Правителството одобри въвеждането на обучение по широкопрофилни професии като възможност за надграждане на придобитата квалификация. То ще бъде въведено чрез изцяло нов Списък на професиите за професионално образование и обучение (СППОО).
За целта Министерският съвет прие проект за изменение на Закона за професионалното образование и обучение, разработен в изпълнение на Националния план за възстановяване и устойчивост.
Основната цел на промените е да се модернизира и усъвършенства правната регулация в областта на професионалното образование и обучение, посочват от пресслужбата на кабинета.
В новия списък ще бъде премахнато досегашното свръхдетайлизиране на отделни често сходни специалности. В същото време ще се осигури необходимата на учащите и на бизнеса информация относно нивото на обучение по националните и европейски стандарти. За всяка професия занапред няма да има изписани специалности, а ще бъдат посочени различните до 4 степени на професионална квалификация за съответната професия. На тези степени ще съответстват и нивата по Европейската квалификационна рамка, Националната квалификационна рамка.
Предвижда се обучение за достигане на отделни единици резултати от ученето в системата на професионално обучение за лица, навършили 16 години, с цел гъвкаво и поетапно придобиване на знания, умения и компетентности, съответстващи на единиците резултати от ученето в държавните образователни стандарти, с оглед подобряване на пригодността за заетост. Също така се разширяват възможностите за професионално обучение, като се регламентира натрупването и трансфера на единици резултати от ученето.
Проектът въвежда възможност за провеждане на обучение по теория на професията от разстояние в електронна среда. Предложените законодателни промени ще осигурят достъп до професионално обучение на по-широк кръг лица, адаптирано към индивидуалните им възможности.
Осигуряването на качеството на професионалното образование и обучение се определя като процес, който включва всички етапи в контекста на Европейската рамка за осигуряване на качеството на професионалното образование и обучение (планиране, изпълнение на дейностите, самооценка и анализ на постигнатите резултати).
По отношение на дуалната система на обучение се намаляват изискванията към наставниците и се предоставя още една възможност за определяне на учител по професионална подготовка от училището, който да изпълнява и функциите на учител методик.
Въвеждат се компетентности в областта на околната среда като част от обучението за придобиване на общата професионална подготовка, както и се поставя акцент върху специфичните дигитални компетентности, необходими за упражняване на професията в условията на технологична трансформация на икономиката.
Подобряват се възможностите за валидиране на професионални знания и умения. Това ще става чрез предварително съпоставяне на заявените от лицето знания, умения и компетентности с единиците резултати от ученето, включени в съответния държавен образователен стандарт за придобиване на квалификация по професия.
Заложено е и намаляване на административната тежест за центровете за професионално обучение (ЦПО). Отпада изискването те да предоставят множество документи на Националната агенция за професионално образование и обучение (НАПОО), за да получат лицензия да провеждат обучения. Проверки на данните, които съществуват в различни регистри, ще се правят служебно от НАПОО. Освен това вече няма да се отнема лицензия, ако центърът не е извършвал обучение в продължение на 5 последователни години. Това се прави заради динамиката на пазара на труда и невъзможността да се прогнозира в кой момент ще има нужда отново от кадри в дадена област.