Жените в България по-трудно правят кариера, по-слабо оценени са от мъжете и по-трудно се реализират на високи позиции в бизнеса. Около или над половината от участници в национално представително проучване по темите за равнопоставеност, разнообразие и приобщаване, проведено от агенция „Тренд“ в края на миналата и началото на тази година, са съгласни с тези три твърдения.
В същото време малко над половината от участниците в допитването не са съгласни, че мъжете могат да вземат по-добри бизнес решения от жените, а над 70 на сто отхвърлят твърдението, че представителките на нежния пол нямат необходимите качества, за да бъдат предприемачи.
Семейните задължения, липсата на равен достъп до пазара на труда и липсата на желание за реализация, на активност и увереност са трите основни пречки пред реализацията на жените у нас, показват още данните от допитването, представени от Евелина Славкова, социолог от „Тренд“, по време на работна закуска по повод 10-годишнината от създаването на Съвета на жените в бизнеса в България (СЖББ).
От разширяване на майчинството към подкрепа за работещи родители
Тъкмо затова основната цел на сдружението е да подкрепя кариерното развитие и реализирането на потенциала на жените. На национално ниво усилията в подкрепа на дамите у нас са насочени основно към разширяване на майчинството. Но Лидия Шулева, член на Управителния съвет на СЖББ, акцентира върху необходимостта от политики в подкрепа на работещи родители. „Ако една жена е в майчинство дълго време, тя изостава в кариерата си и получава по-ниско заплащане от мъжете на същата възраст“, отбеляза тя.
Заключението ѝ намира потвърждение и в данните от допитването – 49% от участниците смятат, че не са равнопоставени в професионално отношение, като делът на жените, които се чувстват така, е много по-висок от този на мъжете. 46% от хората са на мнение, че има разлика в заплащането на мъжете и на жените, над 84 на сто от представителките на нежния пол са съгласни с това твърдение.
СЖББ насърчава жените, които са станали майки, да се връщат по-рано на работа и е предложил майчинството им да остане заплатено. Засега заплащането е възстановено само на 50%, ако се върнат на работа до края на втората година, но дамите от сдружението искат да се преборят за 100% възстановяване, съобщи Шулева.
Усилията им са насочени и към повече програми, стимулиращи бизнеса да създава детски градини, ясли и зони за почасово отглеждане на децата на работещите родители, както и към нормативно уреждане на гъвкаво и намалено работно време и дистанционна работа за родители, отглеждащи деца до 12-годишна възраст. Снимка: СЖББ
Шулева изтъкна и необходимостта от по-добра програма в Министерството на труда и социалната политика за детегледачки. Тя позволява на родители, които искат да се върнат на работа след първата или втората година от майчинството, да кандидатстват за осигуряване на детегледачка на децата си. Според Шулева министерството има ресурс за такава програма, която в сегашния ѝ вид се е оказала неефективна, тъй като в нея се регистрират предимно безработни жени, които не са обучени да бъдат детегледачки.
Сдружението има също идея да предложи опрощаване на лихви за първо жилище на млади семейства и на студентски кредити при раждане на деца. Идеите и предложенията ще бъдат обсъдени след изборите с всички основни партии, каза Шулева.
Равнопоставеността на мъжете и жените на работното място - във фокуса на големите компании
На корпоративно ниво пред България стои въпросът за транспонирането на Директивата на ЕС за участието на жените в управителните съвети. Той е бил поставен на последното заседание на Националния съвет за равнопоставеност и са набелязани първите стъпки в тази посока, съобщи Шулева. Целта е на доброволен принцип директивата да обхване не само публичните компании, но и по-големите фирми, които не се търгуват публично. „Идеята е не да се прилагат санкционни режими, а да се помисли какви поощряващи действия или програми да се въведат, за да бъдат стимулирани повече компании да направят стъпка в посока на равнопоставеност на мъжете и жените“, изтъкна Шулева.
Според Цветанка Минчева, председател на УС на СЖББ и главен изпълнителен директор на „Уникредит Булбанк“, темата за равнопоставеността на мъжете и жените на работното място е разпозната във времето от големите компании, включително такива, които не попадат в обхвата на европейската директива, и те вече имат заложени цели в тази посока.
На глобално ниво в компанията майка UniCredit дамите на ръководни позиции са около 40%, а само в България са над 50%, съобщи Минчева. Два пъти главни изпълнителни директори на банката са били жени.
Друга глобална компания – Siemens, има поставени цели за равнопоставеност на мъжете и жените на ръководни позиции още от 2000 г. и темата остава във фокуса на компанията, съобщи д-р инж. Боряна Манолова, съосновател на СЖББ и главен изпълнителен директор на Siemens за България, Северна Македония и Украйна.
На входящо ниво съотношението мъже-жени при кандидатите и работещите в компанията е 50 на 50, но на средно мениджърско равнище дамите са по-малко (20%) и още по-малко на топ ръководно ниво (10%). Siemens си е поставила за цел да увеличи дела на жените на средно мениджърско равнище на 25% до 2030 г., каза Манолова. У нас германският гигант има само две дами на топ мениджърско ниво, а на средно ръководно равнище съотношението е 60% на 40% в полза на жените.
Всички участнички в дискусията изтъкнаха необходимостта жените да бъдат добре подготвени, за да са равноправни участници в управлението на компаниите си. За целта СЖББ в партньорство със Стопанския факултет на СУ „Свети Климент Охридски“ е стартирал тази година първата академия за „Разнообразие, равнопоставеност и приобщаване“ за развитие на лидерски умения на жените, в която основни лектори са български и чуждестранни корпоративни лидери. От девет години СЖББ също предлага Лидерска академия „Успяваме в България“, която е безплатна и е насочена към жени на ръководни позиции, желаещи да надградят уменията си и да научат и прилагат нови практики в бизнеса.