Как една голяма търговска страна се справя с осъзнаването, че нейните славни дни са свършили?
За първата страна, поела по този път – Великобритания – резултатът е криза на идентичността, която продължава повече от век. Тъй като САЩ се намират на същия кръстопът, те трябва да обмислят дали свободната търговия или протекционизмът обещават по-проспериращия път напред, пише Bloomberg.
Съчетанието на производствената мощ и отворената търговия в Обединеното кралство го превръща в най-изявената икономическа сила на XIX век. До последните десетилетия на века страната представлява около една четвърт от световното промишлено производство. Под блясъка на имперската увереност обаче се крият дълбоко вкоренени тревоги благодарение на възхода на нови сили.
В Чикаго промишленият комплекс Union Stock Yard се разпростира на площ, която достига половината от размер на старото лондонско Сити. Там работят десетки хиляди хора, които преработват достатъчно месо, за да изхранят 80% от населението на Америка. Хенри Форд копира иновациите на производствената линия на комплекса в Детройт, за да построи автомобилни заводи в мащаб, какъвто светът никога не е виждал. Заради германския град Лудвигсхафен, южно от Франкфурт, Великобритания губи лидерството си при химикалите от групата BASF SE, чиито огромни интегрирани заводи осигуряват на Германия почти пълен монопол до 1900 г.
Джоузеф Чембърлейн, който напуска най-големия бизнес за производство на винтове в света, се превръща в един от най-влиятелните британски политици и възприема нов вид политика, която контрастира на традициите на свободната търговия на Империята. „Мита! Те са политиката на бъдещето и на близкото бъдеще“, казва той по време на вечеря с колеги от парламента през 1902 г.
Произтичащата от това политика става известна като Imperial Preference, която обещава да наложи високи данъци върху вноса на продукти, идващи извън Великобритания. Това се превръща в доминираща политическа тенденция, докато Втората световна война не разбива претенциите на Великобритания за глобална хегемония. Няколко десетилетия по-късно сянката на политиката пада върху измъчените отношения на Обединеното кралство с Европейския съюз (ЕС).
Паралелите с днешна Америка, която се сблъсква с производствената мощ на Китай, са поразителни. Подобно на късновикторианска Великобритания, една доминираща сила се сблъсква със съперник, който разполага с повече земя и работна ръка и бързо наваксва по отношение на капитала. Освен това Китай е готов да инвестира и да строи в мащаб, който засенчва конкуренцията. Подобно на Хенри Форд - който консолидира всеки процес в своя огромен комплекс River Rouge и дори се фокусира върху притежанието на въглищни мини, рудници за желязна руда и каучукови плантации, за да доставя суровини - доминацията на Китай във веригата на доставки на чисти технологии изглежда почти абсолютна.
Азиатската страна произвежда 84% от слънчевите модули в света и 86% от литиево-йонните батерии, както и 67% от гондолите, които свързват лопатките на вятърните турбини с техните кули, както и 70% от електролизарите за производство на зелен водород, изчислява BloombergNEF. Около 60% от електрическите превозни средства в света са били продадени в Китай миналата година, става ясно от данни на Международната агенция по енергетика (МАЕ).
Износът на китайските евтини, висококачествени автомобили вече вълнува световната автомобилна индустрия, будейки нарастващи страхове във Вашингтон.
„Изправяме се срещу нечестната икономическа практика на китайското правителство и индустриалния свръхкапацитет“, изтъква президентът на САЩ Джо Байдън пред стоманодобивни работници в Питсбърг на 17 април, обещавайки по-високи мита върху китайските метали и корабостроенето. „Ние сме в по-добра позиция да надвием икономическата конкуренция на XXI век от Китай“, казва той.
Това предстои да видим.
Опитът на Великобритания да използва търговията, за да спечели икономическата надпревара от миналия век, е кратък. Имперските преференции действат само от 1932 г. (когато страната въвежда 10-процентни, всеобхватни мита – подобна стратегия предприема години по-късно Доналд Тръмп) до ерата на либерализацията, последвала Втората световна война. Въпреки всичките тревоги от началото на XX век Обединеното кралство остава една от петте най-големи производствени сили заедно с Франция и след САЩ, Япония и Германия до началото на този век, когато първо Китай и Италия, а след това Южна Корея, Индия, Мексико и Русия го изпреварват.
Съдбата на страните, които се ангажират по-твърдо с протекционизма, е по-малко прощаваща. Страните от Латинска Америка започват следвоенната ера по-богати от повечето азиатски държави и въвеждат високи мита като начин за изграждане на местни индустрии в контраст с подхода на свободна търговия на Сингапур, Хонконг, Тайван и Южна Корея. Резултатът е склеротизиране на производствените сектори, растеж, който се разпръсква след първоначалния изблик на ентусиазъм, и дългово бреме, което се задържа десетилетия.
САЩ няма да тръгнат по толкова мрачен път. Населението на страната, изобилието от ресурси, капитал и технологичен опит ще я задържат в топ 3 на най-големите икономики, поне докато продължават всякакви правдоподобни прогнози. Но ситуацията в зората на колониалната ера през 1750 г., когато Моголска Индия и Китай при управлението на династия Цин представляват повече от една четвърт от световното промишлено производство, изглежда много по-правдоподобен изход за XXI век от този, при който протекционизмът в една велика сила отблъсква този от останалия свят.
Хегемонията на Вашингтон може да бъде по-трудна за поддържане в бъдеще, в което индустриални икономики, разширили се на множество континенти, се борят за надмощие. Все пак ще бъде почти невъзможно, ако Америка се оттегли в изолационистка черупка.
преди 7 месеца Латиносите са мързеливи и доста по-*** от населението на югоизточна Азия. Сравнението не е много удачно. отговор Сигнализирай за неуместен коментар