Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) ще инициира срещи на експертно ниво с представители на Министерството на икономиката и индустрията в опит да се намери решение на проблема със завишените цени на основните хранителни стоки. Това се посочва в съобщение на антимонополния регулатор до медиите. От своя страна Министерството също е изпратило покана за среща на регулатора, на която да бъдат изяснени правните аргументи за спиране на инициативата му за по-евтини храни.
Повод е спорът между двете институции от последните дни относно кампанията на МИИ „Достъпно за вас“, която предвиждаше да бъдат намалени цените на 50 продукта в опит да се овладее инфлацията и да се подпомогнат потребителите в зимните месеци. Според КЗК обаче това би довело до ограничаване на ценовата конкуренция между включените в инициативата търговци, а координираното занижаване на цени нарушава принципа на свободната стопанска инициатива.
Според икономическия министър Богдан Богданов обаче позицията на КЗК почива на „икономически разсъждения“, а не на правни аргументи. „Самата кампания е доброволна. Тя не задължава една или друга верига да спазва определени тавани на цени. Ние създадохме основа за конкуренция между различните участници в инициативата, и то за тези 50 продукта от първа необходимост”, каза Богданов пред Nova.
Министерството на икономиката и индустрията смята, че инициативата е пазарно ориентирана, което допринася за подобряване на производството или разпределението на стоки, се посочва в съобщение от институцията. „Предложената Декларация за партньорство не се подписва между определени икономически оператори и не отговаря на изискванията по чл. 15, касаещ картелно споразумение, и следващите текстове от Закона за защита на конкуренцията (ЗЗК) за забранени споразумения. В закона има редица изключения от забраната за пазарни споразумения на икономическите оператори, към които инициативата би могла да се причисли (напр. споразумение с незначителен ефект върху конкуренцията по чл. 16, ал. 1 от закона)“, подчертват от Министерството.
МИИ отбелязва и че предмет на инициативата са най-ниските, а не занижените цени, в този смисъл не се очаква възможен дъмпинг. „Министерството на икономиката и индустрията не приема и разсъжденията, че „Достъпно за вас“ може да доведе до понижаване на цените на участващите стоки в инициативата за сметка на други, извън нея. Такава опасност има при всички промоции и отстъпки от цени, които се прилагат и сега и установяването на такива евентуални нарушения е предмет на проверки във всеки конкретен случай“, посочват от институцията.
От своя страна, ПП-ДБ обвиниха Комисията в предизборна политическа атака. „Неоснователни са и опасенията за нарушаване на принципа на свободна стопанска инициатива, доколкото участието в Декларацията е доброволно и не е скрепено с никакви санкции и/или привилегии за участниците“, се отбелязва в становището.
Същевременно антимонополният регулатор заявява, че е изпълнил задачата си да осигури защита и условия за разширяване на конкуренцията и на свободната стопанска инициатива, като е предоставил подробно разяснение за възможни негативни ефекти, до които може да доведе подобна кампания.
„Комисията изразява сериозното си притеснение от направените медийни изявления в разгара на предизборната кампания преди местните избори, че изпълнявайки своите правомощия, защитава високите цени на хранителните продукти. Тази популистка реторика от страна на различни публични фигури създава погрешно впечатление в обществото за работата на КЗК, като се спекулира, че Комисията действа под натиск. Всички тези твърдения са не само безпочвени, но и трябва да бъдат прекратени и да се обърне внимание на важните разяснения, които Комисията направи на правилата на конкуренцията и на тяхното спазване“, се казва в днешното становище на регулатора.
От КЗК посочват, че работят в сътрудничество с Министерство на икономиката и индустрията във връзка с инициативата да бъдат намерени подходящи инструменти, чрез които да се осигури ефективно подпомагане на българските граждани с най-ниски доходи.
Въпреки позицията на антимонополния регулатор Министерството на икономиката очаква „Достъпно за вас“ да започне по план на 1 ноември. „Имаме уверение, че в нея ще се включат голяма част от веригите, с които проведохме първоначални срещи. Беше заявен интерес и от нехранителните вериги“, каза Богдан Богданов. Целта на следващ етап е в кампанията да се включат и регионални, както и по-малки вериги.