Преди повече от десетилетие производителят на офроуд автомобили Polaris се отказа да произвежда всички свои превозни средства в САЩ, насочвайки се към Мексико, където изгради завод, без да отблъсква с това своите клиенти, пише Wall Street Journal.
Този ход се отплати щедро на Polaris. Купувачите останаха верни, тъй като заводът, разположен в Монтерей, произведе повече от 22 хил. автомобила през първата си година, помагайки за увеличаването на продажбите на компанията с 33%, като същевременно ѝ спести милиони долари от разходи. Оттогава заводът се превърна в най-голямото производствено съоръжение на Polaris, произвеждайки модели като RZR - автомобил, подобен на бъги, който се предлага при начална цена от 16 хил. долара и може да достигне над 40 хил. долара.
Сега заводът може да се превърне в пасив. Новоизбраният президент Доналд Тръмп заплаши да наложи мито от 25% върху всички стоки, идващи от Мексико, като ответна мярка за недостатъчните според него усилия на страната да спре контрабандата на наркотици и нелегалната имиграция в посока САЩ.
За Polaris, която е добавила съоръжения за сглобяване на двигатели и леене под налягане към дейността си в Монтерей, новите мита биха могли да създадат 400 млн. долара разходи, които ще бъдат прехвърлени на потребителите, изтъква Дейвид Макгрегър от Longbow Research.
По-високите цени ще ударят компанията, тъй като Polaris е изправена пред по-слабо търсене на своите продукти, както и от мита върху китайските компоненти, използвани в нейните превозни средства.
Компанията твърди, че тези мита, въведени по време на първата администрация на Тръмп, са несправедлива тежест, тъй като най-големите ѝ конкуренти не произвеждат в САЩ.
Говорейки по време на конференция с инвеститори, главният изпълнителен директор Майкъл Спийтцън заяви, че Polaris преразглежда своите доставчици, докато чака да види какво ще се случи с митата.
Митата биха разрушили търговските отношения , които от 1994 г. позволяват на повечето стоки, произведени в Мексико, да влизат безмитно в САЩ. Компаниите, произвеждащи всичко - от автомобили до медицински продукти, се възползваха от близостта на страната до САЩ и по-евтината работна ръка. Миналата година Мексико е изнесла стоки към САЩ за 475 млрд. долара, изпреварвайки Китай като най-големият чуждестранен доставчик за американския пазар.
Редица компании, включително базираната в Минесота Polaris, сега обмислят внезапна корекция на своите дългогодишни икономически изчисления. Съветът на мотоциклетната индустрия, лоби на производителите на мотори, посочва, че високите мита биха навредили на индустрията и нейните клиенти.
Фокус на юг
Основателите на Polaris строят първото си превозно средство, моторна шейна, през 50-те години на миналия век и години наред единственият завод на компанията се намира в Розо, Минесота, провинциален град на около 16 км южно от границата с Канада. По-късно концернът добавя фабрики в Айова и Уисконсин. Повече от десетилетие, след като Северноамериканското споразумение за свободна търговия тласка производителите от САЩ да се насочат към Мексико, компанията остава непоколебима, настоявайки, че нейната работна сила в Средния запад ѝ осигурява достатъчно рентабилност.
Тази нагласа обаче се променя през 2010 г. Скот Уайн, главен изпълнителен директор по това време, обявява планове за изграждане на фабрика в Мексико, като казва, че Polaris ще спести повече от 30 млн. долара годишно от производствени разходи и ще произвежда офроуд превозни средства по-близо до своята клиентска база в южната част на САЩ.
Друго предимство: въпреки че Polaris се сблъсква с проблеми с привличането на работници в малките градове, в които се намират нейните заводи в САЩ, това не е проблем в индустриалния център Монтерей. Населението на района от 5,3 млн. души е почти колкото целия щат Минесота.
Polaris строи своя завод в източния край на града, недалеч от летището. Процесът не е съвсем гладък. Компанията трябва да изгради верига на доставки от нулата. Тъй като престъпността в града е висока, компанията се сблъсква и с кражби на готови превозни средства.
Оттогава Polaris разширява своите продуктови линии и глобални амбиции, добавяйки фабрики в Китай, Полша и Франция, заедно с Алабама и Индиана. Тя все още има повече работници в САЩ, отколкото в Мексико, но съоръженията на компанията в Монтерей засенчват американските по капацитет и площ.
След отварянето на завода Polaris споделя, че клиентите не са се отдръпнали.
Юджийн Бас, 54-годишен предприемач от Делта Джънкшън, Аляска, притежава RZR и публикува видеа от някои свои пътувания в канал в YouTube. Той казва, че би предпочел превозното средство да е произведено в САЩ, но не го отблъсква мексиканският му произход. Офроудът е толкова вълнуващ, изтъква Бас, че много шофьори вероятно няма да бъдат отблъснати от повишаването на цените, свързано с митата.
„Въпреки че много хора са засегнати от това, не мисля, че то ще ги спре да си купят такава кола“, посочва той.
САЩ и Мексико си размениха мита по време на първия мандат на Тръмп, преди да стигнат до предоговаряне на споразумението NAFTA, известно вече като Споразумението САЩ-Мексико-Канада. Това позволи повечето продукти, включително тези на Polaris, да останат незасегнати от мита. Но новоизбраният президент обещава по-агресивна позиция, като заплашва производителя на селскостопанско оборудване Deere с мита от 200%, ако премести производството си в Мексико.
Президентът на Мексико Клаудия Шейнбаум обеща ответни мита, ако Тръмп реализира с плана си.
Някои анализатори изразяват съмнение, че митата на администрацията на Тръмп ще обърнат дългогодишните инвестиции в производство в Мексико, добавяйки, че дори конфликтите от първия мандат на Тръмп не са спрели растежа на сектора.