IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Британският премиер очаквано отложи забраната за продажба на конвенционални коли

Риши Сунак подчерта, че остава ангажиран със законово обвързващата цел за постигане на въглеродна неутралност до 2050 г.

10:25 | 21.09.23 г. 10
Британският премиер Риши Сунак. Снимка: Bloomberg L.P.
Британският премиер Риши Сунак. Снимка: Bloomberg L.P.

Премиерът на Обединеното кралство Риши Сунак официално направи крачка назад по отношение на плановете на страната за постепенно премахване на колите с двигатели с вътрешно горене като част от борбата с изменението на климата, като обяви късно в сряда, че ще отложи забраната за продажба на нови бензинови и дизелови автомобили, съобщава Ройтерс.

Сунак подчерта, че остава ангажиран със законово обвързващата цел за постигане на въглеродна неутралност до 2050 г., но добави, че Великобритания може да си позволи по-бавен темп на напредък в постигането на тази цел, тъй като е „значително по-напред спрямо всяка друга страна по света“.

За да облекчи това, което той описа като „неприемливи разходи“ за британските домакинства относно енергийния преход, той отложи забраната за продажба на нови бензинови и дизелови автомобили до 2035 г. от предишния хоризонт 2030 г., посочвайки, че ще облекчи и целите за замяна на газовите котли с термопомпи за домакинствата. Сунак изтъкна, че няма да принуждава нито едно домакинство да подобрява енергийната ефективност.

Премиерът заяви, че променя политиката, защото предишните правителства са действали твърде бързо, за да поставят подобни климатични цели, без да си осигурят подкрепата на обществеността.

„Ако продължим по този път, рискуваме да загубим британския народ и произтичащата реакция няма да бъде само срещу конкретни политики, но и срещу самата по-широка мисия“, изтъква той по време на пресконференция.

Бизнесът и екоактивистите заявиха, че историческата декарбонизация на икономиката бележи възможност за стимулиране на инвестициите и икономическия растеж и създаване на добре платени работни места, включително в бившите индустриални градове.

За да успее това, според тях правителството трябва да осигури стабилна и предвидима среда, за да насърчи компаниите и потребителите да направят промяната, а Обединеното кралство отдавна се описва като лидер в трансформацията към зелена икономика.

Но предвид парламентарните избори, които се очакват следващата година, Сунак изглежда залага на това, че облекчаването на някои екологични политики ще спечели гласоподавателите, които се борят с упорито висока инфлация и стагниращ икономически растеж.

През последните седмици правителството изнерви инвеститорите, като отново забави граничните проверки след Brexit, постави под съмнение бъдещето на все още неизградената високоскоростна железопътна линия в страната и не успя да изготви никакви оферти за търга за офшорни вятърни мощности.

Гневен отговор

Новината, че това ще забави националните климатични цели, предизвика остри критики от компаниите от различните икономически сфери - от автомобилния сектор до индустрията за соларни панели и производителите на зарядни станции за електромобили.

Лиза Бранкин, председател на Ford UK, направи язвителни забележки по отношение на промяната на целта за електрически автомобили до 2030 г. „Нашият бизнес се нуждае от три неща от правителството на Обединеното кралство: амбиция, ангажираност и последователност. Разхлабването на целите за 2030 г. би подкопало и трите“, изтъква тя в сряда.

Опозиционната Лейбъристка партия, която е доста напред в социологическите проучванията, заяви, че ще се придържа към първоначалната цел за 2030 г.

Групата на институционалните инвеститори за изменението на климата обяви, че този ход ще възпре инвестициите и призова Великобритания да вземе пример от Европейския съюз (ЕС) и САЩ в определянето на подкрепящи бизнеса устойчиви политики.

Крис Норбъри, ръководител на британското подразделение на енергийната фирма E.ON, третият по големина вътрешен доставчик на енергия във Великобритания, каза, че представянето на дебата като „зелено срещу евтино“ е фалшив аргумент, тъй като забавянето при изпълнението на целите ще струва повече в дългосрочен план.

