Някои тори все още мечтаят за дерегулация „ред по ред“, както беше предвидено. Консервативният министър Бейкър коментира, че това, което е необходимо, е „задълбочен преглед на регулациите, за да се изкоренят антиконкурентните изкривявания от пазара и да се повиши благосъстоянието чрез конкуренция и производителност“.
Имиграцията, може би най-важният двигател на вота в подкрепа на Brexit през 2016 г., е може би единствената област, в която Обединеното кралство наистина преразгледа правилата си в голяма степен, след като напусна ЕС. И все пак, въпреки прекратяването на свободата на движение с континента, нетната миграция към Великобритания се е увеличила рязко през годините след излизането от ЕС. В края на 2019 г. Националната статистическа служба на Обединеното кралство регистрира нетни 332 хил. пристигания, а до 2023 г. броят им нараства до 722 хил.
Въпреки че почти всеки политик във Великобритания казва на избирателите, че искат по-малко имигранти, конкуриращият се икономически натиск накара министрите да използват своя абсолютен контрол върху имиграционните правила, за да ги либерализират тихо.
„Увеличението на нетната миграция от 2019 г. до 2023 г. е резултат най-вече от граждани на държави извън ЕС, които идват с визи за работа и обучение“, коментира Бен Бриндъл, изследовател в Обсерваторията за миграция на Оксфордския университет. „Университетите започнаха да набират студенти в чужбина по-активно, тъй като финансовото им състояние се влоши. Доставчиците на социални грижи се обърнаха към работници мигранти, за да попълнят свободните работни места, тъй като лошото заплащане и условията на труд в сектора, причинени от ограниченото държавно финансиране, затрудняват задържането на служители“, допълва той.
Смелите обещания по време на референдума за напускането на ЕС, че любимата Национална здравна служба (NHS) на Обединеното кралство може да бъде съживена с пари, пренасочени от Брюксел, също не се изпълниха. Данни на ОИСР, събрани от мозъчния тръст Health Foundation, показват, че Обединеното кралство все още е изразходвало поне една четвърт по-малко за своите здравни услуги през 2022 г., отколкото Франция, Нидерландия и Германия.
„Икономиката на Обединеното кралство вече е по-малка и ще расте по-бавно поради Brexit. Слабият икономически растеж е в основата на затрудненията за адекватно финансиране на здравеопазването и други обществени услуги повече от десетилетие“, коментира Стивън Рокс, икономист от Health Foundation.
Макс Уорнър, здравен икономист в Института за фискални изследвания, добавя, че "представянето на NHS спрямо много мерки е значително по-лошо, отколкото през 2016-2017 г.“.
Ги Верхофстад, бившият министър-председател на Белгия, който представляваше Европейския парламент в преговорите между Лондон и Брюксел, смята, че „пикът на Brexit“ вече е достигнат. „Мисля, че след изборите все повече и повече ще виждаме нарастващ натиск да се върнем стъпка по стъпка към по-разумен подход“, посочва той пред Politico.
Според Верхофстад най-голямата грешка на привържениците на излизането на Великобритания от ЕС е решението за напускане на единния пазар. „Ако прекъснете връзките си с основния си експортен пазар, очаквате трудности. Това беше ясно казано от всички икономисти“, посочва той.
Според него това, което се случва в момента, ще продължи. Великобритания се завръща в Horizon, един ден – може би и в „Еразъм“, а някой ден – евентуално и в митническия съюз и т.н.
За Бейкър визията за действително завръщане в ЕС все още изглежда пресилена. „ЕС не ни иска обратно. Те не искат да предоговарят споразумението, което отне осем години, за да бъде постигнато“, допълва той.
Според него цялостната рамка на британските отношения с ЕС е фиксирана за едно поколение и да се вярва в противното е фантасмагория.