По Националния план за възстановяване и устойчивост Министерството на труда и социалната политика реализира проект за 194 млн. евро, според който до средата на следващата година ще бъдат обучени 200 хиляди безработни и заети за придобиване на базово или средно равнище на дигитални умения. Това каза министърът на труда и социалната политика Иванка Шалапатова по време на конференция „Качествени работни места и как да ги създадем“.
Форумът е организиран от EURACTIV България и Eurofound - Европейската фондация за подобряване на условията на живот и труд, предава БТА.
Целта е до средата на 2026 г. обучените в дигитални умения да бъдат около половин милион души. На 100 хиляди души ще бъде предоставена възможност да сертифицират безплатно дигиталните си умения, придобити чрез неформално обучение и самостоятелно учене, добави тя.
Припомняме, че на фона на сигналите на бизнеса в България за критично ниското ниво на дигитални умения на българите и драматичното разминаване с нуждите на трудовия пазар служебното правителство одобри през март възможност за финансиране на цифрови и други ключови компетенции. Така за първи път се финансират обучения за придобиване на определено ниво на цифрова компетентност.
България е заложила 1,6 млрд. евро по Националния план за възстановяване и устойчивост за действия, свързани със цифровия преход, посочи Шалапатова. Общият ресурс на МТСП за мерки за повишаване на качеството на работната сила е 1 млрд. лв, каза още тя.
Над половината от работодателите в България (53%) търсят работна ръка с напреднало ниво на основните дигитални компетенции, а 14% изискват високо специализирано ниво. 31% биха приели работници със средно ниво на основните дигитални компетенции, а едва 2% - с основно ниво, показаха резултати от проучване по проект на Българската стопанска камара (БСК), Министерството на труда и социалната политика (МТСП) и Конфедерацията на независимите синдикати в България (КНСБ).
Проучването показа сериозни дефицити в дигиталните умения. Само 19% от участниците в изследването покриват изискваното ниво на дигитална компетентност за заеманата от тях ключова длъжност. Анализът на реално притежаваните дигитални умения показва, че нивата на предлаганите общи и специфични умения са по-ниски от търсените с една или две степени. Това се наблюдава най-вече при общите умения, докато при специфичните разликите са по-малки.