Над половината от работодателите в България (53%) търсят работна ръка с напреднало ниво на основните дигитални компетенции, а 14% изискват високо специализирано ниво. 31% биха приели работници със средно ниво на основните дигитални компетенции, а едва 2% - с основно ниво. Това сочат резултати от проучване по проект на Българската стопанска камара (БСК), Министерството на труда и социалната политика (МТСП) и Конфедерацията на независимите синдикати в България (КНСБ).
В същото време анализът показва, че нивото на дигитални умения изостава от изискванията на пазара на труда - само 19% от заетите у нас покриват изискваното ниво на дигитална компетентност за заеманата от тях ключова длъжност.
По отношение на специфичните дигитални компетенции 59% от работодателите изискват напреднало ниво, 16% - високо специализирано ниво, 20% средно, а 5% - основно ниво.
Общият извод е, че близо 70% от изискваните в профилите нива на владеене са за „напреднало“ и „високо специализирано“ ниво на дигитална компетентност, обобщава камарата.
На този фон 38% от заетите в изследваните икономически сектори притежават само базова дигитална компетентност – минимални дигитални умения, свързани с ползването на по-широко приложими унифицирани софтуерни продукти и дигитални технологии като Windows, Word, Excel, PowerPoint, работа с Outlook, работа в Internet, работа с дигитални платформи за комуникация и др.
Над 40% от изследваните лица имат в една или друга степен проблеми с дигиталните умения, което неизбежно рефлектира върху качеството на тяхната работа, върху пригодността им за заетост и способността им за успешен преход на пазара на труда. Около 15% от изследваните лица имат задълбочаващи се проблеми с дигиталните умения, което ги приближава към отпадане от пазара на труда, дигитална изолация, социално и цифрово неравенство.
Анализът отчита значителни различия (цифрово неравенство) в нивото на дигитална компетентност между различните икономически сектори, както и между отделните предприятия в рамките на един сектор. Нивата на дигитална компетентност са в пряка зависимост, както от различията в степента на зрялост на използваните технологии, така и от политиките на предприятията в развитието на човешките ресурси.
Според експертите изискванията към дигиталната компетентност все повече ще нарастват. Нивото на дигитални умения изостава от темпа, динамиката в нарастване на изискванията на пазара на труда. Масовото обучение по базови дигитални компетентности донякъде ще подобри състоянието, но няма да отговори на реалните потребности на предприятията и заетите лица.
Експертен екип по проекта е разработил 87 стандарта за дигитални умения и компетенции на ключови длъжности за предприятия в 16 сектора на икономиката разработи. В компетентностните профили са описани общо 762 дигитални компетенции, 2994 единици знания, 2998 единици умения, 2992 поведения и 2131 примери за използване.