На 15 ноември ще започне кампанията „Достъпно за вас“, която предвижда предлагането на 50 продукта от първа необходимост на по-ниски цени. Това съобщи пред bTV министърът на икономиката и индустрията Богдан Богданов.
Инициативата беше обявена за началото на месеца, но КЗК я спря с аргумента, че ще вреди на конкуренцията на пазара. След преговори и срещи между Министерството на икономиката и антимонополния орган обаче стана ясно, че ще бъде даден ход на кампанията.
„Това една инициатива, която стартирахме преди месец в разговор с основните хранителни вериги. Целта е да постигнем трайно ниски цени за потребителите и то на определени продукти от първа необходимост“, каза Богданов и допълни, че така ще бъде създадена конкуренция с фокус 50 продукта.
В „Достъпно за вас“ са се включили немалка част от големите вериги, като целта е да се присъединят и по-малки регионални вериги. На втория етап от кампанията ще бъдат добавени и нехранителни продукти, както и лекарствени продукти, обясни министърът.
„Всеки един магазин, който се е включил в кампанията, ще ползва логото на инициативата „Достъпно за вас“. То ще бъде до стоката, която е предложена в конкретната седмица“, допълни Богданов.
Министерството на икономиката подготвя и сайт, в който потребителите ще могат да избират конкретен продукт и да видят кои са обектите в цялата страна, от които да си го купят. За начало в инициативата са включени 50 продукта, но веригите могат по свое желание да добавя и други продукти, обясни Богданов. Всеки от магазините ще предлага на намалени цени минимум 16 продукта като част от „Достъпно за вас“.
Притесненията на КЗК, че намалението на цените ще бъде за сметка на други продукти, са твърдения, които не стъпват върху реални данни, каза още Богданов.
„В първия отговор на Комисията, който получихме, нямаше дори един правен аргумент защо не може да сработи инициативата. Радвам се, че постигнахме консенсус“, каза той.
„Един търговски обект от мащаба на по-големите хранителни вериги, предлага хиляди продукти. Конкуренцията се случва при такъв обем от продукти. Нашата цел беше да се фокусираме върху основен пакет продукти от първа необходимост. Другата алтернатива беше закон за надценките, който щеше да ангажира значителен държавен ресурс, а ефектите от този закон не са доказани в нито една от държавите, в които е приет“, каза Богданов. От друга страна, за инициативата на министерството той даде за пример Франция, където подобна кампания работи.
Министерството на икономиката ще следи динамиката при конкретните продукти през Комисията по стоковите борси и тържищата, сравнявайки цени на едро и цени на дребно, обясни Богданов.