам информация за самоличността на хората, които виждам около себе си.“

„Софтуер, който разбира какво наистина имат предвид хората, когато казват нещо.“

„Преводач в главата ви, който превежда всеки език.“

В глобален мащаб три четвърти (76%) от децата на възраст 8-14 години се стремят да създадат собствен бизнес, да управляват малко предприятие или да се занимават със „странична работа“, в сравнение със само 13%, които са отговорили, че биха предпочели да работят за друг. Това е в рязък контраст с настоящата нагласа при работната сила, където едва 13% от населението в активна възраст работят за себе си, а 86% работят за друг.

Ако тези очаквания се изпълнят, поколението Алфа има потенциала през следващите пет до десет години напълно да трансформира начина, по който бизнесите и общностите ще функционират, посочват анализаторите. 

Поколение на дигитализацията и изкуствения интелект

Поколението Алфа е толкова дълбоко свързано с онлайн света, колкото и с физическия.  Повече от три четвърти (78%) от децата по света са спечелили пари през последната година чрез извършване на домакинска работа като почистването на дома и косенето на трева са най-популярните дейности, генерираща доходи (71%).

Почти половината (43%) от тези, които са спечелили пари, са използвали за това технология. Социалните мрежи (26%) се очертават като най-популярния инструмент за генериране на доходи.

40% от поколението Алфа смятат, че изкуственият интелект, виртуалната реалност и интелигентните асистенти ще бъдат неразделна част от бъдещите им работни места.

Създателите на съдържание в TikTok и YouTube са водещи като източници на вдъхновение, тъй като социалните медии и създателите на съдържание се очертават като най-влиятелните фактори за стимулиране на идеи (61%), срещу по-конвенционални източници като рисуване и писане (47%), четене (34%) и игра с играчки (26%).

Поколение Алфа подсилва тенденцията към по-екологични методи за печелене на пари, тъй като почти една четвърт от по-големите деца (12-14) се обръщат към онлайн пазари (23%), за да им помогнат да генерират доходи.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 13:40 | 21.12.23 г.
Специални проекти виж още
Още от Пазар на труда виж още

Коментари

Финанси виж още