Някога считана за жизненоважен двигател на Европейския съюз (ЕС), Германия предизвиква нарастващо безпокойство в страните от блока, тъй като разногласията в управляващата тристранна коалиция излизат извън границите на най-голямата икономика в региона, за да осуетят ключови цели на политиката на ЕС, пише Ройтерс.
Вътрешните спорове в Германия и отекването им из Европа се разглеждат в Брюксел като симптом на нещо по-дълбоко: неразрешеният стремеж на Германия за нов икономически модел след войната в Украйна сложи край на евтиния руски газ и до голяма степен неограничените търговски канали, които подхранваха нейната експортно ориентирана индустрия от десетилетия.
Страната се намира във фаза на екзистенциален страх, характеризира състоянието на Германия един дипломат от ЕС. „Те се страхуват, че самият софтуер е повреден“.
Когато социалдемократът Олаф Шолц сключи коалиционно споразумение с партията на Зелените и Свободната демократическа партия в края на 2021 г., беше ясно, че пактът ще се сблъска с трудности, но малцина прогнозираха, че техните различия ще изкристализират на ниво ЕС.
Оттогава само Зелените успяват да запазят популярността си. Подкрепата за социалдемократите на Шолц е спаднала до 14-15% от почти 26% на изборите, а подкрепата за най-малката партия в коалицията, тази на свободните демократи, се свива с повече от половината до 3-5% - което означава, че тя дори няма да влезе в парламента, ако изборите се провеждат сега.
Германски официални лица посочват конструктивната роля, която Берлин е изиграл в последните решения на ЕС за осигуряване на помощ за Украйна или за реформиране на правилата за бюджетните дефицити. Но в други области различията затрудняват изпълнението на дневния ред на ЕС, включително този за Зелената сделка.
Влиянието на германските вътрешни проблеми на европейско ниво стана очевидно миналия март, когато германският министър на транспорта Фолкер Висинг в последния момент се отказа от споразумението, което Германия и други правителства и законодатели от ЕС сключиха през 2022 г. за ограничаване на емисиите на въглероден диоксид от автомобилите, разклащайки доверието на партньорите в Берлин.
„Защо бихме искали да сключим сделка с тях, ако не можем да сме сигурни, че Германия ще се придържа към нея?“, пита европейският дипломат.
Решението на германския Конституционен съд от ноември остави дупка от 60 млрд. евро в бюджета на страната, което постави в неудобно положение лидера на свободните демократи и министър на финансите Кристиан Линднер.
„Това беше повратната точка“, изтъква втори високопоставен дипломат от ЕС.
Съвсем наскоро ръководеното от Свободната демократическа партия министерство на транспорта на Германия отново наложи промени в последната минута на закон на ЕС за ограничаване на емисиите на въглероден диоксид при камионите, докато възраженията на министерството на труда допринесоха за промени в закон на ЕС, който би насърчил правата на работещите в концерти.
Германското правителство не коментира притесненията на ЕС, но правителствен източник разкрива пред Ройтерс, че макар вътрешните коалиционни спорове да са накарали страната да се въздържи при последните гласувания в ЕС, тя далеч не е единственият "блокатор" на проектите на блока.
Например, отдавна обсъжданата търговска сделка между ЕС и Меркосур (голямо международно обединение в Южна Америка) е отложена поради различни възражения сред европейските столици.
Но макар дипломати от ЕС да признават, че не само Германия повдига възражения срещу различните политики в региона, те казват, че нейните действия са позволили на други да направят същото. И най-важното е, че промените в последния момент създават несигурност относно това дали споразуменията изобщо ще бъдат спазени.
„Трябва да имате доверие в споразуменията, които сключвате“, коментира пред Ройтерс Михаел Блос, германски депутат от Зелените в Европейския парламент. „Трудно е, ако една държава членка създава хаос, като не спазва споразуменията, които е сключила преди“, добавя той.
Ролята и големината на Германия – която се отразява в правомощията ѝ за гласуване – затруднява останалата част от ЕС да я заобиколи, ако реши да блокира част от законодателството на блока.
„Става все по-зле и по-зле. Ние в ЕС плащаме цената за това, че не могат да управляват собствената си коалиция“, изтъква трети дипломат от ЕС.
Някои служители обаче посочват, че свободните демократи ефективно се борят за гласовете на германската индустрия, която продължава да страда, след като по-високите цени на енергията отнеха голяма част от конкурентоспособността ѝ.
Европейският политически календар, включително изборите за Европейски парламент през юни, усложнява нещата, тъй като политиците от целия политически спектър се страхуват, че отрицателната реакция на избирателите към целта на ЕС за икономика с нулеви нетни въглеродни емисии ще даде тласък на крайнодесните популисти в Германия и в други страни от региона.
Представител на германското правителство признава, че това е един от източниците на напрежение в коалицията, добавяйки: „Надяваме се, че след европейските избори ситуацията ще се подобри“.
преди 9 месеца *Оттогава само Зелените успяват да запазят популярността си.* - Именно! Германците се докараха до ситуацията на плоскоглава блондинка, която в последните минути на палубата на Титаник успява да запази двата си куфара си с китайски порцелан и сребърни прибори. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 месеца Че защо това да е минус? Ако вътрешнопартийните проблеми в Германия забавят или провалят някои от и.дио.тските политики, които се налагат от шепа костюмирани посредственици в Брюксел, под натиска на зелено промишленият комплекс,можем само да сме им благодарни. отговор Сигнализирай за неуместен коментар