Справедлива фармацевтична индустрия
Име на законодателството: Директива относно лекарствените продукти за хуманна употреба; Регламент за разрешаване и надзор на лекарствени продукти за хуманна употреба и правила за управление на Европейската агенция по лекарствата
Защо има значение: Законодателните текстове обхващат реформата на Комисията във фармацевтичните правила на ЕС. Голямата идея е да се принудят производителите на лекарства да играят честно. В момента страните членки от Централна и Източна Европа получават нови лекарства много по-късно от западните държави. Новите правила, които индустрията не приема, ще санкционират компаниите, които не пускат нови лекарства във всяка от 27-те страни членки.
Актуално състояние: Парламентът трескаво бърза да вземе решение за преговорната си позиция преди изборите. Съветът на ЕС, за разлика от него, се отнася по-спокойно. Това обаче се очаква да се промени през януари, като Белгия ще води първите съществени дискусии по пакета. Съмнително е дали ще се постигне сделка до края на председателството на Белгия.
Разломни линии в ЕС: Франция и Германия имат значителен фармацевтичен сектор. Въпреки че в един момент се разшумяха, че интересът на индустрията трябва да бъде взет под внимание, и двете страни изглежда условно подкрепят подхода на Комисията. Линията на Италия изглежда по-близо до позицията на индустрията.
Страните от Централна и Източна Европа разбираемо подкрепят предложението на Комисията. От Дания се очаква безмилостна опозиция – страната е дом на най-голямата фармацевтична компания в ЕС, Novo Nordisk.
Вероятен напредък: Белгия даде да се разбере, че има амбициозни здравни приоритети, но заради спорния законодателен пакет може би ще си остане с амбициите.
Разплитане на въздушното пространство на ЕС
Име на законодателството: Единно европейско небе
Защо това има значение: Законодателното досие — първоначално предложено през 2013 г., след това прието отново от настоящата Комисия през 2020 г., има за цел да намали регулаторната фрагментация на въздушното пространство на ЕС, което води до разходи и закъснения във въздушния транспорт. Според авиокомпаниите оптимизирането на въздушния трафик в рамките на ЕС също би намалило емисиите от авиационния сектор до 10 процента.
Актуално състояние: Единното европейско небе беше заседнало в преговорите между Съвета на ЕС и Парламента почти през целия законодателен мандат. На последния тристранен диалог, който се проведе на 16 ноември, испанското председателство не успя да постигне компромис по много от текстовете. Общо 12 държави отхвърлиха испанското предложение в навечерието на срещата.
Разломни линии в ЕС: Големият проблем за страните, които възразяват, е предложението на Комисията, подкрепено от Парламента, за създаване на орган за преглед на ефективността, който да действа към Агенцията за авиационна безопасност на ЕС (EASA) и да оценява и одобрява планове за ефективност и цели за аеронавигационно обслужване. Противниците на това предложение искат чисто консултативен орган за преглед на ефективността извън EASA.
Вероятен напредък: Тъй като половината от Съвета се противопоставя на един от ключовите елементи на предложението - гореспоменатия орган за преглед на ефективността към EASA, очакванията за успех на досието не са особено оптимистични. ЕП даде знак за готовност за компромис.
Намаляване на емисиите от превозните средства
Име на ключово законодателство: Стандарти за замърсители от превозни средства Евро 7; Регламент относно стандартите за емисии въглероден диоксид за нови тежкотоварни превозни средства
Защо има значение: И двете предложения са насочени към емисиите от пътния транспорт. Евро 7 налага намаляване на широк спектър от замърсители, които не са парникови газове, изхвърляни от всички видове превозни средства, включително и микропластмаса от износването на гумите и прах, произведен от спирачките.
Отделните правила за тежкотоварните превозни средства се фокусират върху емисиите въглероден диоксид. Институциите на ЕС постигнаха съгласие относно конкретните цели за постепенно премахване на емисиите от замърсяващи камиони. Сега дебатът е насочен към решаване на това какво място ще получат алтернативните горива в законодателството и кои конкретни превозни средства ще бъдат включени.
Актуално състояние: Правилата бяха предложени в началото на ноември 2022 г., а стандартите за камиони - през февруари 2023 година, като по-голям напредък има по досието Евро 7. Законодателите на ЕС очакват сделка преди края на тази година, но това е много кратък срок. Междувременно относно стандартите за камиони Парламентът ще започне първия кръг от междуинституционални преговори по време на белгийското председателство. Целта е досието да бъде затворено в началото на 2025 г.
Разломни линии в ЕС: Съветът и Парламентът като цяло се движат в една и съща посока по отношение на Евро 7 и изглежда, че сега не са твърде далеч едни от други по отношение на стандартите за камионите за емисиите въглероден диоксид. Всички институции изискват като цяло емисиите от камиони в целия парк да бъдат намалени с 90 процента до 2040 г.
Вероятен напредък: Законодателите на ЕС настояват досиетата да приключат преди края на мандата. Междувременно мощните лобита за автомобили и горива засилват натиска, за да повлияят на резултатите. Всички са съгласни обаче, че резултат трябва да има възможно най-скоро, за да има индустрията сигурност.