Западният свят има проблем с растежа, пише икономическият колумнист на Financial Times Тедж Парикх. От следвоенния бум до глобалната финансова криза през 2008 г. брутният вътрешен продукт на глава от населението в страните от Г-7 се покачваше с всяко десетилетие. Но през последните 15 години растежът се забави в повечето страни от групата. Основният виновник е слабата производителност; средният годишен ръст на БВП на отработен час в Г-7 е спаднал.
Решенията на проблема - повишаване на уменията, подобряване на инфраструктурата и иновациите - са добре установени. Но те изглеждат по-лесни за идентифициране, отколкото за коригиране. Недостигът на умения, рушащите се пътища и неефективните обществени услуги продължават. Освен това темпът на либерализиращите реформи се забави и в развитите икономики.
Струва си да се запитаме дали неуспехът да се наложат мерки за насърчаване на растежа сам по себе си не е функция на това да сме богати и демократични. Всъщност може ли да съществува някакъв вид „капан на по-високите доходи“? Открояват се три динамики.
Първо, развитите държави вече са приложили по-лесно постижимите икономически реформи. Те се отвориха за търговия, реформираха банковия сектор и приватизираха финансите. По-нататъшният растеж включва сложни мерки, които помагат за по-продуктивното впрягане на идеи, капитал и талант. Дарън Аджемоглу, професор по икономика в Масачусетския технологичен институт (MIT), например смята, че Западът не насочва иновациите толкова добре, колкото би могъл. „Това отразява господството на няколко фирми, които трупат иновативни ресурси, и концентрацията на иновации само в няколко области, като изкуствен интелект (AI), социални медии и потребителска електроника.“
Второ, непрекъснатият растеж изисква човешкият и физическият капитал да бъдат непрекъснато надграждани. Но много страни се затрудняват да накарат своите системи за обучение и образование да откликнат на променящите се изисквания. Обновяването на инфраструктурата също е трудно.
Средната възраст на индустриалната, енергийната и магистралната инфраструктура на Америка е близо до най-високата си стойност от началото на данните през 1925 г. Във Великобритания медните телекомуникационни кабели от Викторианската епоха забавиха прехода на страната към високоскоростен интернет. Междувременно липсата на наследена инфраструктура в други държави им позволи да изпреварят Г-7: Дубайското метро в Обединените арабски емирства е най-дългата влакова система в света без машинист, докато Естония има една от най-добрите цифрови обществени услуги в света.
На трето място е предизвикателството на демократичния процес. Във „Възходът и упадъкът на нациите“ икономистът Манкур Олсън очерта как лобистките групи могат „да забавят капацитета на обществото да възприема нови технологии и да преразпределя ресурси в отговор на променящите се условия“. Пример за това са тромавите системи за планиране и антиимиграционните групи. Олсън твърди, че влиятелните коалиции увеличават „сложността на регулирането и ролята на правителството“. Трудно е да направиш всички щастливи.
Други динамики също може да играят роля. Някои учени твърдят, че застаряващите електорални бази в богатите държави все повече ще изместват политическите стимули и ресурсите встрани от по-младите работници, което може да намали растежа.
Шепа по-богати страни успяха значително да повишат своя БВП на човек през последните десетилетия, включително Сингапур, Южна Корея, Тайван, Швейцария и Ирландия. Някои имат авторитарен уклон, но като цяло са добре управлявани малки държави, групировка, която бившият арменски президент Армен Саркисян оцени в „Клуба на малките държави“. Техният размер насърчи стратегическото планиране на ресурсите, националното сближаване, специализираните иновации и отвореността, което подкрепи динамиката.
Може би съществуват приложими уроци за по-големите богати демократични държави. Първо, фокусът помага за ефективното канализиране на ресурсите. Второ, размерът и различните интереси прави демократичното вземане на решения по-бавно и по-трудно. Делегирането на повече решения на регионално ниво, разработването на политики, които компенсират по-добре губещите, и справянето с неравенствата биха помогнали. Трето, регулаторите трябва да разполагат с повече ресурси и по-големи умения, за да адресират сложните реформи с по-бързи темпове.
Технологичните иновации исторически са стимулирали ръста на производителността. Мнозина се надяват, че изкуственият интелект ще направи същото. Но възползването от него ще изисква преодоляване на същата широка динамика, с която икономиките на Г-7 се сблъскват днес: оптимизиране регулирането на технологиите, електрифициране на старите енергийни системи и подкрепа на тези, които могат да загубят работата си.
Така нареченият „капан на средните доходи“ – в който страните се затрудняват да преминат към по-високи доходи – беше опроверган от държави, включително Южна Корея, Тайван и Полша, които се отскубнаха от него. С подходящи реформи той може да бъде избегнат. По същия начин, ако съществува „капан на по-високите доходи“, това не е защото икономиката не позволява по-голям просперитет. По-скоро този капан изисква правилни политики и политика, за да бъде разбит, завършва Парикх.


Украйна издирва Филип Киркоров, а той заяви: Всички знаят къде да ме намерят
Асоциацията на банките със съвети за преминаването към евро
Желязков в Хелзинки: Сигурността на Източния фланг трябва да бъде повишена
Много е вероятно да имаме кална Коледа без сняг
Василев успокои, че удължителният бюджет не представлява риск за пенсиите
Как ASML оформиха индустрията на AI чиповете
Нямате нужда от казино, имате Нюйоркската фондова борса
Шефчович за глобите и регулациите за компании от САЩ
Шефчович: Със САЩ преговаряме на ниво екипи
Европейците държат 3 пъти по-голям дял парите си в банки от американците
Китайците нямат спиране – ще участват в 24 часа на Льо Ман
Трябва ли да се сменят и сензорите за следене на налягането с гумите
Световната автомобилна индустрия изпадна в дълбока криза
5 мита за SUV, които е време да изчезнат
Renault слага край на най-малко известната си марка
Песков: Русия се стреми към дългосрочен мир
"България Еър" и Летище "Васил Левски" – София посрещнаха 8-милионния пътник за 2025 година
Бензема нае Лувъра за 12 000 евро за среща с приятелката си
Френският съд реши: ПСЖ ще плати на Мбапе $60 милиона
Полицията осуети имотна измама за стотици хиляди левове