Понижени нива на емисии

Великобритания беше първата голяма икономика, която създаде законово обвързваща цел за въглеродна неутралност до 2050 г., като националните емисии са намалели с почти 50% от нивата през 1990 г., тъй като въглищните електроцентрали бяха затворени, а правителството стимулира разширяването на офшорната вятърна енергия.

Сунак казва, че това поставя Великобритания пред другите големи икономики.

Но независимият правителствен съветник по въпросите за климата посочи през юни, че Обединеното кралство не прави достатъчно, за да постигне целите си, като в сряда изтъкна, че облекчените правила вероятно ще отдалечат Великобритания още повече от възможността да изпълни поетите ангажименти.

На въпрос как Великобритания би могла да постигне целта за 2050 г., ако междинните цели бъдат смекчени, Сунак отговори, че има място за маневриране, тъй като страната е надхвърлила заложените таргети в миналото, докато разходите в индустрията спадат по-бързо от очакваното, а възприемането на мерките за климата от страна на обществеността става по-лесно от предвиденото.

 „Вярваме, че сме напът да изпълним ангажиментите си“, изтъква премиерът.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 10:27 | 21.09.23 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Политика виж още

Коментари

10
rate up comment 1 rate down comment 0
0pk
преди 1 година
До: khao кухич, ти едно изречение не можеш да напишеш без да те цензурира сайта - езък ти за вишуту образувание. А моя коментар не е към него а към тебе, щот си дежурен фтмак под статията. :]
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
9
rate up comment 0 rate down comment 1
khao
преди 1 година
До: 0pk *** = ф а т м а к ! незнам що това е цензурирано, сигурно заради резидента! :D:D
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
8
rate up comment 1 rate down comment 1
khao
преди 1 година
До: 0pk Що към мен, а не към политофицара Ви, от коментар номер 1? Моя коментар е към него, а не към *** като теб! Независимо каква е статията, тоя ще метне някоя от опорките по ЕС. дрънчат копейки ?
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
7
rate up comment 2 rate down comment 1
evlogi
преди 1 година
Съвсем логично.2030 беше абсолютно нереалистична дата. Друг е въпросът ,че изобщо не трябва да има такива дати.Когато и ако електрическите коли станат по-добри и по-изгодни, ще заменят колите с ДВГ без правителствени декрети.Потребителите сами ще ги зарежат.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
6
rate up comment 6 rate down comment 1
0pk
преди 1 година
До: zelka007 но същите работи дето ги писа в #4 не важат за ЕС, понеже имаме голям експортен пазар на някакви други планети, различни от тези до които имат достъп ингилизите? Щото гледам една след друга валят статиите, обясняващи как китайски, корейски и виетнамски таралясници порбиват в ЕС, измествайки традиционните производители. Усещат се административни напъни да се ограничава това и онова, че да не клекнем съвсем, ама дали ще има резултат още се не знае. :]
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
5
rate up comment 2 rate down comment 7
zelka007
преди 1 година
До: 0pk ... о'премъдри ... пак сцепи мрака с проблясък ... да илядиш ... :)))
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
4
rate up comment 3 rate down comment 7
zelka007
преди 1 година
До: Tikva007 ... тцъ ... о'велики проруски списателю ... автомобилните концерни предупредиха правителството в ингилизия още преди лудостта брекзит , че ще загубят експортният си пазар в ЕС и ще трябва да закрият съоръжения ... е, случи се , загубиха над 50% от производственият капацитет , вътрешният пазар спадна , перспективите извън ЕС са тегави , започнаха да закриват , отделно поради намаления капацитет , вече не е изгодно да правят съоръжение за батерии ... и предначертаното се случи ... !!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
3
rate up comment 8 rate down comment 4
0pk
преди 1 година
До: khao независимо за какво е статията, трябва да се каже нещо за Русия, че да капят центчетата? Тва като оня виц за Иванчо и краставицата, дето съдържала 99% вода. :D
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 3 rate down comment 7
khao
преди 1 година
До: Tikva007 нито пък русия, ама за там не си се ожалил! ... там народа се ползва за разминиране!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 9 rate down comment 6
Tikva007
преди 1 година
* Ако продължим по този път, рискуваме да загубим британския народ* - ЕК няма такива притеснения - тя няма народ.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още