Германия
Коалиционните партии са изправени пред предизвикателства при възстановяването на обществената подкрепа, което повишава политическите рискове. Всяка партия от коалиционното правителство на Германия - Социалдемократическа партия (SPD) на канцлера Олаф Шолц, Зелените и дясноцентристките Свободни демократи (FDP), ще се затрудни да възвърне подкрепата си преди парламентарните избори през февруари 2025 г.
Идеологически разнородната коалиция е изправена пред поредица от предизвикателства, които възпрепятстват подкрепата за нейните членове, включително недоволство от начина, по който правителството се справя с войната в Украйна, и несъгласия относно различни вътрешни и външнополитически решения.
Междувременно дясноцентристката основна опозиция Християндемократически съюз (ХДС) запазва сериозна преднина в социологическите проучвания. Подкрепата за крайнодясната Алтернатива за Германия (AfD) също вероятно ще остане значителна през 2025 г. Приглушените икономически перспективи вероятно ще продължат да бъдат източник на недоволство, което е от полза за опозицията.
Лидерът на ХДС Фридрих Мерц е най-вероятният следващ канцлер на Германия. Снимка: Bloomberg
Крайнодясната AfD губи подкрепа, но все още изпреварва затруднените членове на коалицията. Все пак крайнодясната партия се очаква да остане изолирана от основните партии за постигане на законодателна власт.
При правителство, ръководено от ХДС, може да се очаква по-твърда позиция по отношение на миграцията, както и по-благоприятен подход към бизнеса. Като част от своя икономически план ХДС предложи намаляване на корпоративните данъци и по-голяма гъвкавост за работодателите и служителите. Ще има и ръст на разходите за отбрана.
Япония
Дълго управляващата Либерално-демократическа партия (LDP) е изложена на риск да загуби голям брой места в парламента. Трудно е да се прогнозира обаче, че партията ще бъде свалена от власт, като се има предвид, че основната опозиционна лявоцентристка Конституционна демократична партия на Япония (CDPJ) е още по-малко популярна и има ниска стартова база по отношение на броя на местата в Камарата на представителите.
Ако LDP загуби еднопартийното си мнозинство в Камарата на представителите, вероятно ще успее да запази властта чрез дългогодишната си коалиция с подкрепяната от будистите партия Комейто. Напрежението между двете партии обаче означава, че техният съюз не може да се приема за даденост. Това може да принуди LDP да търси алтернативни коалиционни партньори.
Едно отслабено правителство може да върне Япония към лидерството на „въртящата се врата“, при което министър-председателят се сменя на всеки 12-18 месеца. Това би дестабилизирало плановете за справяне с дългосрочните структурни предизвикателства пред икономиката на страната.
Връщането към лидерството на „въртящата се врата“ също би отклонило вниманието на Япония от международната ѝ роля за противодействие на нарастващото влияние на Китай в Индо-тихоокеанския регион.
Аржентина
Парламентарните избори в Аржентина ще сменят по-малко от половината от Камарата на депутатите (127 от 257 места) и една трета от Сената (24 от 72 места). В момента няма категорична представа коя партия или блок ще излезе победител, тъй като обществените настроения вероятно ще се променят въз основа на възприятията за резултатите на правителството в стабилизирането на икономиката.
Вероятно са два сценария: партията LLA на президента Хавиер Милей най-малкото ще вземе няколко места от настоящите дясноцентристки партии (PRO, Federal, UCR и т.н.), където Милей изгради силни бази за подкрепа или перонистите да защитят част от своите места, особено в Сената, където се очаква да загубят по-голямо представителство.
Ако перонистите загубят позиции пред по-десни и центристки партии, Милей ще има по-малко сблъсъци в законодателния орган. Въпреки това ще останат някои пречки, изискващи продължаване на отстъпките и преговорите. Ако управляващата LLA спечели места от центристки и дясноцентристки партии, това ще укрепи законодателната ѝ власт и ще намали необходимостта от преговори с приятелската опозиция.
Независимо от това, ако резултатите на Милей в икономиката започнат да показват признаци за влошаване, има риск реформите му да бъдат възпрепятствани от избирателите.
Списъкът с критичните за света избори през 2025 г. може да се увеличи. Има риск във Франция да се проведат нови предсрочни парламентарни избори през втората половина на 2025 г. и евентуално дори предсрочни президентски избори. Други непланирани избори също могат да се материализират заради риска от падане на още правителства по света, независимо дали поради рутинни парламентарни маневри, протести по улиците или преврати.
Китай и Русия ще продължат да бъдат управлявани от дългогодишните им застаряващи лидери, които не са изправени от риск да бъдат свалени с избори. Поради липсата на механизми за приемственост и в двете страни обаче болест, смърт или отстраняване на лидерите може лесно да доведе до нестабилност и дори до нещо по-лошо.
Неотдавнашното внезапно и драматично налагане на военно положение в Южна Корея илюстрира колко бързо политическата динамика може да излезе извън контрол. Това е ярко напомняне как политическата поляризация и ожесточеността, заедно с авторитаризма, могат бързо да подкопаят демокрацията, както и как демокрацията може да надделее.
За политиците не самите избори са трудни, а спазването на обещанията, които са дали или ще дадат по време на кампаниите им. Икономиката всъщност ще играе извънредно голяма роля в политиката през 2025 г. Една здрава икономика, която създава работни места, ще бъде спасение от разочарованието на масите. От друга страна, депресия или рецесия ще ескалира неравенството, ще увеличи бедността и ще доведе до призиви за политически действия.
Международният валутен фонд прогнозира „стабилен, но недостатъчен“ икономически растеж през 2025 г. Дори стабилните икономически условия генерират политически последици, ако не отговарят на очакванията на гражданите.
Евентуалните търговски войни и избухващият протекционизъм също са източник на икономически притеснения. 2025 г. ще е изпълнена с бурна реторика за търговията и заплахи, особено от страна на Тръмп към световните му партньори и конкуренти.