IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Как (не) трябва да уволняваме служители

Лошо осъществените съкращения в Twitter и други компании могат да навредят на технологичния сектор за години напред

12:19 | 26.11.22 г.
Автор - снимка
Създател
Снимка: Bloomberg
Снимка: Bloomberg

Отделите по човешки ресурси в технологичните компании са поставени на изпитание. След години на хвърляне на пари за всеки, който има диплома по компютърни науки или IT опит, компаниите сега трябва да се отървават от служители, пише асоциираната редакторка на Financial Times Брук Мастърс.

Amazon и Meta (която е собственик на Facebook) водят по мащаб на съкращенията на работни места, с повече от 10 хил. планирани за всяка от тях, докато Twitter грабва заглавията със своята бруталност и некомпетентност в тази дейност. Новият собственик Илон Мъск уволни приблизително 3700 служители чрез имейли, като веднага се опита да наеме отново някои от тях, казвайки, че са били освободени по погрешка.

Вълната от уволнения включва не само гигантите в индустрията: близо 800 технологични компании са обявили съкращения от януари насам, премахвайки 120 хил. работни места, включително 25 хил. само този месец, според layoffs.fyi, уебсайт за проследяване.

С изключение на няколко ветерани, преживели дотком кризата, технологичните работници никога не са виждали нещо подобно. Начинът, по който се осъществяват съкращенията, може да оформи културата в сектора за години напред.

Обикновено иновациите и бързият растеж изискват технологичните служители да имат силна вяра. Те често работят дълги часове и решават очевидно невъзможни проблеми, докато чакат финансови награди, които могат да отнемат години. Неочакваните загуби на работни места, особено ако се подхожда жестоко, подкопават всяко чувство за споделена жертва не само сред освободените, но и сред изоставените.

Технологичните компании, изправени пред първите си големи съкращения, трябва да имат това предвид и да извлекат поуки от други сектори. Банковият сектор е печално известен с това, че привлича много служители, които ги е грижа най-вече за непосредствената лична изгода. Ето защо реформите, въведени след финансовата криза от 2008 г., имаха за цел да накарат персонала да мисли за последствията няколко години напред.

Този краткосрочен мироглед беше естествена последица от десетилетия на циклично наемане и уволняване, което подкопа всяко чувство за лоялност към институциите. Банките прекарваха десетилетия в набиране на персонал в добрите времена само за да размахат безразборно брадвата в лоши. И много от тях го направиха по особено неприятни начини. През 2012 г. швейцарската банка UBS ясно показа колко малко важни са личните чувства. Около 100 трейдъри на облигации, базирани в Лондон, научиха, че са загубили работата си, когато пред входните турникети разбраха, че техните пропуски за достъп са анулирани.

Версията след Covid, както бива практикувана от Twitter и други, е да се деактивират нечии работни и имейл акаунти, преди да се каже на служителите, че са уволнени. Безсърдечието изпраща посланието, че работниците са заменими, така че защо трябва да полагат усилия, които няма да им бъдат от полза?

В същото време компаниите, които показват елементарно благоприличие, могат да извлекат ползи. Когато пандемичните забрани за пътуване удариха авиоиндустрията на САЩ, Delta се справи с финансовата си криза главно чрез доброволни пакети при прекратяване на правоотношението и неплатен отпуск, докато American и United обявиха масови съкращения. Когато въздушният транспорт се завърна миналото лято, Delta имаше по-малко проблеми с отменени полети, отчасти защото превозвачът, базиран в Атланта, успя да осигури допълнителен персонал по-бързо.

Въпреки че другите превозвачи отмениха повечето съкращения на работни места, след като получиха правителствена помощ, техните бивши служители се възползваха от горещия пазар на труда и избраха други работодатели. (Лоялността си има предели: синдикатът на пилотите в Delta наскоро гласува за стачка в знак на протест срещу дългите забавяния на преговорите за договор.)

Въпреки че избягването на масови уволнения е идеалният вариант, много технологични ръководители смятат, че това не е възможно. И все пак някои начини за правене на нещата са очевидно по-добри. Патрик Колисън, главен изпълнителен директор на разплащателната компания Stripe, наскоро спечели похвали за признанието си, че е сгрешил, както и за щедрите пакети за обезщетения, докато Брайън Чески предостави подкрепа за преместване на напускащите работници като част от съкращенията в Airbnb през 2020 г.

Експертите по мениджмънт казват, че е най-добре да има един голям кръг от съкращения, с подходящи помощи за преместване, и да сте честни със служителите защо са необходими съкращенията и кога те ще спрат. Това да си човек и да си достъпен помага. Но не прекалявайте. Брейдън Уолейк, главен изпълнителен директор на маркетинговата агенция HyperSocial, стана обект на присмех в интернет, след като публикува селфи, в което плаче заради съкращенията.

Преди всичко, казва Боб Сатън, организационен психолог от Станфордския университет, не се преструвайте, че просто се отървавате от лошите служители: „Всички знаят, че това са глупости, а и в бъдеще може да се срещнете с тях отново. Може дори да поискате пак да ги наемете.

Технологичните ръководители може също да извлекат поуки от фирмите за професионални услуги, които имат десетилетен опит в освобождаването на хора, поради специфичните си структури на заетост. За много адвокатски кантори и консултантски компании мрежите от университетски възпитаници са източник на препоръки. Понякога да си мил се отплаща.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 12:19 | 26.11.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Пазар на труда виж още

Коментари

Финанси виж още