Бизнес сътрудничество между България и съседните ѝ страни е ключово за привличането на инвестиции и конкретно на представители на американския бизнес в региона. Това каза Даниел Киряков, мениджър „Комуникации и връзки с институциите“ към Американска търговска камара в България, в предаването „В развитие“ на Bloomberg TV Bulgaria.
Поводът за разговора е предстоящата Евразийска икономическа конференция, организирана от Американските търговски камари в България, Гърция и Турция. Тя ще включва още 8 представители на търговски камари от региона на Черно море и Централна Азия. Фокусът ще е върху енергетиката, туризма, устойчивото развитие на няколко сектора и двустранните срещи между представителите на бизнеса. Очакваните резултати са изграждането и засилването на съществуващи бизнес връзки.
По думите на Киряков има какво да се желае относно привлекателността на страната ни за американските инвеститори. България изостава в инвестициите от съседните ни страни Турция и Гърция, отбеляза той.
„Държавата трябва да обърне внимание на образованието и инфраструктурата, за да може България да не е конкурентна единствено с ниски разходи за труд“, посочи гостът в предаването.
„Това, което е нужно в момента, е бизнесът да има водещият глас и да бъде добрият пример. В момента изоставаме. Гърция успя да привлече компании като Microsoft, Google, справи се с псевдопопулистиките партии. Турската икономика има ефектите на мащаба на населението, изключително здрави връзки с американския бизнес. Държавата е позиционирана добре и успява да си изиграе геополитическите карти, за да може Турция да бъде балансьор“, посочи той.
Успехите на двете съседни на нас страни не са единствено икономически. Киряков казва, че зад тях стои много добре развита икономическа и културна дипломация. Те са изключително силен лост за въздействие за отношенията между чуждестранните представители, каза гостът.
Според Киряков България трябва да използва миналото си и културата като средства на меката сила, с които да се рекламира пред света. На страната ни ѝ трябва прецизирана национална стратегия с конкретни мерки, които да повишат видимостта ѝ в световен мащаб. Той обаче смята, че позиционирането на България се случва през епизодични проблясъци, които се превръщат в обект на вътрешни боричкания.
Целия коментар вижте във видеото на Bloomberg TV Bulgaria.