Защо икономистите и политиците във Великобритания са обсебени от производителността? По две причини. Първата е, че ако производителността не се повишава, стандартът на живот стагнира; растежът на производителността отразява предприятия и обществени услуги, които използват по-ефективно вложения труд, капитал и материали, като произвеждат повече с по-малко. Това е, което движи икономическия прогрес, пише за Financial Times Даян Койл, професор по публични политики в Кеймбридж.
Втората причина е, че производителността в страната стагнира, отклонявайки се рязко от предишните ѝ годишни ръстове. Други икономики също претърпяха забавяне на растежа на производителността от средата на 2000-те години насам, но Обединеното кралство сега има по-ниски нива и по-слаб растеж (или и двете) в сравнение с другите страни от Г-7. Поредицата от икономически шокове (финансовата криза, пандемията, руската инвазия в Украйна) и демографската промяна помагат да се обясни общото забавяне. Но къде лежи проблемът с производителността във Великобритания?
Някои виновници ще бъдат потискащо познати. Нов доклад на The Productivity Institute (TPI) документира последиците от десетилетието на намаляващи разходи на глава от населението за образование на всички нива над основното училище, голямото изоставане на разходите за научноизследователска и развойна дейност като дял от БВП спрямо другите икономики от Г-7 и объркващата смесица от схеми за подкрепа на малкия бизнес. Не липсват доказателства за широкия диапазон от предизвикателства, ограничаващи производителността, но се открояват две всеобхватни слабости: дългосрочно недоинвестиране и текучеството на политики.
Инвестициите в Обединеното кралство като дял от БВП са по-ниски, отколкото в другите страни от Г-7 от десетилетия. Това важи за инвестициите на бизнеса в оборудване и сгради, на публичния и частния сектор в научноизследователска и развойна дейност, и в човешки капитал чрез образование и здравеопазване. Скорошен анализ на TPI показва, че дори индустрии, които смятаме за успешни истории, като например финанси или софтуер, инвестират по-малко като дял от собствената си добавена стойност, отколкото техните глобални конкуренти. Увеличаването на инвестициите е основен приоритет за по-проспериращо икономическо бъдеще.
Втората слабост на Обединеното кралство е част от обяснението за ниските инвестиции: обърканите политики са широко документирани в области, включително данъчно облагане, образование, местно и регионално управление и индустриална политика. Политиките не са добре координирани, нито между ресорните структури, нито между националното, делегираното и местното управление. Указите от центъра се стоварват върху регионалните власти с недостатъчен ресурс, които не отчитат достатъчно местните нужди и силни страни.
Комбинацията от конфронтационния лондонски стил на политика и изключителната политическа и икономическа централизация на Обединеното кралство изглежда прави тази обърканост на политиките по-лоша, отколкото другаде. Нищо чудно, че несигурността възпира инвеститорите, чийто времеви хоризонт е много по-дълъг от този на политиците.
Този контекст на политическата икономика е причината докладът на TPI, който обхваща възгледите на много от анализаторите в Обединеното кралство, изследващи производителността, да призовава за нов независим законов орган, който да наблюдава, оценява и отчита политиките за производителност и растеж.
Тази институция ще работи паралелно на Службата за бюджетна отговорност (OBR), като ще има правомощия да обхваща политиките от страна на предлагането. Тя ще координира между областите на политиката и нивата на управление, с акцент върху всеобхватния икономически растеж, и ще включва релевантните заинтересовани страни в своите оценки. И ще трябва да бъде защитена от смяната на политиките със законов статут.
Много други страни, като Австралия например, вече са създали подобни комисии, които могат да предложат идеи за това как да се създаде авторитетен и експертен орган. Това няма да реши проблема с производителността на Обединеното кралство - за съжаление, наистина не съществува магическа пръчка. Но това би помогнало за ограничаване на пагубната несигурност, която възпира инвестициите в производителността и следователно бъдещия британски стандарт на живот, завършва Койл.
преди 11 месеца На калпав водолаз, водораслите му пречат. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 11 месеца Подобна тъ.потия отдавна не бях чел.Точно от нов държавен орган ще има нужда Великобритания, няма кво друго да е.Не примерно пробизнес политики, намаляване на регулаторната и данъчна тежест или реформи , поощряващи заетостта, а НОВ държавен орган...Но пък точно подобна ол.иго,френия бих очаквал от професор по публични политики от Кеймбридж..Тези "топ" университети наистина се превърнаха в бастион на левичарската неадекватност... отговор Сигнализирай за неуместен коментар