IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

"Тихото наемане" на краткосрочен договор може да е доминиращо на трудовия пазар през 2023 г.

Задържането на служители и повишаването на ангажираността са ключови, смятат HR експерти

16:10 | 05.02.23 г. 1
Снимка: Jason Alden/Bloomberg
Снимка: Jason Alden/Bloomberg

През 2023 г. „тихото наемане“ - когато компания преразпределя служителите или наема такива на краткосрочен договор, вместо да наема на пълно работно време – може да доминира на пазара на труда.

Това означава, че най-успешните компании тази година ще са тези, които са хиперфокусирани върху задържането на служители, обясни Мишел Лаббе, главен директор „Човешки ресурси“ в Toptal, цитирана от CNBC.

Това е и преобладаваща мисъл за много хора: 47% от HR професионалистите казват, че задържането на служители е „най-голямото предизвикателство“ за тази година, според годишното проучване Human Resource Executive Survey. 

Но има голяма разлика между работата на място, което с гръмки думи говори за задържането на персонал, и това да принадлежиш към фирма, която наистина се интересува от своите служители.

Ето какво трябва да прави вашата фирма, за да подобри задържането на служители – и за какво трябва да се замислите, преди да напускате.

Как добрите работодатели задържат служители

Процъфтяващите компании провеждат редовни проучвания и правят проверки, за да следят ангажираността на служителите, казва Лаббе. Провалящите се компании не го правят.

Ниската ангажираност може да е първият знак, че служител ще напусне скоро. Ако това е широкоразпространен проблем във вашата работа, шефовете ви вероятно се нуждаят от намеса: мениджърите са отговорни за приблизително 70% от нивата на ангажираност на служители, сочат данни на Gallup.

Тихото наемане също може да спомогне за запазването на персонал. Повечето хора обикновено харесват да правят задачи, в които са добри – затова ако членове във вашата работна сила има умения, които биха могли да бъдат приложени по-добре в други ключови части от операциите на компанията, може да откриете добро припокриване, обяснява Лаббе.

Ще трябва да обясните защо е необходима промяната в отговорността, докато уверите хората, че и предишната им работа е ценна – и че все още ще ги чака, приключат ли с новите си задължения.

„Ако карате група хора да направят този ход, трябва да можете да изясните какво означава това за тях“, коментира Емили Роуз Макрей, анализатор по човешки ресурси в Gartner, който спомогна за оформянето на термина „тихо наемане“.

В Toptal по време на периодите, в които екипът по набиране на персонал не е зает, някои членове на екипа се преместиха в екипа по продажби, обясни Лаббе. Въпреки разликите, тези работни места в крайна сметка изискват едни и същи основни умения.

„Или продаваш компанията, или продаваш услуга“, каза още Лаббе.

Експертът също така препоръчва и по-проста промяна за увеличаване броя задържани служители: осигуряването на кариерни карти (за развитие) за всеки в компанията, за да може всеки да знае как ще изглеждат следващите му стъпки.

Дори на индивидуално ниво, разговорите с мениджъра или HR отдела относно вътрешните възможности може да покажат какви ще са предимствата за вас, ако изберете да останете.

Защо не трябва да прекъсвате взаимоотношения

Ако сте служител, по-добре се огледайте – ако вашата компания не се опитва да подобри ангажираността или да осигури дългосрочна кариерна подкрепа, може би ще е добре тихо да обмислите своите възможности.

„Просто не го правете прибързано“, добавя Лаббе. „Трябва да си напишете домашното и да не напускате поради неправилните причини“.

Тя дава за пример за правилно напускане „бумеранг служителите“, или тези, които се връщат в старите си компании, след престои на друго място.

Когато тези хора напускат работното си място, те не прекъсват връзките. За тази цел следвайте най-добрите практики при напускане: Не изненадвайте шефа си, останете положително настроени при интервютата за напускане и създайте план за преход, за да може да минимизирате тежестта за вашите колеги.

„Независимо от начина, по който водите този разговор, това е междуличностно взаимодействие, свързано с голямо решение, което ще повлияе на редица хора“, предупреди Антъни Клоц, професор в Texas A&M, който пръв измисли термина „Голямото напускане“.

Оставянето на добро впечатление също така ви прави по-добри за наемане, добавя Лаббе.

В затегнат пазар на труда, това е от значение, като казва: „Не гоня (бумеранг служители) да се връщат. Те се обаждат обратно сами“.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 16:10 | 05.02.23 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Пазар на труда виж още

Коментари

1
rate up comment 1 rate down comment 1
xapoznai
преди 1 година
От статията оставам объркан какво е "краткосрочно наемане", но оставам с впечатлението че става въпрос за непълно работно време. При тези нива на безработица да мислиш, че фрагментирането на работници е възможно е доста наивно. Може би някои по-млади, които вярват в светлото бъдеще... Под 30, несемейни и не блестят с работата си - това ще е таргет групата... Останалите няма как да преглътнат разликата в заплащането, а и подценяването на факта че са първи в списъка...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още