До 1,3 млрд. лв. годишно може да достигне общият ефект от преки и косвени ползи за гражданите и бизнеса от пълното приемане на България в Шенген. Това каза министърът на икономиката и индустрията Петко Николов по време на събитие, свързано с унгарското председателство на Съвета на Европейския съюз, съобщават от икономическото министерство.
Според Николов приемането на България и Румъния в Шенгенското пространство пряко касае не само българския и румънския бизнес, но също така и всички компании от Европа, които имат дейност в региона. По думите му частичното приемане е причина за икономически загуби не само за българския бизнес и граждани, но и за всички държави от региона и от ЕС.
По данни от доклад на БАН, изготвен по искане на Министерството на икономиката и индустрията, преките загуби възлизат на 845,2 млн. лв. годишно, включително за тежкия автомобилен транспорт и за производителите и износителите на стоки. Към тези загуби трябва да се добавят и пропуснатите ползи под формата на очаквани алтернативни приходи от използването на загубеното в престой време за допълнителна работа на тежкотоварния транспорт, което възлиза на 544,9 млн. лв., каза Николов.
Всяко поредно отлагане на приемането на страната ни в Шенген ще е причина за по-големи пропуснати ползи, както за българската, така и за европейските икономики, смята той, затова и присъединяването следва да бъде ключов приоритет.
Сред позитивите от пълноправно членство той изтъкна допълнителното укрепване на външните граници, повишаването на обема на търговията с останалите страни членки, намаляването на разходите за износителите чрез освобождаване на транспортен ресурс от чакащите на границите камиони, съкращаването на времето, необходимо за придвижване на стоки в цяла Европа, намаляването на несигурността и предвидимостта в сроковете за доставки, спестяванията от административно обслужване и проверки, ползи за туризма, повишаване потенциала за растеж на пограничните райони, значим екологичен ефект.
„Ползите от Шенгенското пространство са свързани с намаляване на трафика по границите, подобряване на транспортната свързаност и развитие на логистичната инфраструктура, което ще допринесе за засилване на икономическите отношения в региона, както и за повишаване на инвеститорския интерес към страната“, каза още Николов.